Manifest
De klassieke dans en wij
Wanneer men in dit land de klassieke dans als irrelevant beschouwt, is dat te wijten aan de zelfgenoegzaamheid en de inertie van het
Sinds Forsythe lijkt niemand nog te twijfelen aan het belang van de klassieke dans. In dit land nochtans waren velen de mening toegedaan dat die klassieke dans als concept volstrekt voorbijgestreefd was. Het gros van de 'hedendaagse' choreografen zou de vraag naar hun verhouding met de klassieke dans tot voor kort als totaal irrelevant hebben afgedaan. Dit was geen schisma meer, het was een wereld van verschil.
Toch blijft het een vreemde zaak dat choreografen menen zich zomaar te kunnen afwenden van de geschiedenis van hun kunst. In de dans echter is het niet de eerste keer dat er zulk een openlijk verzet ontstaat tegen wat als een emanatie van de burgerlijke cultuur wordt beschouwd. De pioniers van de
De breuk tussen de jonge
Uit de burcht van de klassieke dans kwam - voor zover er al van enige belangstelling sprake was - op dat moment enkel meewarig commentaar op de jonge garde. De loopbrug werd opgehaald en de overheid werd gevraagd om een aparte en men mag wel stellen geprivilegieerde behandeling. Zo ontstond er een totaal tegennatuurlijke breuk en werd klassieke dans langs beide kanten beschouwd als van een andere orde.
Laat ons even het geheugen opfrissen: een kwarteeuw geleden waren er in dit land drie 'grote', zelfstandige balletgezelschappen - het Ballet van de
Klassieke dans was een vanzelfsprekendheid. Naar stijl, inhoud en vorm refereerde het aan de academische traditie en vernieuwing kwam slechts mondjesmaat doorsijpelen. Dan nog bleef het in de meeste gevallen bij oppervlakkige ontleningen die niet doorwerkten in de diepte. Deze 'neoklassieke' elementen vonden vaak hun oorsprong bij de erfgenamen van de Ballets Russes (vooral Balanchine), de op dat moment laatste grote vernieuwingsbeweging in de klassieke dans (1909-1929).
De term 'neoklassiek' is volstrekt irrelevant. Klassiek is geen historische periode maar is net 'tijdloos'. De klassieke periode als zodanig heeft nooit bestaan, is dus niet afgesloten en kan ook niet hernomen worden. Ie hebt Oudgrieks en Nieuwgrieks; het ene is dood, het andere levend. De klassieke dans, als concept, is nooit gestorven en kan dus niet uit de as herrijzen. 'Neoklassiek' klinkt misschien elegant, maar is als term onbruikbaar.
Met
Het verhaal van Béjart toont goed aan wat voor een kwaaie tante die klassieke dans is. Twintig jaar terug was zijn gezelschap toonaangevend in
Enkel klassieke dans van de hoogste kwaliteit heeft bestaansrecht. Elke vorm van middelmatigheid of oppervlakkigheid wordt afgestraft, niet altijd onmiddellijk maar wel onherroepelijk. Waar Béjart en zijn oeuvre toch zeker de volgende eeuw nog zullen herinnerd worden, zal blijken dat de overige
vermelding in de geschiedenisboekjes zullen krijgen. Zij waren niet bij machte om de nieuwe verworvenheden van de klassieke dans te verwerken en gestalte te geven, laat staan ze zelf te ontwikkelen. Op dit ogenblik is het
Omdat de klassieke dans geen relevant werk voortbracht, werd de hele klassieke erfenis als referentiekader verworpen door de jonge beeldenstormers die vanaf de jaren '80 het artistieke hiaat gingen vullen. In dezelfde logica ontstond er een danspubliek dat enkel naar 'nieuw' werk ging kijken. Bij de programmatoren, idem dito. Enkel grote huizen als het
Het
Nog zo een: een jong talent uit
Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat
Had Forsythe dan gelijk? Is
Het is een misvatting te geloven dat de eerste opdracht van het ballet erin bestaat om het repertoire in stand te houden. Om het subtiele spel van de klassieke dans te spelen is vanzelfsprekend vakmanschap nodig, maar bovenal een niet aflatende vernieuwingsdrang. Is dat niet aanwezig, dan verwordt klassieke dans tot een dor spektakel dat gedoemd is om bestaande modellen tot in den treure te herhalen. Het repertoire is niet meer dan een referentiekader en kan slechts leven bij de gratie van een volgehouden herdefiniëring van wat dans is. Het gaat er dus niet om te conserveren en dan te zien of er iets nieuws ontstaat. Neen, het is zaak te evolueren en dan met een vernieuwde belangstelling om te zien naar het repertoire. Het repertoire op zich is dode kunst.
Als het belang van een dansgezelschap enkel gestoeld is op zijn museale functie - het bewaren en doorgeven van de traditie - en niet evolueert, is het op termijn zelf ook ten dode opgeschreven. Je kan dans niet bewaren. In het beste geval doe je dans herleven en dat doe je voor de mensen van nu. Wanneer kunstenaars geen voeling houden met wat er in de kunst(en) rondom hen gebeurt, niet schijnen te beseffen wat daar van belang is, dan verliezen ze hun betekenis voor de kunst en voor de maatschappij. Brengt een gezelschap geen creaties voort die het danslandschap op een of andere manier bevruchten, is het een maat voor niets. Trek de stekker uit en er blijft een wezenloos karkas over. Zand erover.
En nu is er dus die vernieuwde belangstelling voor de klassieke dans bij pers, publiek en in zekere mate bij de makers, niet dankzij het
Waarschijnlijk dien ik mezelf ook tot de formalisten te rekenen, zij het van de modernistische strekking. Als mijn weg al ergens toe leidt, dan word ik hoe dan ook op een dag door de klassieke dans opgeslorpt.
De overige spelers in het veld, die weinig of geen interesse hebben in (formele) dans, en die occasioneel ontlenen aan de klassieke dans, beogen niet veel meer dan een oppervlakkig modieus effect. Vandaag is het hiphop, morgen 'klassiek', overmorgen zijn het dansende beren. Erg diepgaande formele inzichten hoef je van hen niet te verwachten.
Wanneer de hedendaagse dansgemeenschap in dit land de klassieke dans lange tijd als irrelevant beschouwde - wat eigenlijk een aberratie is - dan was dit in belangrijke mate te wijten aan de zelfgenoegzaamheid en de inertie van wie de klassieke dans al die tijd - met een soort van alleenrecht - bij ons vertegenwoordigde: het
Auteur Alexander Baervoets
Publicatie Etcetera, 1999-10, jaargang 17, nummer 69, p. 22-23
Trefwoorden klassieke • dans • forsythe • béjart • ballet • irrelevant • kbvv • choreograaf
Namen Alexander Baervoets • Annamirl van der Pluym • Anne Teresa De Keersmaeker • Antwerpen • Balanchine-programma • Ballet Royal • Ballett Frankfurt • Belgische • België • Broadway-allures • Brown • Brusselse • De Standaard • Drumming • Duitse • Einzelgänger • Emio Greco • Europa • Fabre • Hans van Manen • Jan • KBVV • Klapstukfestival • Koninklijk Ballet van Vlaanderen • Kylian of Mats Ek • Lea Daan • Marc Vanrunxt • Maurice Béjart • Mudra • Nederlandse • New York City Ballet • PSK • Petipa • Provincie • Van Manen • Vlaamse Gemeenschap • Wallonië • William Forsythe • XXste Eeuw
Development and design by LETTERWERK