Walter Tillemans
Ensemble KNS - Raamteater
Een eigentijds menselijk theater
Walter Tillemans, jouw naam circuleerde al lang in verband met het directeurschap van de
W.T.: "Ik heb goede dingen kunnen doen in de KNS, maar ik heb ook gemerkt dat een beleid dat uitblinkt in onverschilligheid en desinteresse op de duur elke creatieve fut uit een gezelschap haalt. Men ging ervan uit dat men een soort
Middeleeuwer
Nu je directeur bent geworden van de KNS...
W.T.: "
Wat waren je concrete voorwaarden voor aanvaarding van het directeurschap?
W.T.: "Een toevallige bundeling van acteurs die niet binnen het leidend principe van een artistieke visie bij elkaar zijn, kan ik moeilijk een gezelschap vinden. Die mensen bespelen een gebouw en daar blijft het bij. Ik vind dat een stad als
Wat is jouw ambitie met die nieuwe constructie?
W.T.: "Dezelfde principes als in het Raamteater staan voorop nl. het idee ensemble, samenspel, een menselijk theater, eigentijds, met humor, kracht en eenvoud. Ik kan onmogelijk om de haverklap van gedachten veranderen. Men gaat op een aantal eigenzinnige vuistregels voort. Ik wil
Ensemble
In vergelijking met twintig, dertig jaar geleden is het theaterlandschap behoorlijk verbreed. Wat is de huidige plaats van de KNS?
W.T.: "De KNS moet een grootstedelijk theater worden d.w.z. een theater waar de toeschouwer met gerust hart naartoe kan om een degelijke leervolle en menselijke voorstelling te zien. Dat is ook de plek die b.v. het
'
W.T.: "Wat die andere gezelschappen doen is voornamelijk de profilering van een bepaalde theaterleider. In een grootstedelijke schouwburg moet de waaier groter zijn dan de profilering van één bepaalde stijl. Er moet een standaard van spelniveau, intelligentie en gevoeligheid zijn."
De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij jou. Hoe ga je dat invullen in relatie tot het gezelschap, de infrastructuur enz?
W.T.: "Men kan dit niet even volgens een
De stadsschouwburg is uitstekend geschikt als spektakelzaal voor ballet, musicals en dergelijke en zal in de toekomst hopelijk meer die functie krijgen. Gesproken toneel moet naar de
Lichaam en hoofd
Neem je zelf niet teveel hooi op je vork?
W.T.: "Dat moet gebeuren onder de verantwoordelijkheid van één man. Het idee van een dramaturg zie ik niet zo direct omdat er niemand voorhanden is. Deze scheiding van hoofd en lichaam is trouwens een onnozel idee. Een artiest kan lezen en schrijven en heeft niemand nodig die hem komt uitleggen wat er precies in de tekst staat. Ik kan mijn kostbare tijd niet verspillen om dit even te gaan uitproberen en daardoor de vertrouwensrelatie met mijn acteurs op het spel te zetten."
Was het niet veel eenvoudiger geweest om met de drie A-gezelschappen (KNS, KVS en
W.T.: "
Artistieke ademnood
Heeft Blauwe Maandag Cie geen info rmelere manier van werken gevonden door vanuit een vaste kern langzaam te bouwen aan een ensemble?
W.T.: "Dat heeft het Raamteater toch ook gedaan. Elders zou iets dat zich waardevol ontwikkelt snel de middelen krijgen. Hier zit je strop omdat je niet kunt groeien. Men bekijkt alles met zoveel argwaan! Maar ik denk dat een oude instelling zoals de KNS, die al zolang in artistieke ademnood leeft maar waar nochtans goede spelers zijn, nu maar eens dringend moet gemotiveerd worden rond een groot repertoire en goede regisseurs. Ik geloof dat
Walter Tillemans
Daan Bauwens
Auteur Daan Bauwens
Publicatie Etcetera, 1991-09, jaargang 9, nummer 35, p. 16-17
Trefwoorden raamteater • samenwerkingsverband • ensemble • ademnood • middeleeuwer • directeurschap
Namen Antwerpen • Bourla-schouwburg • Comédie Française • Correctie • Dramaten • Echt Antwerps Teater • Ensemble KNS-Raamteater • Gent • Het theater • Italiaanse • Koninklijke Nederlandse Schouwburg • Kulturkammer-ideëen • LSP-methode • Minister van Cultuur een Cultuurraad • Monty • NTG • Perceval • Pirenne • Raamtheater-KNS • Stockholm • Theater van de Lach • Vlaamse Gemeenschap • Vlaanderen • Vlaming
Development and design by LETTERWERK