Het verleden tot leven gebracht: Twee nieuwelingen in het rek van de Brook-publicaties
Het verleden tot leven gebracht
twee nieuwelingen in het rek van de brook-publicaties
Er komen tegenwoordig nogal wat publicaties over theaterregisseur
Conversations with
Ook
Croyden heeft dertien cuvées uit haar kelder gehaald, gebrouwen tussen 1970 en 2000. Dat klinkt indrukwekkend. Het zou al wat naar omvattendheid durven neigen. Toch mogen we niet vergeten dat Brook al een ervaren rot van 45 jaar was toen zij haar dictafoontje aanzette.
Hij heeft dan al heel wat (
Dit is niet het soort werk om wild van te worden. Niet van het interview zoals het toen werd afgenomen, omdat Croyden een behoorlijk vervelende tante is die haar onderwerp voortdurend op zijn woord pakt, zelf weinig inbrengt en te zelfverliefd is om te schrappen in de zwakke passages. Ze is beslist niet het type interviewer dat maar tien percent van het gesprek overhoudt. De interviews zoals ze nu tot ons komen, in chronologische volgorde, kunnen al evenmin enthousiasmeren. Er is te weinig werk geleverd om ze te bewerken in het licht van nu. De rode draden zijn niet aangezet, er is te veel versplintering. De bruikbaarheid heeft voornamelijk betrekking op die ene productie, toen, in 1970. Het valt te vrezen dat
Maar kom, dat zijn opmerkingen
etcetera 91 ()!) O 65
over schrijftechniek of, wie weet, gewoon luiheid. Laten we er verder gewoon van uitgaan dat dit boek een soort opslagplaats is, waar je wat moet rondsnuisteren en sommige dingen meer de moeite vindt dan andere. Zelfs dan blijft het de moeite. Want zeg nu zelf, wie beschikt over zoveel materiaal als Croyden? Het korte résumé waarmee ze de gaten tussen de interviews opvult, zou voor starters op het terrein een vlotte snelcursus kunnen zijn. Hoewel we meteen moeten opmerken dat het werk van Brook zo goed gedocumenteerd is (er was steeds een chroniqueur bij de experimenten op reis en ook zijn discipelen lieten zich niet onbetuigd), dat zo'n overzichten elders al wel grondiger zijn aangepakt.
Er is zoveel over Brook verschenen dat we toegang hebben tot zijn ideeën in de meest uitgepuurde vorm. Het zijn er niet zoveel. De thema's keren steeds terug. Ze gaan over het gezelschap waar het delen (van verantwoordelijkheid, ideeën, taken) centraal staat. Over
Zo treft Croyden hem in 1972 aan op het moment dat zijn
aanscherpen van de groepsdynamiek. Een kleine twintig jaar later zullen de acteurs eigenhandig grond aanslepen om het
De schaarse keren dat eenzelfde thema over de jaren heen wordt hernomen, komt het parcours van Brook in beeld. In 1970 gaat hij nog behoorlijk mee in het enthousiasme over de vliegende trapezes in
De inspiratie blijft van
Het verleden tot leven brengen, is iets wat Brook ook steeds nastreefde op het vlak van de ruimte. Dat toont een andere publicatie,
technisch directeur bij Brook en dus de man die bij de tournees de woestijn werd ingestuurd om een treffende locatie te vinden. De tweede is
Op een reconstructie van het
De theaterruimte die Brook er aantrof, is een ideale vorm die hij zijn leven lang op zoveel mogelijk plaatsen zal proberen te benaderen. Het publiek omarmt het speelvlak voor drie vierde. De rest van de cirkel kan benut worden als neutrale achtergrond of om er een volume te plaatsen. Meestal volstaat de combinatie van zwartgeblakerde brandsporen en rode terracottatinten van Les Bouffes om een sfeer van intimiteit en warmte op te roepen. Brook treft er een zeer hoge achterwand aan, waarvan de verticaliteit appeleert aan het hogere (zie het goddelijke en het clowneske bij
Eigenlijk laat zo'n ideale theaterruimte zich in één woord samenvatten: ze is open. Daarmee is ze verwant aan het Elisabethaans theater.
Er zijn geen begrenzingen en geen afscheidingen. De vrijheid bestaat om zich naar goeddunken te verplaatsen in tijd en ruimte. Op dit speelvlak van tweehonderd vierkante meter heeft maar veertig percent in de zaal een volledige zichtbaarheid. Die wordt optimaal benut. Op het parterre bevindt de verste plaats zich op amper tien meter, hetgeen een sterk gevoel van nabijheid creëert. Bovendien ontdekte Brook een haast camera-achtig effect bij de opstelling van de acteurs die zich in de voorste gordel bevinden. Wie vanuit het centrum een meter vooruit stapt, komt in focus. Twee meter heeft meteen het effect van een close-up.
Nu de meester de voorbije seizoenen meermaals ons land aandeed (
Geert Sels
• margaret croyden, conversa-tions with peter brook 1970-2000, faber & faber, 2003, 301 p., 17 euro
• andrew todd en jean-guy lecat, the open circle, faber & faber, 2003, 262 p., hard cover, 25 euro
INLICHTINGEN FABER & FABER:
0044-20-74.65.00.45 of www.faber.co.uk
66 9 9 9 etcetera 91
Auteur Geert Sels
Publicatie Etcetera, 2004-04, jaargang 22, nummer 91, p. 65
Trefwoorden brook • croyden • faber • lecat • interviews • circle • meter • shakespeare • conversations
Namen A Mid-summer Night's Dream • Afrikaanse • Amerikaanse • Andrew Todd • Antwerpen • Avignon The Mahabharata • Barcelona • Berlijn • Britse • Broadway • Brussel • Camera Three • Centre International de Créations Théâtrales • Covent Garden • Croyden de bevestiging • Engelse • Hamburg • Hamlet • Hoe Croyden • Indisch • Iraanse • Iran • Jean Nouvel • Jean-Guy Lecat • Les Bouffes du Nord • Londen • Louis-Ma-rie Émile Laménil • Margaret Croyden • Mercat de les Flors • Methuen • Namen • New York • Parijse • Peter Brook • Rode Zaal • Shakespe-are • Shakespeare • Teatro Argentina • The Ma-habharata • The Open Circle • The Orghast • The Tempest • Vivian Beaumont Theatre • Zen-tuintje
Development and design by LETTERWERK