Het begrijpen als de dood van plezier aan theater
Staan fascinatie en betekenis tegenover elkaar? Verdrijft kennis het plezier?
Met
Maker Dick Raaijmakers heeft in dit werkstuk ongelooflijk veel historisch materiaal gestoken. Maar deze feiten (die soms niet meer zijn dan weetjes) zijn geen gemeengoed. Zo kent niemand de
Met dit persoonlijk universum gaat Raaijmakers om alsof iedereen ermee vertrouwd is. Al deze input wordt in de voorstelling niet geïntroduceerd en een plaats gegeven. Neen, tijdens de vertoning wordt met al dit materiaal gewerkt, gespeeld en worden er allusies gemaakt, alsof we allemaal ingewijden zijn in de privé-wereld van de maker. Voor de toeschouwer is die wereld natuurlijk grotendeels onbekend terrein. Wat Raaijmakers hem met de vertoning aanreikt, is niet direct een inhoud (of een boodschap) maar een ervaring. Zoals bij veel avantgarde-kunst geldt ook hier de regel dat je al of niet kunt deelnemen aan het spel. Meteen is aangegeven dat Raaijmakers bewust het risico incalculeert dat veel toeschouwers afhaken.
In mijn geval heeft de lezer te maken met een toeschouwer die zich door het spel heeft laten overrompelen. En omdat je met dit schouwspel vele kanten uitkan, lijkt het me volstrekt legitiem dat ik beschrijf hoe ik de voorstelling beleefd heb, en langs welke weg het mij plezier heeft bezorgd. Tegenover de subjectiviteit van de maker staat de subjectiviteit van de toeschouwer. Het is mijn antwoord op de paradox: ik heb me niet afgevraagd wat het allemaal te betekenen had. Sterker nog, hoe meer ik achteraf over de achtergrond verneem (en die staat uitgebreid in het programmaboek verteld), hoe meer ik bewust niet wil weten, want dat weten vergroot mijn plezier op geen enkele manier. Alle weetjes ontnemen het raadsel aan het gebeuren, en het raadselachtige is precies de grote kracht van het vertoonde. Op dit punt merk ik een verwantschap met
Waarover het in
De val van Mussolini, coproduktie Hollandia -
aan, machines die in het programmaboekje de naam krijgen van '
Film
Als de voorstelling begint blijkt dat we te maken hebben met een regisseur en een klankman. Beiden drijven een ploeg machinisten aan. Die rennen her en der, druk in de weer. Ze verrichten zeer duidelijk arbeid. De regisseur kijkt, checkt en laat acties repeteren. Als er daarna '
Dat beeld is totaal dubbelzinnig, want het publiek ziet niet het 'filmen', maar wel een soort van resultaat van dat filmen. Maar het is niet het beeld zoals het op het filmdoek te zien is, wel een reeks stilstaande momenten uit een actie. Een film telt vierentwintig beelden per seconde. Die afzonderlijke foto's, die later in de projector ons oog zullen beliegen, ziet alleen de regisseur één voor één, als hij in de montagekamer zit. In
In dit verband moet ik denken aan dat wonderlijk moment, waarbij op twee ver uit elkaar staande stellages telkens twee acteurs zitten. Tussen hen in, op de vloer, staat een machiniste met twee kabels in de hand. Als ze aan de ene trekt, zwiept een spot naar links, en belicht het ene paar. Op de stellage blijkt een ondervraging aan de gang te zijn. We horen fragmenten van zinnen, een geheimzinnig woord. Dan trekt de machiniste aan de andere kabel en een spot zwiept naar rechts, zodat het licht nu op de twee anderen valt: het spiegelbeeld, of een ontdubbeling, want bij dit paar gaat de actie gewoon door. Heen en weer gaat het licht, en de handeling springt mee door de ruimte. Ook hier krijgen we een variatie op een filmisch principe: het is de scenische uitbeelding van wat in de film shot en tegenshot is. Maar het is geen letterlijk citaat, alleen een reeks handelingen en effecten die naar dat klassieke gegeven van de cinema verwijzen. De meest banale beeldwisseling van de film wordt op deze manier een onvergetelijk theatraal moment.
Arbeid
Wanneer dan het ogenblik van de 'opname' eraan komt, ontstaat voor onze ogen, plots een magisch moment. Het meisje dat van een hoge balk vertraagd 'neerploft', of het meisje dat uit een groep wordt gelicht, en als
De val van Mussolini, coproduktie Hollandia -
een engel (?) door de lucht gaat zweven. Het zijn beelden die zich in mijn geheugen hebben gegrift. In het programmaboek staat de 'echte' betekenis van die tocht door de lucht, maar die is banaal en ontluisterend en kan in de herinnering het magische van het moment niet te niet doen. We staan hier wel voor een merkwaardig moment: het begrijpen als de dood van het plezier aan theater. Uit de momenten die Raaijmakers op de voorgrond haalt, ontstaat geen verhaal. Zo blijft de toeschouwer alleen geboeid, als hij de hele tijd in
Theater
In het laatste deel van de vertoning verlaat Raaijmakers de strenge esthetiek van het voorafgaande. Nu verschijnt uit het niets een glazenier. De machinisten zijn van het speelvlak verdwenen, en verschijnen nu verkleed als
Het plezier dat de toeschouwer aan de fiesta beleeft, is 'normaal'. Plots staat hij in een vetrouwde verhouding tot een spektakel. Het is allemaal fris, levendig en tenslotte pakkend mooi, wanneer er een stoet maskers verschijnt. Maar het valt ook wat tegen, precies omdat het absoluut eigen-aardige van het lange eerste deel, hier volledig verdwijnt.
Zo is
Fascinatie tegen betekenis, dat is de fundamentele paradox, die deze vertoning spektakulair zichtbaar maakt.
Johan Thielemans
Het
speelt
(heel vrij naar
Tekst en regie:
Spel: Marc Decorte,
Voorstellingen
van 4 november 1995 t/m 5 februari 1996 in o.a. de warande
lnfo:Tel 014/42.63.27 - Fax 014/42.82.36
HET HAMLETMACHIEN
17 NOVEMBER 1995
BRONKS
02/21 999 21
Auteur Johan Thielemans
Publicatie Etcetera, 1995-10, jaargang 13, nummer 52, p. 18-20
Trefwoorden raaijmakers • mussolini • cassius • plezier • arbeid • maker • programmaboek • vertoning
Namen Amerikaanse • Ariane van Vliet • Beach • Bob Wilson • CC Berchem • CC De Velinx Tongeren • CC Hasselt • De Blauwe Zaal Utrecht • De Brakke Grond Amsterdam • De Ingebeelde Zieke • De Val van Mussolini • De opstand van Guadalajara • Doodmachine • Ed Wood • Einstein • El Vidriero • Gevolg • Hal Roach • Hilde Breda • Holland Festival • Hollywood • Ignace Cornelissen Muziek • Joke Devinck • Kopnaad • Laurel en Hardy • Levensklok • Mexicaanse • Mexicanen • Molière • Piet Slangen • Que Viva Mexico • Ritsema • Roofmachine • Russische • S Hertogenbosch • Schouwburg Kunstmin Dordrecht • Serge Ligtenberg • Slauerhoff • Stadsschouwburg Leuven • Steven De Schepper • Stilte • Theatergroep Hollandia en Toneelgroep • Toneelgroep Amsterdam • Turnhout • Vallen • Verwondering • Westrand Dilbeek
Development and design by LETTERWERK