Archief Etcetera




'Als Ik aan beeldende kunst denk, dan ligt mijn voorkeur bij de Vlaamse en Duitse Primitieven. Wat mij in dat werk fascineert, is de ongelofelijke beklemming die in hun werk zichtbaar wordt. Aan de ene kant is dat werk onvoorstelbaar precies, maar er zit ook een factor van distortie in. Het zijn schilderijen die barstensvol emotie zitten, die je evenwel niet kan zien of waar je de vinger niet kan op leggen. Er zit een enorm geweld in die verstilde beelden. De Primitieven horen thuis in een typisch noordelijk kunstklimaat, waarin de omgeving als vijandig wordt voorgesteld, en de mens vol angst zit. Het is een beleving die vooral vanbinnen leeft, en minder exuberant zichtbaar is.' (Eric Joris)

'Wie zijn per slot van rekening het meest vertrouwd met de technologische wereld beheerst door elektronica en bionica? Precies! De invaliden, de gehandicapten, de cyborgs, de mutanten... Zij zijn immers bij voorbaat geïnfecteerd, geïmpregneerd met apparaten, ziektes, chips en de verkeerde genen, geheel doortrokken van de noodzaak om op natuurlijke wijze met techniek om te gaan en gereed om het machtsvacuüm te vullen dat achtergelaten wordt door de huidige heersers.' Maurice Nio, De orde der Mutanten (Biotech, 1992)

'Het virus is de Messias... De revolutie zegt: ik was, ben en zal zijn...' (Peter Verhelst)

Volledig artikel als PDF

Auteur

Publicatie Etcetera, 2005-02, jaargang 23, nummer 95, p. 44

Trefwoorden primitievenmutantenzichtbaarprecieswerkwordt

Namen BiotechDe PrimitievenDe orde der MutantenDuitse PrimitievenEric JorisMaurice NioMessiasVlaamse


Development and design by LETTERWERK