'Als ik droom, dan droom ik van ons...':
'Als ik droom, dan droom ik van ons..;
DRIE ZUSTERS (INNE GORIS EN BART MOEYAERT / ZEVEN)
Inne Goris en
UIT HET JURYRAPPORT VAN DE 1000
'
De voorstelling
Het scènebeeld is een kruising tussen de olifantenbuitenruimte in waarin de zussen katten- en hondenmaskers dragen. De sterk fysieke ineen dierentuin en de gang in een vervallen schoolgebouw. Een hoge muur vulling van hun personage geeft de voorstelling een meisjesachtig karakter, met afgebladderde verf, gebarsten en ontbrekende tegels, een grote jas aan
Eerder dan een vertaling van Tsje-chovs toneelstuk is deze
door het geluid van een voorbijrijdende trein. De drie zussen zijn alleen. Doordat ze helemaal op zichzelf teruggeworpen zijn, komen hun karakters en kleine kantjes des te gemakkelijker aan de oppervlakte. Pogingen om de tijd te verdrijven en zusterlijk geplaag zorgen voor snel wisselende stemmingen, die vorm krijgen in een subtiel samenspel van beweging, tekst, licht en geluid. Heel mooi is de scène waarin een eenvoudig hinkelspel overgaat in ritmisch stampen, zingen en samen bewegen.
De twee danseressen in de cast brengen letterlijk beweging in de voorstelling, onder meer tijdens een bevreemdende carnavaleske scène
masja Vroeger waren mijn voeten kleiner. Mijn knieën zaten hier. En mijn hoofd zat hier. Nee, hier.
Ik weet het eigenlijk niet meer zo precies. (...)
Hoe groot was papa? OLCA
Als hij voor me stond, keek ik zo naar hem op.
OLCA Als hij voor je stond,
MASJA Wij deden maar weinig goed.
OLGA Je weet het niet meer zo precies: we deden niets
goed. Zijn mond kon spreken, maar zijn handen konden er
ook wat van. 'Vooruit!'
masja En zijn voeten dan.'Vooruit!'
olga Het is dat we het verdienden.
masja Dat weet ik niet meer,
OLGA Anders ik wel.
tje lopen suggereert een gapende diepte aan de andere kant. Elk sprankeitje hoop wordt algauw de kop ingedrukt, zoals de duizendpoot die
Deze donkere toon maakt van
38 ® ® ® etcetera 92
meisjesbeeld kleurde ze in niet verontrustende beelden, tekst en geluid. Maar in tegenstelling tot de installatie-achtige presentatie van Zeven kan je in
Een toeschouwer die wat thuis is in hedendaagse theater- of dansvoorstellingen heeft ongetwijfeld meer houvast dan een ongeoefende toeschouwer, maar wie bereid is om zich open te stellen voor een inhoud en een vormentaal die niet op de eerste plaats gericht zijn op ontspanning, krijgt een poëtische, zintuiglijke voorstelling en stof tot gesprek als geschenk. Specifieke voorkennis heb je niet nodig en iedereen heeft al van bij zijn geboorte ervaringen met een of andere vorm van 'gezin'. 'Voor iedereen vanaf 9 jaar', vermeldt de flyer.
Het werkproces
Er wordt gezegd dat ik een specifieke regiestijl en vormentaal heb; ik merk ook steeds meer dat mensen nieuwsgierig zijn naar de manier waarop ik werk. Ik vind het zelf erg
compleet onduidelijk. De keuze voor de katten- en hondenmaskers werd ingegeven door de tekst van Bart. Het is
De hele scène wordt aangezet door
Ik denk sterk in beelden, maar voor de start van een repetitieperiode heb ik zelden heldere ideeën over hoe er het allemaal moet uitzien. Ik kan wel een aantal kernwoorden aangeven die de hele ploeg kunnen sturen in hun denken en zoeken. Ik sleur ook in elk project een map mee vol prenten en tekstfragmenten. En altijd is er één foto die me erg inspireert. Voor
eerste werkdag hebben we met
moeilijk om daar iets over neer te pennen. Enkele impressies.
Wat spreekt mij als maker aan? Welke associaties, beelden, verhalen, kleuren, enzovoort roept een tekst op? De tekst van
irina Als ik droom, dan droom ik van ons.
Het is zomer in mei, zoals vandaag. De zon staat hoog en schijnt op ons dak. Binnen is tiet wanner dan buiten. De deur zit klem. Het raam zit klem. De lucht in huis is bijna op. Er is nog maar net genoeg lucht voor
Het is een droom, dan weet je zulke dingen: er is nog maar net genoeg lucht daarbinnen. Maar het is niet erg. Ik ben niet binnen. Ik kijk naar binnen, door het raam van de deur die klem zit.
Alles krimpt. Alles wordt kleiner. De kamer zit al ongemakkelijk, als een te krappe jas. Vóór alle lucht op is, kijk ik nog eens naar binnen en doe het luik voor het raam van de deur die klem zit. Ik doe het in één keer dicht, en ik draai me om naar papa, en ik zeg: 'Zo, papa.'
Als ik droom, dan droom ik van ons. olga Ik ook. Van ons.
Het is zomer in mei. De zon schijnt op ons dak. Binnen is het warmer dan buiten. Jij wil een ijsje. Het is een droom, dan weet je zulke dingen: jij wil een ijsje. Kom maar, zeg ik. Ik pak een lange lepel, en ik schep ijs. Kom maar, zeg ik. Ik stop het ijs in je mond, en de lepel stop ik in je keel. Kom maar. IRINA Je zou liet doen.
OLGA Het is een droom. Ik zou het niet duiven.
de hele ploeg gekeken naar een documentaire over de
De aanwezigheid van de vader en de moeder kwam sterk
etcetera 92 O O O
39
naar voor tijdens improvisaties. Als je drie (jonge) mensen opsluit in een ruimte, wat gebeurt er dan? Hoe dagen ze elkaar uit? Welke herinneringen komen bovendrijven hoe gebruiken ze die als machtsmiddel ten opzichte van elkaar? Het leven dat ze leidden toen vader en moeder er nog waren, kleurt nog steeds hun dagdagelijkse realiteit, wat er ook in de tekst van
Opvallend tijdens de improvisatiesessies, was het duidelijke verschil in het gebruik van herinneringen naargelang de plaats in het gezin. De oudste had het meest te lijden gehad onder de vader en de moeder, ze bleek vaak degene die meer had gezien/gehoord dan goed voor haar was. De middelste weigerde om afstand te doen van haar drooombeeld. En de jongste was jaloers op de ouderen omdat zij herinneringen hadden -juist of niet- die zij niet had.
Ook al wordt de voorstelling vaak bestempeld als moeilijk, voor mij zit er een sterke logica en samenhang in. De meeste keuzes ontstaan intuïtief, maar uiteindelijk klopt alles en is niets gratuit. De boom die binnen ligt, komt terug in het gebed.
Zoals de kijker de bereidheid moet hebben om te puzzelen, zo vallen de puzzelstukken ook voor de ploeg pas tijdens de laatste weken op hun plaats. Vooral voor de spelers is het een hele klus. Scènes krijgen langzamerhand hun vaste plek en kunnen daardoor nog wel eens wisselen van intentie of kleur. Soms zijn zwaardere ingrepen nodig. Zo werden drie weken voor de première nog twee rollen omgewisseld. Sanderijn speelde
Een week voor de première kreeg Sanderijn de boodschap dat
Wat hebben kinderen gezien?
Na de eerste try-out zitten we met de voltallige ploeg en met de kinderen in de foyer van de bottelarij.
De eerste reactie van de kinderen is zoals we verwachtten: 'We hebben er niets van begrepen.'
Ik vraag wat er zo moeilijk is en één meisje zegt: 'Het is precies een puzzel, ik weet niet goed waar te beginnen.'
Ik vraag hen om met de puzzelstukken hun eigen verhaal te maken. Wat hebben zij gezien? Wat speelde zich af tussen die muren, tussen die drie mensen?
De reacties, verhalen komen los en onze monden vallen open.
'Ze hebben alles, echt alles door...', fluistert
Het decor is een verlaten Iniis naast de spoorlijn, want je hoort de trein voorbijkomen. Een trein die de zussen nooit nemen. Ze kunnen maarniet beslissen of ze dat wel willen. En ja, een trein is op reis gaan en dat is nu net wat die drie meisjes niet doen. Ze blijven zitten waar ze zitten. In een trein trekt het landschap aan je voorbij en je vergeet erg snel watje net hebt gezien. Iedereen is vergeten dat de drie zussen bestaan, er is niemand meer die nog aan hen denkt.
Er zijn meer personages dan de drie zussen. Je hebt ook de vader en de moeder. Dat zie je door de jas, de laarzen en de witte schoenen van de moeder.
Het is een triestig stuk. De zussen zitten daar allang in dat roze huis en ze vervelen zich vaak.
Het zal wel gebeuren. Ze gaan niet altijd in dat huis blijven.
Ik denk dat die meisjes heel veel durven, want ze dragen rode jurken. En rood is toch een sterke, felle kleur. Ze gaan zich niet laten doen. Ze zullen wel vertrekken.
Er zijn zoveel kinderen die opgroeien op een plek waar het helemaal niet leuk is, waarom zouden wij daar geen stuk over mogen zien?
Ze hadden me verteld dat die meisjes naar
Ik heb vijf broers. Laat ons groot worden in een huis zonder vader en moeder en dat zou nog veel erger zijn dan die drie zusjes. Wij zien elkaar graag, maar ik heb toch al een broer een blauw oog geslagen.
Ik snap wel dat ze niet zomaar naar buiten lopen. Als ik iets nieuws moet doen, zoals naar een nieuwe school gaan, dan ben ik ook bang. Ik slaap niet goed en heb enge dromen. In de oude school ken je alles, maar in een nieuwe niet.
Ik denk dat hun vader heel streng was en hen ook wel eens geslagen heeft. De mama vond ik wel een beetje raar, maar ook lief want ze zegt een gebedje voor lien op.
masja & irina We bidden u. Heer, bescherm de kleine kat, de kameraad in ons huis. Behoed haar als ze naar buiten gaat, en breng haar terug om ons te troosten. Bescherm de eik naast het huis. Behoed hem voor de storm, en geef hem schaduw op ons dak. Bescherm het land en de rivier die het land verdeelt. Bescherm het pad naar ons toe. Bescherm de heg langs het pad. Behoed hem voor de wind, want de wind veegt en geeft niet op. Bescherm het leven dat we leiden. Behoed de maan met haar vriendelijk licht, en laat de dag die zich aandient méér zijn dan schijnen.
40
® ® ® etcetera 92
'Is dit wel jeugdtheater?'
Deze vraag werd meermaals luidop gesteld naar aanleiding van
De vraag die mij naar aanleiding van deze en andere voorstellingen bezighoudt is: welke zin heeft het om alle voorstellingen met de vermelding 'vanaf x jaar' te presenteren als jeugdtheater of als familievoorstelling? Moet men zich niet veeleer afvragen of 'jeugd' of 'familie' wel het belangrijkste kenmerk is van het publiek dat iets aan deze voorstelling kan hebben? Hoeveel mogelijk geïnteresseerde volwassen toeschouwers sluit het label 'jeugd-' of'familie' voorstelling uit - uiteraard volledig onbedoeld? En omgekeerd: waaruit kunnen jongeren en kinderen afleiden welke voorstellingen uit de avondprogrammatie eventueel ook hén kunnen aanspreken? Hoe slagen we erin om het of/of-denken te doorbreken? Waarom wordt er niet meer moeite gedaan om kinderen/jongeren én volwassenen uit te nodigen voor 'jeugdtheatervoorstellingen' als
treur/HetPaleis) en De twaalfde nacht (Jo Roets/Laika & ro theater).
De meeste 'volwassenen'voorstellingen blijven zich best tot -Hó-jarigen richten. De meeste 'jeugd'theatervoorstellingen werken het best voor een bepaalde leeftijdsgroep. Gezien het verschil in perceptie tussen kinderen en jongeren (en volwassenen) zou de vermelding 'vooral voor x-x jaar' dikwijls zelfs juister zijn dan 'vanaf x jaar'. Maar sommige voorstellingen blijken bij nader inzien evenveel te kunnen betekenen voor kinderen of jongeren als voor volwassenen. De productiestructuur en/of de intenties van de makers geven vooraf dus wel een aanwijzing, maar geen zekerheid over het meest geschikte publiek. Een voorstelling is immers nog altijd het resultaat van een artistiek proces en geen productontwikkeling in functie van een bepaald doelpubliek. De première afwachten blijft dus de boodschap. 'Vanaf x jaar' ernstig nemen en bewust hanteren: het maakt de taak van de programmator er niet gemakkelijker op en ook van de productiezijde vergt het openheid en soepelheid. Maar hoe kunnen we anders welgemeend verkondigen dat het theater niet alleen een plek van ontspanning is, maar ook van emotionele, intellectuele en artistieke ontwikkeling?
DRIE ZUSTERS
regie Inne Goris tekst Bart Moeyaert
spel
muziek
premiere 8 november 2003, BRONKSfestival (
etcetera 92 OOG Ai
Auteur Inne Goris, Marleen Baeten
Publicatie Etcetera, 2004-06, jaargang 22, nummer 92, p. 38
Trefwoorden olga • irina • masja • zusters • zussen • inne • bescherm • droom • drie
Namen Benjamin Bou • Brussel • Charo Calvo • Closer • Davy Deschepper • Deep Blue • Dimitri Leue • Drie Zusters • Enkel Sam • Griet Op de Beeck • Groot • Irina • Johan Derycke • Johan Vandenborn • Kassandra • Lieve Meeussen • Lodewijk • Marleen Baeten • Masha • Masja • Mennonieten • Mexico • Moskou • Nederland • Niet • Olga • Pieter Eyken • Samantha Van Wissen • Sanderijn Helsen • Toch • Tsjechov • Vlaanderen • WATT-PRIJS
Development and design by LETTERWERK