MUZIEK TE OOSTENDE II
Karel Van de Woestijne, 1921-07-27
Source
N.R.C, 1921-07-27
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: MUZIEK TE BRUSSEL I... 1921-02-25
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: Muziek te Brussel V... 1921-09-27
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: MUZIKALE VERHUIZING... 1921-09-19
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: MUZIEK TE OOSTENDE I... 1921-07-26
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: Belgische Muziek... 1919-03-29
MUZIEK TE OOSTENDE II
Oostende,
Ik weet niet of ik er met mijn vorigen brief in geslaagd ben, u eenigszins een denkbeeld te geven van de muzikale atmospheer, ie in de weeldestad Oostende heerscht. Mijne bedoeling was natuurlijk niet, u bekend te maken met het dancing-leven, dat hier toonaangevend is: dat leven is het leven van alle badsteden, en ik denk niet dat bijvoorbeeld Scheveningen er aan ontsnapt. Of dat leven trouwens wel heel veel meer is dan opgelegde valschheid? Of het, thans meer dan ooit, voor meer moet gelden dan een opgedrongen en aangenomen mode? - Ik heb al levenservaring genoeg, om echte levensfrischheid, om echt genot te onderscheiden uit decadentie, die op frischheid uit is. Onder mijne hand heb ik hier een weelderig-uitgegeven boek liggen, dat heet "Miousic", door
II est difficile pour ceux qui savent
Pourquoi ces guitares sont si tendres et graves
De se conduire convenablement
En dansant à leurs tremblements.
Nu weet ik niet, of ik-zelf te naïef, te pervers, of te onverschillig ben, om het weinig-"convenable" van de dancing-muziek te gevoelen. Deze muziek, die ik dikwijls als zeer echte muziek en soms hoogst-interessante muziek aanvoel en die wij graag aanvaarden als het noodlottig gevolg van de voorkeur, die wij sedert ruim dertig jaar vertoonen voor overgeplante volksmuziek: Noorsche met
Deze muziek bloeit er in het paleis van porcelein, ijzer en glas, dat
Hiertoe draagt misschien de zee-atmospheer bij. Aangezien ik nu toch Fransche verzen aan het citeeren ben, kan er ook Verlaine nog wel bij: La mer est plus belle Que les cathédrales, een beeld, dat bij den dichter wel auditief zal zijn geweest, met als subconscienten grond juist het orgel. Het is geene intellectualiseerende begoocheling, zee met orgel te vereenigen, niet meer dan orgel met kathedraal. Trouwens, voor de plechtige stemming zou de uitvoering van Vilain alleen reeds volstaan. Zijn vijf-uur-concert, het minst bezochte en rustigste, is een innige verpoozingstijd in den druk-rumoerigen Oostendschen dag.
De andere, symphonische concerten, dat van 's avonds vooral, zijn briljanter. Zij lokken vooral het mondaine publiek, omdat er iederen avond, behalve Vrijdag, eene "ster" van den zang in optreedt. Al de sterren van de zangwereld blinken aan den ijzeren Kursaal-hemel, en het blijkt wel dat niemand hier dezen overvloed van stemmen, divers van hoedanigheid, moe wordt. Want men gaat meer om het menschelijk geluid dan om dat der speeltuigen, althans om hetgeen die speeltuigen, trouwens vereenigd in een uitstekend orkest, uitvoeren. De programmata immers zijn doorgaans banaal. Behalve dan den Vrijdag, dag der "klassieke" concerten, waar het menschelijke orgaan wordt vervangen door een strijker of een pianist, eveneens van prima kwaliteit (zooals men zegt van sigaren), dewelke concerten, bijzonder verzorgd, ons noviteiten aanvoeren, die wij zelfs in Brussel moeten ontberen. En het is vermoedelijk vanwege de noviteiten, dat deze concerten als klassiek worden bestempeld.
Hun programma levert soms wel ook buiten deze noviteiten een bijzonder belang op. Zoo kregen wij dezer dagen een Belgisch concert, met een paar belangrijke ontgravingen - wij hadden in der tijd consciëntieuze navolgers van
Laat ik u zeggen, dat deze
Intusschen wordt te Oostende, zooals ik u aantoonde, de nationale muziek niet verwaarloosd, en zelfs niet.... de Oostendsche. Want er is eene Oostendsche muziek. Al gaat die muziek ook uit van een schilder. Die schilder, ik heb hem u onlangs meer in het breede voorgesteld: het is de geniale
N.R.C.,
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: MUZIEK TE BRUSSEL I... 1921-02-25
Peter Benoit • brussel • (author) Karel Van de Woestijne • muziek • Modeste Moussorgski • Christoph Gluck • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel • August De Boeck • (date-year) 1921 - ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: Muziek te Brussel V... 1921-09-27
Peter Benoit • muzikale • brussel • (author) Karel Van de Woestijne • muziek • Modeste Moussorgski • concerten • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel • (date-year) 1921 - ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: MUZIKALE VERHUIZING... 1921-09-19
goed • oostende • brussel • (author) Karel Van de Woestijne • muziek • Modeste Moussorgski • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel • (date-year) 1921 • Kursaal, Oostende - ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: MUZIEK TE OOSTENDE I... 1921-07-26
(date-year) 1921 • muziek • (author) Karel Van de Woestijne • oostende • (date-month) 1921-07 - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: Belgische Muziek... 1919-03-29
goed • Peter Benoit • muzikale • (author) Karel Van de Woestijne • muziek • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: Muziek te Brussel VI... 1921-11-02
goed • brussel • (author) Karel Van de Woestijne • muziek • Christoph Gluck • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel • Nikolai Rimsky-Korsakoff • (date-year) 1921 - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: VACANTIEKRABBELS IV... 1923-07-31
goed • (author) Karel Van de Woestijne • oostende • leven - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: Muziek te Brussel II... 1921-06-23
(date-year) 1921 • (author) Karel Van de Woestijne • muziek • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel • brussel - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: DE WEEK VAN JAMES EN... 1922-08-25
James Ensor • muziek • (author) Karel Van de Woestijne • Kursaal, Oostende • oostende - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: VACANTIEKRABBELS I... 1923-07-30
(author) Karel Van de Woestijne • oostende • Kursaal, Oostende • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel