"Voor God en den Evenmensch" te Hamme
Anon., 1929-01-29
Source
De Standaard, 1929-01-29
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Anon.: De creatie van "Een ... 1929-03-04
- ◼◼◻◻◻ Anon.: "De Heilige Nacht" t... 1929-01-03
- ◼◻◻◻◻ Anon.: De zot te Leuven... 1920-11-09
- ◼◻◻◻◻ Anon.: "De Anarchist" van R... 1929-01-13
- ◼◻◻◻◻ Cr.: "Geschiedenis van ee... 1929-01-04
Men schrijft ons:
De creatie van "Voor God en den Evenmensch", een spel in 3 bedrijven van
Het wil me maar niet over het hart dat dit nu juist een lofartikel worden zal over "
"
Papieren-eeden van auteurs en spelers en regisseurs, hoeven we wel niet ernstiger op te nemen dan ze waard zijn: Het is een nuchter feit. Er wordt te veel aan experimentatie gedaan! Dat moest iedereen inzien, - ook Zondag laatst, - en daadwerkelijk voelen bij de paar "novitäten", die "Voor God en den Evenmensch" bij zijn creatie riskeerde. Ik noem hier terloops maar het voorzetten van het spel binst de poozen.
Bij 'n eerste zicht lijkt zoo een experiment logisch en gewettigd: de verkregen stemming niet ten volle laten breken door geroesmoes in de wandelgangen of het klassieke "emotie doorspoelen" aan de herberg-toog. Bij dieper toekijken echter lijkt het heel povertjes; 'n volledig gemis aan goed begrijpen van het broze psychologisch-mekanisme van wat bij een publiek "stemming" heet.
De meest elementaire wetten der suggestieleer zullen ons zeggen dat, door het feit alleen dat het publiek, als individu genomen, in die zaal, naar die vertooning komt, we al een vijftig-procents-voorsprong hebben op de eenvoudigste proeve van hypnotisme door 'n "sommiteit" op 'n welkdanig sujet uitgevoerd: de goede wil is er!
Voeg daarbij de suggestie van tooneel, van licht en spel en "last not least" de verbale suggestie: de essentie van de proef, en de verklaring ligt bij de hand waarom het publiek (het individu), niettegenstaande 'n verschuivende stoel, 'n krakend bonbon-zakje en de duizend-en-één oorzaken van stemmingbreken zóó op het tooneel als in de zaal, zijn zoo ras gebroken als weer aangeknoopte hypnose-toestand behouden blijft.
Ik vind, er zijn maar weinig reden om het publiek, het proefkonijn en ten slotte, de "dupe" van de heele historie te laten blijven.
De psychologische conclusies van al die tooneel-experimenten zullen nu dra wel toelaten zoo het publiek zelf niet nog eerst reageert: ik denk aan het zoowat overal heerschend "malaise" van schraal gevulde talent, de vaste wetten voor het Tooneel der Toekomst, zooniet dan toch voor het tooneel van heden, vast te stellen.
Dit alles neemt nu wel niet veel af van de verdiensten van "
Voor 'n beoordeeling van het stuk verklaar ik me gaarne onbevoegd. Het is 'n geweldig [???] iets, lijkt het ten minste op 'n eerste zicht: gecondenseerde actie en nog meer gecondenseerde psychologie.
Nergens 'n steunpunt: 'n filmvisie: hier en daar, en dan nog maar terloops 'n scherper geobjectiveerd moment. Voor de rest een "vollé artistique" waar ge maar het uwe moet uitrapen. Een toeschouwer naast me zei schalks - en ik vond het als gecondenseerde gedachte van al die condensatie, oprecht passend: "Ma foi, je vois bien quelque chose..." (de rest vult ge zelf wel aan).
"
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Anon.: De creatie van "Een ... 1929-03-04
(author) Anon. • (date-year) 1929 • spel - ◼◼◻◻◻ Anon.: "De Heilige Nacht" t... 1929-01-03
(author) Anon. • (date-month) 1929-01 • (date-year) 1929 - ◼◻◻◻◻ Anon.: De zot te Leuven... 1920-11-09
(author) Anon. • spel - ◼◻◻◻◻ Anon.: "De Anarchist" van R... 1929-01-13
(author) Anon. • (date-month) 1929-01 • (date-year) 1929 - ◼◻◻◻◻ Cr.: "Geschiedenis van ee... 1929-01-04
(date-year) 1929 • (date-month) 1929-01 • publiek - ◼◻◻◻◻ F.D.R.: Te Brussel: Kon. Vla... 1929-01-14
(date-year) 1929 • (date-month) 1929-01 • spel • publiek - ◼◻◻◻◻ Anon.: Barabbas... 1935-08-01
(author) Anon. • spel - ◼◻◻◻◻ Anon.: Het mysterie der mis... 1934-06-03
(author) Anon. • spel - ◼◻◻◻◻ Pieter Buckinx: Het Vlaamse Volkstoo... 1929-01-11
(date-year) 1929 • (date-month) 1929-01 - ◼◻◻◻◻ Willem Heylen: De Poesje te Antwerp... 1926
spel • publiek