Schyvens: Volgens mij gaat het daar niet
over. Het is een artisticke keuze van de Stan-
daardredactie om met die vier gezelschappen
in de boot te stappen.

Jonckheere: Paul, jij zou er dus geen pro-
blemen mee hebben als ik zou zeggen: ‘Het
Nieuwpoorttheater heeft een deal met De Mor-
gen. Wij krijgen daar een aantal pagina’s voor.
Ik neem volgende maand één pagina, ik neem
de layout van de cultuurpagina’s over en ik
schrijf mijn eigen cultuurpagina, die helemaal
over het Nieuwpoorttheater zal gaan, in posi-
tieve bewoordingen’.

Schyvens: Je moet daar dan onder schrij-
ven: ‘Ingezonden mededeling’ In het geval van
De Standaard Magazine was ik erg verrast toen
het verscheen. Je hoopt dat het goede, werven-
de artikelen zijn. Maar voor hetzelfde geld zijn
ze negatief. En dat heb ik op voorhand tegen
die vier groepen gezegd: ‘Dit is de werkwijze:
we gaan ervoor betalen, maar we gaan die arti-
kels niet kunnen lezen, we gaan die niet kun-
nen bijsturen.

Broucke: Je vermeldt nu wel een belang-
rijk punt: je zegt dat je ervoor betaald hebt.
Dat is niet het geval in het kader van spon-
soring. Dat is gewoon een De Standaard Ma-
gazine dat jullie volledig betaalden.

Schyvens: Dat is gebeurd in het kader van
een sponsoringovereenkomst waarbij ook nog
geld op tafel kwam. Ik ben daar in principe ook
niet tegen. Als er geld is, moet je dat ook op
tafel kunnen leggen. Je mag daar niet vies van

ETCETERA XVII|68

Kristien Gerets en Myriam De Clopper / Michael De Lausnay

zijn. In de cultuursector is het woord geld...

Broucke: Ja, maar dan is dat een publire-
portage die volledig wordt gemaakt door jour-
nalisten van De Standaard.

Schyvens: Op een onafhankelijke manier.

Sels: Die onafhankelijkheid moet inder-
daad benadrukt worden. Lr is redactionele on-
afhankelijkheid. In De Standaard Magazine
staan vrij neutrale interviews.

Holthof: Dat is toch nep. Je kiest zelf je
groep, en daar zou je dan negatief over schrij-
ven! Ik heb het niet gelezen, maar het zou mij
verwonderen als er veel negatieve punten
waren.

Gerets: Een aantal jaren geleden zijn er bij
De Morgen ook bijlagen over deSingel ver-
schenen waarvan de redactie in handen van de
krant was. Daarin zijn dingen geschreven die
deSingel niet echt bevielen, maar ze versche-
nen wel. Daar hoorde dan achteraf ook wel
discussie bij met de redactie.

De Clopper: Een artikel is sowieso belang-
rijk, zelfs als het negatief is. Een negatief arti-
kel is beter dan geen artikel.

Broucke: Kristien bedoelt een interview
van Anne Brumagne met Jerry Aerts naar aan-
leiding van de opening van het nieuwe seizoen
bij deSingel. Dat werd ter nalezing voorgelegd
aan Jerry. Die haalde er hele stukken uit, en
voegde er dingen aan toe, die maakten dat Ann
haar eigen interview niet meer herkende. Het
was een soort promotietekst voor deSingel ge-
worden. Toen is er protest gekomen van de re-

dactie. Dat was voor ons de aanleiding om
met dat soort overeenkomsten volledig te stop-
pen. We hebben beslist om extra katernen vol-
ledig door de instellingen zelf te laten maken.
De redactie moet niet opdraaien voor een bij-
lage over een instelling die wij sponsoren.

Tindemans: Het probleem blijft: het re-
sultaat is informatie, zoals alle reclame infor-
matie is of zich in die zin toch aandient, maar
dit Magazine zou er niet geweest zijn, los van
de redactionele onathankelijkheid, als Thassos
niet betaald had. Daar begint het. Het pro-
bleem blijft dus dat het een promotionele rol
vervult, hoe informatief het ook is. Als dat
geld niet op tafel was gelegd, dan was dit er
niet gekomen. Dus, wie zorgt voor de infor-
matie? De geldschieter.

Schyvens: Dat is bij elke mediadeal zo. In
het ene geval gaat het over geld, of anders gaat
het over logovermelding, exclusieve voorstel-
lingen,... Er wordt dus sowieso een handelsac-
tiviteit verricht, met of zonder geld.

Etcetera: Maar die is duidelijker herkenbaar
als handelsactiviteit. Hier heeft echter een han-
delsactiviteit plaats onder het mom van infor-
matie.

Holthof: We spelen het naar de verkeerde
man toe. Paul is zeer handig, hij heeft dat goed
gedaan. Het zijn de mensen van De Standaard
Magazine zelf die volgens mij in de fout zijn
gegaan. Dat is propaganda. Sorry, er bestaan
nog altijd regels voor pers en informatie die

33



