Nestor de Tière
A. Gille, 1921-03
Source
Tooneelgids, 1921-03-00 pp. 33-36
Items that may be related to this text • More...
- ◼◻◻◻◻ A. Gille: Lodewijk Scheltjens... 1923-01
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Opening van den Koni... 1920-11-01
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: NESTOR DE TIERE... 1920-09-30
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Vlaamsche Opera te A... 1921-11-03
Toen
In zijn prilste jeugd was de jonge
Nog jong zijnde voelde hij reeds in zich den drang tot schrijven; op achttienjarigen ouderdom was hij reeds een der ijverigste leden der Gentsche afdeeling van 't Willemsfonds, en liet hij in menig Vlaamsch tijdschrift liederen en versjes verschijnen waarvan sommigen door
Deze eerste verzen, meestal erg sentimenteele kleinigheden, doen denken aan Loveling, hier en daar echter straalt reeds persoonlijkheid door, vooral gekenmerkt door een scherpe ironie en een donkere zwartgalligheid.
Eens de schoolbanken ontloopen werd hij notarisklerk en knoopte kennis aan met
In 1880 vinden wij den vier en twintigjarigen
Nu gaf hij zich gansch en voor goed aan het tooneel en op dit gebied is de vruchtbaarheid van zijn talent waarlijk verbazend. Om u daarvan te overtuigen is het voldoende den catalogus der firma janssens te doorbladeren : telken jare had de jonge schrijver wat nieuws.
Wij willen eenige zijner werken opsommen die ons terloops in 't geheugen komen en die wij allen zagen opvoeren in de gemeenten uit onze omgeving : Roosje van den veldwachter, Vorstenplicht, Raymond van Alten, Het rouwkleed, Bloemeken, Bon papa, Elza, Liefdevonkjes, Hermina, Moederhart, De wolvin van het zwarte woud, Honger, De stoel van Napoleon, Grolpoi, Een spiegel, Liefdedrift, Roze Kate, Wilde Lea, Eene misdadige.
Als laatste werken van
Tusschen die opgesomde reeks blinkt vooral uit : 1° Een spiegel, komedie in drie bedrijven, waarmee de schrijver den driejaarlijkschen prijs voor tooneelletterkunde verwierf, dat te Berlijn herhaaldelijk werd opgevoerd en ook een Engelsche vertaling kreeg.
2° Roze Kate, drama in vijf bedrijven, voor het eerst opgevoerd op I October 1893 in den
Wanneer we vijf en twintig jaar terug denken dan durven we verklaren, dat
van elk tooneelseizoen onze rederijkers uit naar een of ander nieuw werk van den gevierden volksschrijver en zelden werden zij in hun verwachting bedrogen.
Nog een woordje over
Wat
Ook wist de schrijver dat er verschil liggen moet tusschen boekentaal en tooneeltaal. Lees zijn dialogen, hoe vloeiend, hoe kernachtig, hoe door en door volksch! Hij zuiverde en kuischte wat hij uit den mond van ons Vlaamsch volk hoorde, en juist omdat hij zijn kunst zocht bij dit zijn volk, werd hij erdoor zoowel begrepen en ging van zijn werk die heilzame barnkracht uit, die hem door zijn volk deed liefhebben en die de kringen onzer buitengemeenten nader heeft gebracht tot de betrachting van gezonde en echte kunst.
En nochtans werden
Daardoor mist veelal het werk van dezen tooneelschrijver de noodige kieschheid en de gewenschte stichtende waarde, die wij katholieken te recht van een tooneelwerk vergen.
Ook als operadichter ging
In « Herbergprinses » -- al werd hier en daar, voor liederen, koren en zekere scène-gedeelten het rijm aangewend -- is, over 't geheel, tot soberder weergeven van de gedachten, bitter weinig geofferd aan den eigenlijken versvorm. De versvorm beperkt er zich in tot opeenvolging van rythmische zinnen, noch min of meer. Tal van onze zoo hoogstaande critici merken dat niet eens, en wezen op mangel aan mooie verzen.
Liefhebbers van mooie verzen zoeken die ook niet in De bruid der zee.
De componist kan het best « mooie verzen » derven. Wat hij behoeft is, in eenige trekken, voldoende natuurware teekening van karakters; kernachtige samenvatting der toestanden; vlugge ontwikkeling der dramatische actie; snelle afwisseling van gevoelens en gedachten; kortom : machtig veel kleurschakeering, doch... alles vol soberheid.
Soberheid, soberheid, immer : soberheid!
Geen uitgewerkt drama vraagt de componist; hij vraagt alleen een stevig « dramageraamte ». Vaak wordt uit het oog verloren dat de componist den tekst moet volgen, woord na woord, zin na zin; dat alle nuttelooze détails, -- alle stopwoorden ter wille van 't rijm of ter wille van 't volhouden dezer of gener verssoort, -- alle schoone fiorituren, hoe krachtig getuigend van uiterst poëtisch kantwerkkunst met de pen, -- alle, zelfs heerlijkste zangen die der actie niets bijbrengen, enkel den toondichter verlammen, en hem doen slenteren in de muzikale uitdrukking van het ensemble. »
Ziedaar hoe
« Men kan nu het niet geheel en al eens zijn met
A. GILLE.
Items that may be related to this text
- ◼◻◻◻◻ A. Gille: Lodewijk Scheltjens... 1923-01
schrijver • Lodewijk Scheltjens • volk • Hendrik Conscience • (author) A. Gille • Nestor de Tière • werken - ◼◻◻◻◻ Anon.: Opening van den Koni... 1920-11-01
Roze Kate • Nestor de Tière • roze kate • Wilde Lea • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: NESTOR DE TIERE... 1920-09-30
Roze Kate • Nestor de Tière • tière • roze kate • Wilde Lea - ◼◻◻◻◻ Anon.: Vlaamsche Opera te A... 1921-11-03
(date-year) 1921 • Herbergprinses • De bruid der Zee • Het rouwkleed • Nestor de Tière