Archief Etcetera


Inhoudstafel



(Inhoudstafel)

LABOZAR

Edito

In de kunstensector is de laatste jaren heel wat wetenschapsjargon doorgesijpeld. Elke Van Campenhout koppelt de kunst terug naar de wetenschap en bekijkt welke wetenschapsopvatting aan de basis ligt van het artistieke begrip van laboratorium, research en besmetting.

De virtuele Artaud: het computervirus als performance art

Jason Farman legt de link tussen het performance art-virus Biennale.py en de onuitgesproken vooroordelen in ons begrip van hiv/aids

Families are formed through Copulation

Families ontstaan door copulatie

Originele versie en vertaling van de theatertekst van Jacob Wren, over wederzijdse besmetting als hoeksteen van onze samenleving

Elektronicakunstenaar Carsten Nicolai legt geluid onder de microscoop

Interview van Christoph De Boeck met het boegbeeld van de elektronische muziek Carsten Nicolai, over organische compositietechnieken en alternatieve klankbeelden. Jeroen Versteele contextualiseerde en bewerkte het interview tot een doorlopende tekst.

Dépaysements

Professor Isabelle Stengers zet de grenzen tussen ‘science' en ‘fiction' onder hoogspanning in een verbeeldingrijke vergelijking tussen science-fictionnarratieven en modellen voor wetenschappelijke ontwikkeling.

Bioverzet

Het Critical Art Ensemble onderwerpt de biotechnologie aan een kritische, artistieke doorlichting. Zij opteren voor bioverzet!

Buiten de lijnen

Trialoog voor twee wetenschappers en één kunstenaar.

Elke Van Campenhout sprak met professor Jean-Luc Van Bendegem, professor Luc Steels en kunstenaar Kris Verdonck over de schoonheid van de wetenschappen en het maatschappelijke vacuüm van de kunsten.

A Pig Saved My Life

Kunstenaarsbijdrage van Elio Caccavale, waarin hij zijn Utility Pets Project voorstelt: een ‘social fiction'-project waarin de verbeelding van de toeschouwer over biotechnologieën duchtig op de proef wordt gesteld.

Besmetting en immunologie:

Tussen Sferen, echo's en Histoire des larmes

Anne Dekerk verloor zich in het filosofische magnum opus van Peter SloterdijkSferen' en koppelt zijn theorie terug naar Jan Fabre's Histoire des Larmes en de mythe van Echo.

Beeld: Boris Snauwaert

Kunst hoeft niet opgeslokt te worden door het instituut

Angelo Vermeulen is mediakunstenaar, hield zich jaren bezig met ‘organische installaties' en heeft zich nu gestort op de gamecultuur. Ive Stevenheydens praatte met hem over de necrofiele kunstenwereld, angst en horror.

Verder in dit nummer een kunstenaarsbijdrage van Angelo Vermeulen onder de titel Ogrish.com.

Stitch & Split

In het hart van Etcetera 100 staat een landkaart van het lichaam onder besmetting. Constant vzw illustreert hun feministische werkwijze en filosofie aan de hand van het project ‘Stitch & Split'.

Vogelgriepperspectief

Jeroen Peeters en Martin Nachbar construeren een luchtige intellectuele flirt, schipperend tussen besmetting en een worstenkraam.

Lexicon

Als leidraad en afleidingsmanœuver doorheen dit nummer, stelde Etcetera een lexicon samen van actuele, historische en intrigerende termen op het raakvlak tussen kunst en wetenschap.

Who's afraid of representation?

Erwin Jans schrijft over geweld en werkelijkheid in het ‘documentaire' theater van Rabih Mrouéh

De onmogelijke rouw van Union Suspecte

Nezha Haffou analyseert de spraakmakende voorstelling Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen van Union Suspecte, vanuit zuiders perspectief.

Ongerijmde hartstocht: Rizzo in Wonderland

Tijdens het laatste Klapstukfestival presenteerde Christian Rizzo twee opgemerkte voorstellingen. Pieter T'Jonck raakte geïntrigeerd en doet een aanzet tot ontsluiering.

Een zonnige verschrikking

Theatertekst van Pieter de Buysser over de tragedie op het ‘kantelpunt van een tijdperk'.

Op www.e-tcetera.be

- Families are formed through copulation, Jacob Wren

- Edito, Elke Van Campenhout

- A pig saved my life, Elio Caccavale

- Een zonnige verschrikking, Pieter de Buysser.


Development and design by LETTERWERK