Archief Etcetera


Inhoudstafel



Inhoudstafel

4 6

8 10

12

13

16

23 26

36

kritiek

Etcetera =...

Intentieverklaring van de nieuwe redactie

De critica als cloaca

Elke Van Campenhout over de fysieke praktijk van het kijken naar voorstellingen

Stotteren, springen en wegvluchten van 'zelfschrijving'

Bojana Cvejić dialogeert met Austin en Deleuze over schrijven over/met voorstellingen

Een ongehouden wonde, een open belofte

Pieter De Buysser schreef naar aanleiding van het debat 'Wat is politiek?' in het STUK een bedenking over de politieke verantwoordelijkheid van de 'onaffe' maker

kunst als politiek

Het artistieke vacuüm van het kapitalisme

Waar kan kunst nog politiek zijn? Elke Van Campenhout over de begrenzing van de artistieke politieke geste

Ze was en zis, zellefs, gintegreert

Etcetera vroeg om een performatieve tekst van een politiek schrijver, en kreeg een theatertekst als pamflet. Een monoloog voor een jonge (ongesluierde) vrouw van Dieter Lesage

De politiek van de esthetiek

Essayist en filosoof Jacques Rancière over de voorwaarden voor mogelijke strategieën voor politieke kunst, en over de problematiek van de 'esthetische knoop'

Theater uit zichzelf

Wouter Hillaert over Before... Existential Make-Over van Laura van Dolron

The Mapping

Etcetera sprak met binnen- en buitenlandse programma-toren over profilering, participatie en productie

Radical Confluence

Een beeldverhaal waarmee striptekenaar, knutselaar en theatermaker Eric Joris (van het collectief Crew) zijn renaissancistische werkmethode evoceert

49

53

54

56

58

59

60

63 65

conceptuele dans

Dans en paranoia: aantekeningen bij Klapstuk #11 (en #10)

Met deze tekst opende Pieter T'Jonck het debat over 'conceptuele dans' in het STUK ('Klapstuk #11 bis'), op 25 oktober 2004

Een lastig label

Pieter T'Jonck noteerde reacties van Guy Gypens, zakelijk leider van Rosas, en choreografe Prue Lang op het debat

Why we love to hate 'conceptual dance'

Bojana Cvejić over de zinloosheid van de tegenstelling tussen theorie en emotie in de discussie over hedendaagse dans

Amorfe geluidskunst geïllustreerd

Ive Stevenheydens bezocht de geluidstentoonstelling Sons & Lumières in het Parijse Centre Pompidou en vindt dat het wel mooi geweest is

pollesch

Kapitalisme in turbo

Inleiding tot een tekstcluster over de Duitse schrijverregisseur René Pollesch

Pollesch en Ritsema: autopsie van een conflict

Volksbühne-intendant Frank Castorf, Jan Ritsema en René Pollesch schrijven elkaar na het afvoeren van Prater 2: Twopence-twopence und die Voodoothek

Pech gehad

Pollesch blokkeerde Jan Ritsema's enscenering van zijn Prater-Saga 2 vlak na de première, waarna de Duitse recensent Florian Malzacher deze kritiek publiceerde

Liefde als biopolitiek

Elke Van Campenhout over Pollesch' Pablo in der Plusfiliale

'De revolutionaire onderneming'

De theatertekst Das revolutionäre Unternehmen van René Pollesch voor het eerst vertaald.

45

47

Tristesse op de weegschaal

Jeroen Versteele over de performance How heavy are my thoughts van Ivana Muller

Op de rand van de wereld

Elke Van Campenhout over as if (it was beautiful) van de artistieke tweeling Deufert + Plischke

De redactie van Etcetera maakte de afgelopen maanden een volledige wissel door. Dit is het eerste nummer dat werd samengesteld door de nieuwe ploeg. Megaluna-Triumviraat o.l.v. Stefan Loeckx, ontwerper van het eerste uur, ontwikkelde een nieuwe lay-out. Ook onze website is volledig gerenoveerd: voortaan kan u terecht op www.e-tcetera.be voor informatie, contactgegevens, een inventaris van alle Etcetera's, en veel meer.

De Etcetera-redactie zoekt nog nieuwe medewerkers: schrijvers, denkers en beeldend talent. Alle voorstellen zijn welkom op redactie@e-tcetera.be


Development and design by LETTERWERK