Expressionisties toneel te Keulen
K.C., 1920-03
Source
Ruimte, 1920-03-00 pp. 47-48
Items that may be related to this text • More...
- ◼◻◻◻◻ T.B.: Een boete... 1920-03-12
- ◼◻◻◻◻ T.B.: De lustige boer... 1920-03-21
- ◼◻◻◻◻ H.: Over Tooneelkunst: H... 1920-11-04
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Modernistische exper... 1937-11-14
- ◼◻◻◻◻ P.: Koninklijke Nederlan... 1923-01-16
Expressionisties tooneel te Keulen
Oeropvoering van
Allereerst wordt hier met drama wat meer ernst gemaakt dan we in ons avondland gewoon zijn. We worden er weer aan herinnerd, dat drama geen lopen en springen en zwaaien met armen en benen is, maar zielsspanning en zielsontlading; geen vergenoegingslokaal is waar men ook wel mooie kleren kan tonen en zien (de zaal blijft donker); en dat akteurs geen juffrouwen en dames en heren zijn, die na elke aktie twee minuten, en na het eind vijf minuten moeten staan knikken en buigen voor een weinig stille en eerbiedige menigte. (Na elk bedrijf wordt ook het toneel een ogenblik donker gemaakt, en bij het eind valt het gordijn ten teken dat het drama zij einde neemt, en blijft verder gesloten).
In het teken der Menschheitsdammerung staan deze drama's en hun opvoering. De diepe religieuse ernst en de geweldige psychiese konflikten tussen mens en omwereld voeren ons weer naar de oertijden van het drama, naar Aischulos vooral, terug. (De verwantschap met deze, de behoefte zijn werk nog eens te beleven, bleek ook uit de pas verschenen omwerking der Orestie van
De toneelgroep der jonge
Dit staat vast : hier begint het nieuwe toneel; het zal de ware kerk zijn van de trouwe gelovigen, men zal er de stilte in terug vinden die Sofokles hoorde in de tempel te Eleusis, en alleen ingewijden zullen er heengaan. Het oudere toneel zal de marktplaats blijven van hen die brood en spelen vragen en zich in de gewoonheid van hun eigen beeld verlieven.
Het burgerlike leven heeft geen zin meer voor het expr. drama. (
Waar ook de dichter nog na elk bedrijf "Gordijn" heeft geboden, heeft de
"Der Verständnislosigheit für unser Schaffen diene dies: Wir nennen unsere Namen nun nicht mehr, da jegliches Hervordrängen des Einzelnen unvereinbar mit der Gesinnungsbühne und dem daraf zum Ausdruck gebrachten brüderlichen Gedanken ist."
Het nieuwe drama breekt zich baan met de kracht van zijn superieure waarde. Het zal weldra door meer dan enkelen worden ingezien dat zijn verhouding tot het oudere, ongeveer dezelfde is als die van opera tot melodrama. De ware akteurs zullen echter zeer schaars te vinden zijn. De Keulse proef heeft het onbetwistbaar reeds zeer ver gebracht -- waar het toch een heel nieuwe weg geldt -- maar heeft ook nog heel wat te leren. In het zeer stroeve van dit aan alle zijden moeilik ondernemen, zijn ze niet steeds bewust, waar bij het gebaar het noodwendige ophoudt en het komiese begint; waar bij de verklanking de snik, organiese toon -- om het zo te noemen -- anorganies wordt, en de menselike stem, dierlik. Dat men "met expressie" en een uiterst goed gedrilde mond spreken kan, zonder daarom expressionist te zijn. Dat het hevige uitbarstende van een gevoel niet steeds zijn ekivalent in de scherpheid van het bijgaand geluid heeft. -- Ten voordeele van deze doorjonge akteurs mag men niet vergeten dat ze vanzelfsprekend, in de plaats van alle totnogtoe uitgebuite, afgesleten truks, ter bevordering van de natuurlikheid gebruikt, wat overmoedig zijn in het streven naar nieuwe uitdrukkingswaarden.
K. C.
(1) Die Oresteia des Aisch. In freier Bearbeitung und Nachdichtung. Im Salm-Verlag zu Köln, 1920.
Items that may be related to this text
- ◼◻◻◻◻ T.B.: Een boete... 1920-03-12
(date-year) 1920 • (date-month) 1920-03 - ◼◻◻◻◻ T.B.: De lustige boer... 1920-03-21
(date-year) 1920 • (date-month) 1920-03 - ◼◻◻◻◻ H.: Over Tooneelkunst: H... 1920-11-04
George Bernard Shaw • leven • (date-year) 1920 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Modernistische exper... 1937-11-14
drama • George Bernard Shaw - ◼◻◻◻◻ P.: Koninklijke Nederlan... 1923-01-16
Henrik Ibsen • George Bernard Shaw - ◼◻◻◻◻ L.J.M. Feber: Over de Nieuwe Drama... 1925-01
drama • leven