Een interview met Kurt Jooss
Anon., 1933-11-15
Source
Tooneelgids, 1933-11-15
Items that may be related to this text • More...
Een interview met
In « The London dancing times » nam Derra de Moroda een interview af van den bekenden danser
Hier volgen nu eenige treffende passages uit het interview:
« Mijn bezwaar tegen de twee huidige vormen van den dans is dat het klassieke ballet de ontroering niet kent en eenvoudig een spel van uitwendige vormen blijft, terwijl de zoogenaamde midden-Europeesche dans practisch geen uitwendigen vorm heeft en alleen de ontroering kent. De ideale training voor een danser bestaat nog niet. Iedere techniek is slechts een zeker deel van de training... In de toekomst moet een techniek gevonden worden die het den danser mogelijk maakt alles uit te drukken in dansvorm. De toekomst kan alleen beheerscht worden door een kunst waarvan de hoofdfactoren en de vormelementen een bewegingstaal uitmaken. Begrijp als 't u belieft mijn woorden niet verkeerd. Ik bedoel niet een formeele taal waarin iedere beweging een begrepen beteekenis heeft, als in sommige Oostersche dansen. Wat ik bedoel is dat iedere beweging zou moeten spreken... Het publiek zou moeten in staat zijn te hooren met zijn oogen. Zeer dikwijls is het mogelijk door den dans iets te vertolken dat niet met woorden kan gezegd worden... Bewegingen kunnen tot in het oneindige afgewisseld worden, maar hun richting is ofwel centraal ofwel circumferentiaal... Primitieve hewegingen en door ontroering verscherpte bewegingen worden centraal. Dan vormen de bewegingen hun eigen rhythme... Hun verband met de ruimte vormt de basis van ons werk. Het klassieke ballet is er enkel een deel van. Balletbeoefening is alleen circumferentiaal en ornamenteel ; hier wordt ze aangevuld door een enorm aantal bewegingen van centralen en centraal-circumferentialen aard, en op die verbinding hebben wij onze techniek gebouwd. »
Sedertdien is
« Hoewel het grootste gedeelte van het programma van het tweede Amsterdamsche optreden van het bal let
Het zou echter verkeerd zijn, te meenen, dat ook De zeven helden geen balletkunst te zien gaf van de beste soort. Der grüne Tisch evenwel en de in haar soberheid even grootsche als navrante verbeelding van
Uitgezonderd in De zeven helden is er feitelijk ner gens van een solo dans sprake, doch alleen van een ensemble met obligaten, waarvan de vertolkers ook hijna in ieder ballet wisselen. En dit is juist het unieke van deze balletkunst, waardoor ook een nummer als het Bal in het oude Weenen, dat toch als « divertissement » dramatisch heel wat lager grijpt dan De groote stad en de Pavane, nog van zulk een ongemeene suggestiviteit is, dank zij zijn geslotenheid. Zelfs waar
Hier groeide de dans tot een wijdsheid, uit, die alle menschelijke ontroering omvatte. Doch na deze hoogte was zelfs een zoo charmante burleske als De zeven helden te gewoon en misschien, dat het burleske daar om niet altijd even goed smaakte.
Misschien is het ook ondankbaar om meer te eischen, dan wij reeds kregen. De « Pavane » alleen immers zou oen geheelen avond goed gemaakt hebben. En nu schonk men ons na de pauze nog Der grüne Tisch, minder verpuurd wellicht dan de Pavane, maar met dit voordeel, dat hier een hartstochtelijke geest een gemeenschappelijk beleden ideaal realiseert in een dansdrama, dat een verpletterend gebeuren wordt. En het is hier wederom het universeele van dit « anti oorlogsch »-ballet, dat zijn grootheid is. Het woord politiek, dat ons, kibbelende burgers, onwillekeurig in de gedachten schiet, klinkt hier als een vloek. Diep wortelend in het algemeen menschelijke, is dit ballet de tragedie van den dood, die zich afspeelt, terwijl verstarde diplomaten redevoeren. Onvergetelijk blijft daarvan de dood van
Items that may be related to this text
- ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Ned. Schouwburg. "Fa... 1933-11-25
(date-month) 1933-11 • (date-year) 1933