Archief Etcetera


(advertentie)



Cultureel Centrum Berchem

N(E)0 Classical Dance ? Dragen danseressen best bottines of spitzen ? Hedendaagse dans op klassieke muziek, kan dat ? Wordt dans beter naarmate de dansers meer kilometers afleggen ?

Enkele choreografen confronteren oud en nieuw. Qua vorm, inhoud of methode. DE MEMORIE - N(e)o Classical Dance maakt hen tot complice en sparringpartner.

Cultureel Centrum Berchem

WO 12 MEI 1993, 20.30u

MARIA VOORTMAN : FEVERISH PROCESSIONS

Spitze uitspraken in de Nederlandse danspers: "Classicisme herleeft in frenetiek dansstuk", "Lange lijdensweg op rode spitzen", "Extreem gestileerde danskoorts".

Maria Voortman laat haar danseressen 50 minuten op spitzen lopen. Meteen geeft zij een nieuwe injectie aan de discussie tussen dans en ballet. Een krachtig statement in een fysisch veeleisende choreografie.

DO 13 MEI 1993, 20.30u JONATHAN BURROWS : VERY

Burrows ontwerpt een virtuoze danstaal. Zijn ingrediënten : vlijmscherpe observatie, onweerstaanbare humor en ironie, zijn ervaring als gewezen danser in het Royal Ballet. Zijn onderwerp: de frigide façade, de geaccumuleerde hypocrisie, de vrijheidsberoving en sociale pretenties van een conservatieve maatschappij... en haar exponent: het ballet.

VR 14 MEI 1993, 20.30u

JOSE BESPROSVANY : RETOURS (AGON/ASKESSIS)

Besprosvany is een van de belangrijkste exponenten van de hedendaagse dans in België. Op basis van een eigenzinnige lezing van de klassieke ballettraditie, de literatuur en de 20ste-eeuwse muziektraditie levert Besprosvany commentaar op de actualiteit In Retours put hij uit Brecht, Stravinski, Pasolini, Schnittke en Monteverdi om de hedendaagse saga te vertellen van vier mannen, net terug van het slagveld. Golfeuforie en post- Vietnamsyndroom revisited.

ZA 15 MEI 1993, 20.30u

MARIA VOORTMAN : UNDER A CLOUD

To be under a cloud' betekent letterlijk: uit de gratie zijn. Vijf danseressen op zoek naar gratie: gratie in beweging en de gratie van het publiek. De dames: tegelijk beestachtig en welopgevoed. De spitzen: beperkend en uitdagend, vertrouwd vehikel voor vrouwelijkheid in al zijn extremen.

ZO 16 MEI 1993, 20.30u

NICOLE MOSSOUX EN PATRICK BONTE : DE ULTIEME HALLUCINATIES VAN VAN LUCAS CRANACH DE OUDE

Opgeslorpt door het werk van Cranach, een schilder op de breuk tussen Middeleeuwen en Renaissance, gefascineerd door zijn afwezige personages, zijn bevreemdende vrouwelijke naakten, zijn hallucinante beelden. Een voorstelling op het snijpunt van de dans, theater en mime. Oude kleren, nieuwe dans ?

Tickets te koop bij Fnac Antwerpen en UIT-winkel, (eventueel te vermeerderen met reservatiekosten), en bij het CCB tel: 03/239.59.08 (maandag tot vrijdag van 9.00 tot 16.00 u, en vanaf een uur voor de voorstelling). Algemene inkom: 300 fr. Reductie -26/+65: 200 fr. Een VIF-kaart kost 300 fr. en geeft recht op een reductie van 100 fr. per avondvoorstelling tot eind juni 1994. Dit programma werd gerealiseerd met steun van Antwerpen '93 en ASLK, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie van Kunst, en British Council.


Development and design by LETTERWERK