Archief Etcetera


Inhoudstafel



(Inhoudstafel)

Avant-garde

Daddy's place

Thomas Crombez over de dood van de avant-garde, het bestaansrecht van blijmoedige kunst en de fallus politicus.

Terugblik: Het manifest van het Futurisme

Een mijlpaal uit 1909, van de hand van Filippo Tommasso Marinetti.

Voorwaarts: achterwaarts!

Pieter De Buysser in gesprek met Karl van den Broeck, Knack en ex-De Morgen, over avant-garde en reality-tv, over verantwoordelijkheid en kunst.

Column: Avant Gardner

Liv Laveyne's eigenzinnige deconstructie van alles wat u dacht te weten over avant-garde.

Een horizon van belangrijke vragen

Erwin Jans en Ivo Janssens houden een pleidooi voor kunst, democratie en een gedurfde multiculturele verbeelding.

Enkele genereuze bedenkingen

Hoe genereus kan kunst zijn? Wat is de functie van generositeit binnen de artistieke praktijk? Marleen Baeten over het gulle antigif in theater en samenleving.

Het cynisme voorbij

Jeroen Versteele in gesprek met Olivier Provily, Nederlandse huisregisseur van het Zuidelijk Toneel, naar aanleiding van zijn enscenering van 4.48 Psychose.

Uit het leven gegraven

Elke Van Campenhout ging kijken naar drie etappes van het Excavation-parcours van Marijs Boulogne. Over handwerk en eenzaamheid, over dood en leven, over theater dat zich je lijf in boort.

Gedaan met (ver)oordelen, tijd voor opheldering

Op uitnodiging van Tanzquartier Wien wierp Bojana Cvejić, in antwoord op Xavier Le Roy, een heldere blik op de spraakverwarring omtrent de termen ‘conceptuele dans' en ‘conceptuele kunst'.

ThéâtreFRANCO(PH)(F)O(O)N(E)theater

Ne Vlaming, ça vend quoi!'

Dominique Roodthooft en Pieter De Buysser praten met Jeroen Versteele over de perceptie van hun muziektheatervoorstelling L'opéra bègue/Stotteropera. Over taalgrenzen en verwachtingspatronen heen.

Collage

Etcetera vroeg Manah Depauw om een bijdrage naar aanleiding van haar installatie Magic Box. Elke Van Campenhout voorziet de beelden van een collage van associaties en herinneringen.

Comme tout le monde

Het leven als een soap. Elke Van Campenhout en fotograaf Serge Leblon gingen kijken naar Zaï Zaï Zaï Zaï van Jean-Benoît Ugueux en Anne-Cécile Vandalem, en kwamen terug met enkele bedenkingen over persoonlijke roem en inwisselbaar sterrendom.

In Wallonië ga je kijken naar vette gelukkige

bourgeois, in Vlaanderen naar de Vierde Wereld'

Elke Van Campenhout in gesprek met Jean-Benoît Ugueux en Manah De Pauw. Twee Waalse makers die de taalgrens zijn overgestoken en het Belgische speelveld kritisch doorlichten.

Zonder woorden...

Daniel Loayza zag En d'autres termes, een ‘zwijgend stuk' van Transquinquennal, en schrijft over de woordeloze kracht van het theater.

Het landschap aan de overkant

Nancy Delhalle analyseert de actuele tendensen in het hedendaagse Franstalige theaterlandschap.

De psychologie van de archetypische minnares

Bram Smeyers over Décontamination, een voorstelling van Christine Delmotte naar een tekst van Paul Pourveur.

Festivalverslag: Gedruis en gefluister

Pieter T'Jonck bezocht het gerenommeerde dansfestival Les Antipodes in Brest en woonde er ondermeer voorstellingen van Benoît Lachambre en Fanny de Chaillé bij.


Development and design by LETTERWERK