Herman Teirlinck: "Ave"
Willem Putman, 1938-11
Source
Willem Putman, Tooneeldagboek, 1928-1938. Antwerpen: Globus, 1938, pp. 217-220.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Beatrijs te Knokke-Z... 1938-11
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Kluchten... 1938-11-30
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "D... 1926
- ◼◼◻◻◻ Pol de Mont: Stemmen over de "eer... 1924-10
MODERNISTISCHE EXPERIMENTEN
Ik zou onvolledig zijn moest ik in dit overzicht geen plaats geven aan de verdere modernistische experimenten, die ons sinds 1927 ook te Brussel -- en ook in de Fransch sprekende middens -- werden geboden. Het tooneelexperiment is nooit het monopool geweest van het
« AVE ».
«AVE» verscheen in 1928, toen
Wanneer men in den toon van deze beeldspraak blijven wil, zou men na «Ave» kunnen getuigen : het was misschien minder aardig, maar het was dezen keer op de koord.
«AVE» is een soort zelfvernietiging van den dichter. Niet alleen beperkt
Laat ik alleen maar de inleiding vertellen.
...De ruimte. Twee plannen : het aardsche en het boven-aardsche. En feitelijk drie verdiepingen, die als volgt aangeduid zijn op het programma : «de hemel, waar het zuivere inzicht aanwezig is ; de bovenaarde, waar wonen de verzuchtingen, de illuzies en idealen van de menschen ; en de aarde, waar blindelings strijden en zoeken en lijden de menschen zelf.»
Het stuk groeit uit den wordenden dag. Eerst begint de hemel te leven.
Meteen maken zich ook de drie machten los, die op een soort tusschenplan, scheidende hemel en aarde, dit spel beheerschen. Zij zijn drie gigantische gestalten, vertegenwoordigend de machten, waarvan de mensch het stuwen voelt. Zij hangen boven het gebeuren als een drievoudig loksel. Zij zijn de valsche idealen, de machten van de stof : het vleesch, de roem, de rijkdom. Al dadelijk bij den aanvang gaan zij aan het kibbelen, vechten voortdurend om den voorrang, schelden malkaar uit als vischwijven.
En wijl verder de «eerste dag» ontwaakt op de zoete hemelphrasen, die hangen over het spel als doorzichtige sluiers, wordt beneden de hoofdpersoon van het drama geboren :
het licht, een soort afstraling van den hemelschen luister, dat naar beneden is geschoten dwars doorheen der machten worsteling. Dit licht is 's menschen geweten. Hij is een stomme medespeler, die telkens opdaagt langs de wegen van het leven, als in den mensch wakker wordt wat wij noemen : plicht, bezinning, verantwoordelijkheidsgevoel, medelijden...
DE TWEEDE MACHT Ik ken hem. Nu ken ik hem zeker.
DE DERDE MACHT. Natuurlijk, Ik ook. Die is nooit te pakken. Roep hem, en hij loopt! En waar gij hem ver van u waant, is hij warempel vlak bij !
DE EERSTE MACHT (rijst plots, heel rood tusschen de twee andere).
Maar als hij het nu niet was ? Als hij het nu voor eenmaal niet was !...
***
...En het drama begint.
Iets anders inderdaad dan het geweten zal hier over de dingen beslissen. Dit is het spel van het moederlijke instinct. Hier zijn alle wetten omvergeworpen. Alle machten liggen geketend. En langs de wegen van het leven gaat de moeder «het licht» voorbij. Zij gaat haar weg, blind, met een volstrekte zekerheid. Eene wet kent ze : haar kind en het geluk van haar kind te dienen. Hiervoor zal ze wreed zijn, slecht, onrechtvaardig, Zij volgt haren impuls. Elk harer daden is een noodwendig gevolg van haar wezen. Zij is moeder tot in de verste consequenties. Wij hebben haar niet te beoordeelen.
«Gebenedijd zijt gij, die binnen den storm van 't leven geslingerd en geslagen, in 't diepst van uwen val en gruwelijke smart, om wille van uw kroost geen blinde wreedheid kent... Gebenedijd, o moeder, heimelijk vat, hetwelk, trots wanhoop en tormenten, het levend wicht, uit uwe ziel gewekt, beschut in zijn brooze lenden, en immer hooger heft ! De Heer is met u !»
***
We kregen van dit spel, dat we later bij de lezing vooral als een nobel gedicht hebben gewaardeerd, een zeer schoone uitbeelding in den
Boven dit bouwsel zagen we dan een vlek blauwe lucht met daarin wentelend een hoekje van de gouden zonneschijf....
Hierin bewoog het spel zich voornaam, ingehouden, beheerscht. Gust Maes was in beide «tijden» de jonge man, zeer lenig, af en toe met iets zeer innigs. Rezy Verscheuren was de moeder. Zij is een actrice, die de tekst-comprimés van
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
spel • Vlaamsch Volkstooneel • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Johan De Meester jr. • Herman Teirlinck • (author) Willem Putman - ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Beatrijs te Knokke-Z... 1938-11
leven • menschen • (date-month) 1938-11 • Herman Teirlinck • (date-year) 1938 • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Kluchten... 1938-11-30
(date-month) 1938-11 • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1938 • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "D... 1926
leven • teirlinck • Herman Teirlinck • menschen • licht • spel • herman teirlinck • herman - ◼◼◻◻◻ Pol de Mont: Stemmen over de "eer... 1924-10
Herman Teirlinck • spel • Vlaamsch Volkstooneel • herman teirlinck • Johan De Meester jr. - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "A... 1928-03
moeder • leven • teirlinck • Herman Teirlinck • menschen • Ave • machten • ave • herman teirlinck - ◼◼◻◻◻ Anon.: Modern Vlaamsch toon... 1928
Ave • Vlaamsch Volkstooneel • Herman Teirlinck • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◼◻◻◻ H.B.: Te Brussel: Kon. Vla... 1931-11-13
Herman Teirlinck • herman teirlinck • herman • teirlinck • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Het realistisch Toon... 1938-11-30
(date-month) 1938-11 • (author) Willem Putman • (date-year) 1938 • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◼◻◻◻ J.B.: Ik dien... 1923-04-11
spel • Herman Teirlinck • teirlinck • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel