Choreografe
Er zijn net zoveel verschillende manieren om
Stel je eens voor dat je een performance gaat maken en dat je nog maar aan het begin van het proces staat. Je wordt nu geconfronteerd met een berg aan verschillende keuzes en beslissingen. Het lijkt allemaal min of meer willekeurig, alsof je nog altijd aan het wachten bent op het ultieme moment van inspiratie. Het geniale gouden idee is nog steeds niet uit de lucht gevallen en in je schoot geland. Het maakt niet uit hoe ongelukkig je hiermee bent, je weet dat de enige oplossing
Als je bedenkt dat het 'werken' van een
lichaam, het onderwerp, de productiewijze, de economische beperkingen, de distributie van het werk of iets compleet anders? Of misschien nog wel belangrijker, hoe creëer ik een kader, wetende dat het kader het resultaat van het werk dat ik ga maken sterk zal beïnvloeden, of zelfs bepalen. Hoe waardeer ik WERK en wat is belangrijker, het proces of het product?'
Als je hier vast komt te zitten kan het soms helpen om via eliminatie uit te zoeken wat je wel en zeker niet wil doen.
Door na te denken over werkmethodes vergelijk je het resultaat van een mogelijkheid in relatie tot een andere mogelijkheid. Het verschil tussen alleen
Je denkt na over het kader en de formule als twee belangrijke factoren. Het verschil tussen vooropgestelde formules die voor jou denken en de mogelijkheid om deze formules verschillend te bedenken.
Hoe kan ik
- de frontaliteit van het podium
- de eis dat een performance minstens 50-70 minuten moet duren
- de moeilijkheid om een publiek van minder dan 100 mensen te hebben
- het lichaam als dansmedium
- danstechniek als allereerste voorwaarde om dans te creëren
- de productiewijze, door de keten van voorstel-aanvraag-onderzoek-productie-presentatie te doorlopen
- het gegeven dat het product hoger gewaardeerd wordt dan het proces
34
900 etcetera 101
5 n werken
In een tijdschrift zeg je: 'Tot nu toe heb ik geprobeerd om
'Ik denk dat het belangrijk is om te focussen op de onderzoeksaspecten van het creëren in plaats van de presentatie. Door de documentatie van WERK als
choreografie te beschouwen, niet als vervanging van het podium, maar als alternatieven die andere vormen van kennis kunnen voortbrengen. Door onderwijs als een model en een leerproces, als een vorm van kunst te beschouwen. Wat zou het bijvoorbeeld betekenen om open source of nieuwe technologieën te gebruiken als manieren om een choreografische praktijk te verspreiden, te delen en te circuleren?'
Na een korte pauze beslis je om een positie in te nemen die minder dicht bij jezelf ligt, om te zien hoe het voelt om te denken als iemand anders en om dit te testen als een mogelijke richting.
'Ik heb al gehoord over
hoofddoel is van deze soorten van
Waarschijnlijk weet je nog steeds niet wat je in de toekomst wel en zeker niet zal doen, maar er is geen reden tot ongerustheid. Je denkt rustig terug aan wat een goede vriend ooit eens zei: 'Artistieke vrijheid zit in de formule, jouw vrijheid is niets meer dan de vrijheid om ze te veranderen in hoe jij wilt dat ze gerepresenteerd wordt.'
En nu zullen we weer terug aan het WERK moeten.
Vertaling Daniëlle de Regt
1 'No to spectacle no to virtuosity no to transformations and magic and make believe no to glamour and transcendency of the star image no to the heroic no to the anti-heroic no to trash imagery no to involvement of performer or spectator no to style no to camp no to seduction of spectator by the whiles of the performer no to eccentricity no to moving or being moved' (
etcetera 101 •••
35
Auteur Mette Ingvartsen
Publicatie Etcetera, 2006-04, jaargang 24, nummer 101, p. 34
Trefwoorden formules • kader • performance • werk • werken • productiewijze • proces
Namen China • Frankrijk • Lunar Park • Mette Ingvartsen • No-manifesto • Rainer • WERKEN • Werk
Development and design by LETTERWERK