Geschiedenis van een exotisch cliché: Ontvoering, verleiding en bevrijding. De orient in de opera (Willem Bruls)
Geschiedenis van een exotisch cliché
Ontvoering, verleiding en bevrijding. De orient in de opera (Willem Bruls)
Op een moment in de geschiedenis dat zo ongeveer alles wat uit het oosten komt, geassocieerd wordt met terrorisme en fanatisme, is het niet alleen belangrijk, maar zelfs noodzakelijk erop te wijzen hoeveel de westerse kunst en cultuur te danken heeft aan haar oriëntaalse verbeelding. Het oosten is al eeuwenlang één van de belangrijkste culturele, religieuze en politieke sparring partners voor de westerse identiteit. De dialoog tussen oost en west is altijd conflictvol geweest, al gaat hij op dit ogenblik door een bijzonder moeizame en pijnlijke fase. Ontvoering, verleiding en bevrijding. De oriënt in de opera van Willem Bruis is een bijdrage tot een beter begrip van de verbeelding van die ontmoeting. De schrijver is dramaturg en publiceert over opera en muziektheater in o.a.
Het mooi uitgegeven en rijkelijk geïllustreerde boek beschrijft de fascinatie van de westerse opera voor het oosten, van bij zijn ontstaan in de zeventiende eeuw tot in het midden van de negentiende eeuw. Exhaustief kan dergelijk onderwerp natuurlijk niet behandeld worden. Het oosten wordt beperkt tot de
dat zich in het
Willem Bruis laat er geen twijfel over bestaan dat de verbeelding van het oosten alles over het westen (zijn fantasieën, verlangens, obsessies, angsten,...) zegt en niets of nauwelijks iets over het oosten. Hij sluit daarmee aan bij de opvattingen van
etcetera 92 O O O
55
beschouwt de oriënt als een institutionele, (geo)politieke en culturele constructie van het westen. Ook de kunsten ontsnappen niet aan die ideologie. Bruis besteedt de nodige aandacht aan de politieke en militaire achtergrond. Het operagenre is in zijn beginfase in belangrijke mate een nationale 'staatskunst': geschreven in opdracht van de vorst en gecomponeerd voor officiële gelegenheden. Omgekeerd heeft de artistieke verbeelding ook een impact op wat we nu de politieke of culturele 'beeldvorming' noemen. Een studie over het functioneren van de verbeelding is meteen ook een studie over het functioneren van een ideologie: 'Zo kunnen we ons afvragen in hoeverre ons beeld van het oosten mede wordt bepaald door een artistieke beeldvorming die berust op een eeuwenoud misverstand', aldus Willem Bruis. De politieke implicaties hiervan zijn niet gering. Nochtans gaat het de schrijver minder om de kritische analyse van een bepaalde ideologie
(zoals dat bij
De keuze voor het ontvoeringsgegeven is een keuze voor een sterk dramatisch motief. Het grondschema is ongeveer het volgende: een
wordt, maar door de Sultan, ontroerd door zoveel liefde en moed, met zijn geliefde verenigd wordt. Het is niet toevallig dat dit conflictvolle motief zo belangrijk is in de oriëntaalse opera. De eerste confrontatie met het oosten/de islam grijpt plaats in de zevende eeuw met de verovering van
In de geschiedenis van de oriëntaalse opera vinden we alle clichés terug over het oosten die ook de huidige internationale betrekkingen blijven bespoken: de wrede heersers, het religieuze fanatisme, de vrouwenonderdrukking, de verwijfdheid, de erotiek, de harem, de verleiding, de verfijning. Maar de uitvoerige beschrijving van de vele libretti leert ons dat het niet zo eenduidig is als het lijkt. Zo wijst de schrijver op een opvallend motief: dat van de grootmoedige oriëntaalse heerser die zijn gevangenen de vrijheid schenkt. Het duikt voor het eerst op in Floris en de
De drie kernwoorden uit de titel -ontvoering, verleiding en bevrijding- staan tegelijkertijd voor de
drie verschillende stadia in de ontwikkeling van het ontvoeringsmotief en voor de drie hoofdstukken van het boek. In het eerste hoofdstuk wordt de literaire voorgeschiedenis van het ontvoeringsmotief getraceerd van de
56 ® ® ® etcetera 92
In het derde hoofdstuk wordt de teloorgang van het motief beschreven. Er ontstaan daarbij twee stromingen. In
oorlogen afgedaan heeft. Is het cynisch om te stellen dat The death of
Boeken zoals dit werk van Willem Bruis zijn belangrijk, niet alleen omdat ze veel historische informatie op een overzichtelijke en leesbare manier samenbrengen en duiden, maar ook en vooral omdat ze op zoek gaan naar een nieuwe definitie van cultuur, voorbij clichés en al te makkelijke vooroordelen. Dat lijkt me nu meer dan ooit noodzakelijk.
Erwin Jans
Willem Bruis, Ontvoering, verleiding en bevrijding. De oriënt in de opera,
Auteur Erwin Jans
Publicatie Etcetera, 2004-06, jaargang 22, nummer 92, p. 55
Trefwoorden oosten • bruis • oriëntaalse • ontvoering • willem • ontvoeringsmotief • motief • opera • verleiding • eeuw
Namen Achille Lauro • Algeri • Arabisch-islamitische • Blancefloer • Boccaccio's Decamerone • Bulaaq • Clorinda uit Mon-teverdi's • De Falla • Die Entfiihrung • Donna Elvira • Duizend-en-één-nacht • Edward Said • Europese • Frankrijk • Franse • Gerusalennne • Godenschemering • Golfoorlog • Griekse • Italiaanse • Italië • Janit-saren • Klinghoffer • Koude Oorlog • Kruistochten • L'Italiana • Madama Butterfly • Manuel de Falla • Middeleeuwen • Midden-Europa • Montesquieu • Mozarts Entfiihrung • Oost-Europa • Oostenrijk • Orientalism • Orlando Furiaso • Ottomaanse • Palestijnse • Pedro • Rameau • Rijk • Ring van Wagner • Rossini • Saïd • Serail • Spaanse • Spanje • Sultan Almanzor • TM en Opermvelt • Tancredi e Clorinda • Torquato Tasso • Turkse • Verdi's Aida • Verlichting • Verre Oosten • verhalen van Tasso en Ariosto
Development and design by LETTERWERK