Mijn slaap wordt midden in de nacht gestoord door de opdringerigheid van een franstalige persattachée. Overdag heeft zij me aan de telefoon in het nauw gedreven, Of ik naar de première zou komen? Het was de enige avond van de week waar ik niets op mijn agenda had staan, tenzij een bezoek aan mijn 84-jarige moeder, die me al niet te vaak over de vloer ziet komen. Alle andere avonden waren bezet: twee premières van
Ik moet nog een column voor
Mijnheer haar vader een tweedehands theaterspook een blijspelnonkel mijnheer
de hoofdregisseur van het stadstheater dat graag wereldtheater zou spelen een
ergernis
Het woord valt op het toneel (hier in Schrebers moestuin van Lukas B. Suter). Mensen ergeren zich aan elkaar. Hoeveel stukken zijn daar niet op gebouwd? In het leven wrijft en schuurt en knarst het overal tussen mensen. Een wereldkakofonie. Waarvan de naklank in de kunst weerklinkt. Het ontstemmen van de snaren. De lieflijke waarheden lijken verdacht. Het mooie tussen mensen kan niet zijn, wordt als idyllisch en romantisch gedoodverfd.
A wil met B niet aan tafel gaan zitten. B is jong en dynamisch, rijdt de oudere A tegen zijn kar, zonder te weten op welk kruispunt. De initiatieven van B maaien A nergens gras voor de voeten weg: hij werkt op een braakliggend terrein. Wel binnen het gebied van het theater. Hij pikt B geen primeurs af, zet hem geen pad in de korf, snijdt hem de pas niet af. Zij cirkelen immers in verschillende banen om het middelpunt . theaterliefde. Samen gaan zitten, de koppen bijeen steken, om overleg te plegen over toekomstmogelijkheden van theateractiviteiten in eenzelfde stad, dat weigert A echter.
X ziet met lede ogen aan dat Z die rol krijgt. Gezelschap M vindt dat groep N niet zoveel rijkssubsidie verdient. Nijd en jaloersheid in het theaterwereldje.
Ergernis alom. Hoe komt dit alles in een half slapend brein opwellen? Waarom doet het gevoel dat de aandringende stem van een jonge persattachée aan de telefoon in mij wekte, me beseffen dat heel het theater, heel de samenleving kreunt van ergernis? "Daar zal gekreun zijn en tandengeknars." Omdat alle mensen niét gelijk zijn. Omdat iedereen het gelijk aan zijn kant wil hebben.
Fatsoen ridders scheuren het onderlijf van een naakte man op een theateraffiche weg. Naakte mannen zijn onzediger dan blote vrouwen. De regisseurs hebben de actrices eerder ontkleed dan de acteurs. Te beginnen met het bovenlijf, maar bij mannen was dat geen punt. De plastische kunsten hebben er nooit zwaar aan getild; de filmkunst kon in deze vroeger "verder" gaan dan de toneelkunst. Het beeld van een naakte mens doet de ogen minder knipperen dan de levende acteur in zijn schamelheid op de scène. Blijft overigens soms wel de twist over goede smaak, veeleer dan over openbare zedigheid.
"Manieren! De een smakt en de ander is bijziende, ik weet niet wat erger is." (
Subsidies zijn voor toneelgezelschappen altijd een bron van ergernis: er is nooit geld genoeg. De huidige Raad van Advies voor de Toneelkunst heeft de minister van cultuur ertoe aangezet "rode kaarten" uit te delen. Er zijn nu niet enkel A-,
zich. Wat wil die Raad van Advies? Wat bezielt deze lieden? Wat ergert hèn ?
De uitgaven voor bewapening beliepen over 1984 in heel de wereld naar schatting veertienduizend vierhonderd miljard frank. In Afrika sterven mensen van honger.
Ergerlijk?
Een VERSCHRIKKING.
Auteur Jef De Roeck
Publicatie Etcetera, 1985-04, jaargang 3, nummer 10, p. 60
Trefwoorden persattachée • ergernis • begreep • draadje • slaap • naakte • ergeren • ergert • schrebers • advies
Namen B- • C- en D-gezelschappen • De Redders • Don Juan • Etcetera • Franse • Gerrit Komrij • Guten • Jef De Roeck • Naïef • Vlaamse • voor de Schrebers
Development and design by LETTERWERK