J.K. Jerome : De blijde komst in "De Nieuwe Spieghel", Brussel
Willem Putman, 1924-10-24
Source
Willem Putman, Tooneel-groei (1921-1926): Indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. Brugge: Excelsior, 1927, pp. 10-13.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
- ◼◼◻◻◻ Pol de Mont: Stemmen over de "eer... 1924-10
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Helmuth Unger : "De ... 1924-12-06
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Michiel De Swaen :"D... 1925-02-21
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
Wij worden gebracht in een Engelsch kosthuis à la
In dit huis is echter nog een kamertje vrij op de derde verdieping en Stasia hangt het bordje uit aan het venster. Na driemaal te hebben geklopt, volgens het woord van het Evangelie, komt de vreemdeling binnen. Hij is de goede man die nu den toestand zal omkeeren, de goede Herder, het beeld van Christus. Zijne goedheid is het die eerst aarzeling brengt, dan eikendeen het verkeerde van zijn handelwijze doet inzien, om ten slotte het gezelschap in dergelijke mate te veranderen dat de geestige schrijver in den epiloog van het stuk zijn dramatis personae nu noemen kan : "een ongehuwde dame, een oude jonggezel, een echtpaar, twee verloofden, een Jood -- ja, Jood blijft hij toch --" ; het pension is nu gehouden door de "vrouw des huizes" en "het dienstmeisje" -- en de huurder van de achterkamer op de derde verdieping krijgt dezen naam : "een vriend voor allen", Hij gaat weg met dit woord :
"Ik ben gekomen omdat ge mij geroepen hebt" en Stasia, het dienstmeisje dat het bordje uithing, blijft in extase staan, getroffen in hare ziel.
Prachtig is dat dienstmeisje uitgewerkt. Zij is het die felst de genade van het wonderbare bezoek over haar voelt komen. Zij ondergaat, zij die hier het slechtst en het nederigst was (beeld van de armste onder ons allen), zij ondergaat de schoonste metamorfoze. Haar vooral is dit bezoek een "blijde komst."
Maar met haar verandert het uitzicht van alles. De kamer wordt net, gezellig; de kleedij der vrouwen is deftig geworden ; die der heeren voornaam. De menschen zijn goed. Zijn zachte, wonderdadige blik was voldoende om dit wonder te voltooien.
De hospita stelde zooals gewoonlijk een te hoogen prijs voor de kamer, "die juist boven de 2de verdieping ligt". Hij stemt toe en kijkt haar aan ; de hospita vermindert dadelijk haar prijs ; zij discussieert ; zij zelf wil nu niet dat hij méér betale.
Vivian zal met haar bookmaker naar den schouwburg gaan ; de vreemdeling staat aan de deur ; Vivian heeft geen lust meer en wil thuis blijven.
De bookmaker is toornig ; maar de vreemdeling leert hem dat dit jonge meisje voor hem niet past en bovendien den jongen schilder liefheeft ; de bookmaker buigt het hoofd.
En bij dien zelfden wonderbaren blik staken de echtgenooten Tompkins hun eeuwig gekibbel ; de majoor is vol attentie's voor zijne dame ; de dame heeft een inni-gen glimlach.
Zelfs de geverfde kokette luistert naar hem en verneemt aldus dat zij zonder schmink mooier is.
De jood presenteert zijn zilvermijn, maar bij den helderen blik van den vreemdeling raadt hij ze dan zelf af en biedt ze later slechts nog aan eerst als "landbouwexploitatie", en ten slotte als "melkerij".
En den jongen wanhopigen artist geeft de vreemdeling opnieuw de kracht verder naar zijn hoogsten schoonheidsdroom te streven en niet weg te gooien het talent dat hem gegeven is.
Er is een aanknooping tusschen de moderne legende van
De rol van den vreemdeling is zeer moeilijk.
Judith van Gelder speelt Stasia, het dienstmeisje. Alleen reeds om haar te zien is het de moeite waard naar deze vertooning te gaan kijken. Zij verovert zich hier in één slag een allereerste reputatie en wij apprecieeren haar optreden des te meer, daar vroeger het
Evenzeer als voor de kleine pensionmenschjes het bezoek van den vreemdeling, is dit stuk een "blijde komst" voor den toeschouwer, die na dergelijken avond met blij gemoed naar huis gaat en beter is geworden.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
Marieke van Nijmegen • De Nieuwe Spieghel • Vlaamsch Volkstooneel • (date-month) 1924-10 • Johan De Meester jr. • (date-year) 1924 • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Pol de Mont: Stemmen over de "eer... 1924-10
(date-month) 1924-10 • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1924 • Marieke van Nijmegen - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Helmuth Unger : "De ... 1924-12-06
De Nieuwe Spieghel • Johan De Meester jr. • (date-year) 1924 • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Michiel De Swaen :"D... 1925-02-21
De Nieuwe Spieghel • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
De Nieuwe Spieghel • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Anon.: Het Vlaamsch Volksto... 1924-10-08
(date-month) 1924-10 • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1924 • Marieke van Nijmegen - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Calderon's "Schouwto... 1925-05-16
De Nieuwe Spieghel • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Tooneel in België: ... 1924-08-25
Marieke van Nijmegen • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • The passing of the third floor back • (date-year) 1924 • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Alph. Laudy : "De Pa... 1926-03-24
De Nieuwe Spieghel • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Felix Timmermans en ... 1925-09-27
Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • Marieke van Nijmegen • (author) Willem Putman