Walter Hasenclever's "Antigone" door het Vlaamsche Volkstooneel
Leo Galle, 1931-10
Source
De Tijdstroom, 1931-10-00 pp. 41-45
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Cr.: "Philoctetes" door h... 1922-03-16
- ◼◼◻◻◻ J.C.: Julius Caesar... 1931-07-26
- ◼◻◻◻◻ J.V.G.: Het Vlaamsche Volkst... 1931-10-10
- ◼◻◻◻◻ Pieter G. Buckinx: Het Vlaamse Volkstoo... 1931-08
- ◼◻◻◻◻ C.Q.: "De Barbier van Sevi... 1931-10-16
Toneel
Hierdoor is het kunstwerk van
Het valt niet te loochenen dat
In beide treurspelen klinkt het Christelijk gebod: « De dooden begraven », en rond het gevoel der sublieme eeuwige verwantschap tusschen de dooden en de levenden, worstelen de tragische figuren: Antigone, in haar zusterlijke liefde en heroïeke zelfopoffering ;-- met in denzelfden protagonistengroep : Tereisias en Bode -- stijgend van de verslagenheid naar het hoogtepunt van den zedelijken triomf; Kreon, de antagonist, stuikende van het hoogtepunt der wreede stugheid naar de diepste nederlaag; tusschen beide strijdende machten: de intrigue-rollen: Ismene, De Wachter, Haemon en Eurydice.
Wat men ook bij
We zouden nog aan een kritisch onderzoek kunnen onderwerpen of het koor uit wiens bezielend leven
Wat nu de vertolking betreft, meen ik dat het Vlaamsche Volkstooneel hier een zijner mooiste vertooningen te boeken heeft door den soberen en niettemin verheven stijl van dekor-bouw en vooral, behalve enkele zwakke punten, door het sterke spel. Lode Geysen heeft hier onbetwistbaar blijk gegeven van zijn rijke hoedanigheden als regisseur. Doch indien
Maar daar is Ast Fontaine die meesterlijk de rol van Kreon speelde. Reeds bij zijn eerste optreden in het VI. V. leerde hij ons de uitmuntende eigenschappen van een rasechten acteur kennen. Bij hem nooit de overdreven gestes en de melo-accenten om de armoede aan innerlijke speelkracht een vorm te geven. Doorvoeld spel, dat in de gesloten nuanceering van de dramatische bewogenheid de actie ziel geeft.
Fontaine heeft in Kreon een persoonlijke creatie geleverd die hij met zulke strenge lijn wist vol te houden, dat ik ze durf klassiek te noemen.
Midden in het door hem zelf opgeworpen conflict tusschen het menschelijk en het goddelijk recht, voert hij zijn blinde eigengerechtigheid tot een hoogtepunt van tragiek om ten slotte langs even machtigen dramatischen toon de katastrophe voor te bereiden. Zijn uitbeelding van Kreon's machtsbesef was koninklijk, al verzuimde die koning dan ook de goddelijke wetten van het koningschap.
« Gij veracht, indien 't u lust,
« wat bij de goden hoog in eer gehouden wordt. »
Ik durf, zonder vrees voor tegenspraak, hier te beweren dat men terug moet naar de Gruyter in zijn glansperiode van klassieke vertolking, om nog een uitbeelding te vinden die met het spel van Ast Fontaine de vergelijking kan doorstaan. Om maar één voorbeeld te noemen, kan men verwijzen naar de opvoering van Oidipous door het
Een tooneelgroep die onder zijn spelers een Ast Fontaine telt, mag vrij de grenzen over: Griekenland heeft nooit maskers vertoond, waarvan de tragische expressie dieper insloeg dan deze die Ast Fontaine door de levende mimiek uitbeeldde.
De vreesachtige Ismene die tegenover het wreed bevel van Kreon het offer van Antigone niet te deelen durft, maar om haar zuster te redden, Haemon in 't gedrang brengt, werd verdienstelijk door Jeanne Gruiana vertolkt. Indien nochtans deze actrice wat minder de gevoelsgamma aanroerde, alsmede haar rol meer in de ziel liet uitgroeien, dan zou ze een goed element worden, vooral wanneer ze, zooals het in de dansscène had moeten zijn, nog leniger spel zal leveren.
Ward Hens had in «De Wachter» misschien de ondankbaarste rol omdat er aan de intrigue waarin hij gewikkeld wordt, een licht-komische noot verbonden is. Hij gaf blijk van een juiste opvatting van zijn rol waar hij langs een buigzame lijn, zonder de eenheid te verbreken, het dramatisch accent overdroeg van het Motorisch Moment (wanneer hij zonder zich zelf te beschuldigen, aan Kreon de strafbare daad van Antigone te melden heeft) naar het voorbrengen van de veroordeelde Antigone.
Blijven verder meldenswaardig : Rik Haesen (Haemon) die een verzorgd spel en een klare dictie schonk; Alice Christiaens in Eurydike en Lode Geysen, die, als knappe regisseur reeds vermeld, de rol van den aanvoerder soldatesk uitvoerde; Grassin (een arme) die, hoe zou het anders, de beste was in het massa-tooneel, en zienderwijze de groep wist te drillen; ten slotte Jan De Haen (Tereisias), de blinde ziener, die met kracht aan Kreon de orakelen verkondigde.
We zouden onvolledig zijn indien we niet de nederige rol vermeldden van
Alles samen genomen een opvoering die
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Cr.: "Philoctetes" door h... 1922-03-16
Koning Oedipus • sophocles • Sophocles • spel • Vlaamsch Volkstooneel • Antigone - ◼◼◻◻◻ J.C.: Julius Caesar... 1931-07-26
vlaamsche volkstooneel • spel • Vlaamsch Volkstooneel • William Shakespeare • (date-year) 1931 • lode geysen - ◼◻◻◻◻ J.V.G.: Het Vlaamsche Volkst... 1931-10-10
Karel Albert • (date-month) 1931-10 • Vlaamsch Volkstooneel • vlaamsche volkstooneel • (date-year) 1931 - ◼◻◻◻◻ Pieter G. Buckinx: Het Vlaamse Volkstoo... 1931-08
lode geysen • Vlaamsch Volkstooneel • William Shakespeare • (date-year) 1931 - ◼◻◻◻◻ C.Q.: "De Barbier van Sevi... 1931-10-16
Karel Albert • (date-month) 1931-10 • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1931 - ◼◻◻◻◻ V.G.: Nederlandsche Schouw... 1930-02-24
Antigone • kreon • antigone • Sophocles - ◼◻◻◻◻ Anon.: "De Barbier van Sevi... 1931-10-14
Karel Albert • (date-month) 1931-10 • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1931 - ◼◻◻◻◻ T.B.: Freuleken... 1919-02-16
lode geysen • Vlaamsch Volkstooneel • vlaamsche volkstooneel • William Shakespeare - ◼◻◻◻◻ Pieter G. Buckinx: Boefje, door het Vla... 1931-09
lode geysen • Vlaamsch Volkstooneel • William Shakespeare • (date-year) 1931 - ◼◻◻◻◻ W.R.: Antigone... 1931-09-09
Antigone • Sophocles • antigone • (date-year) 1931