Felix Timmermans en Edward Veterman : "En waar de ster bleef stille staan..." in het "Théâtre du Marais"
Willem Putman, 1925-09-27
Source
Willem Putman, Tooneel-groei (1921-1926): Indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. Brugge: Excelsior, 1927, pp. 44-47.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◼◼ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL... 1925-09-27
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Michel De Ghelderode... 1925-12-20
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: August Strindberg : ... 1925-01-03
- ◼◼◻◻◻ Q.: "En waar de ster..."... 1930-02-24
Het gezelschap van
Het zal u niet verwonderen, lezer, als ik hier begin met te zeggen wat ik in het foyer te allen kante rond mijn ooren vernam : "Waar de Sterre bleef stille staan..." is geen tooneelstuk. Sommigen voegden daar zelfs bij : gelukkiglijk -- en diegenen dan, die willen geestig zijn, beweerden dat het natuurlijk geen tooneelstuk is vermits het op het repertoire van het "
Ik ga niet heelemaal akkoord met de aldus bewoorde beoordeeling van "Waar de ster...". Het jongste werk van
Het eerste Kertsnachtverhaal is bewogen door een schoon volgehouden climax en langs een geleidelijk verinnerlijkende lijn komen wij van de drieste jeneverscène in het kroegje van Polien tot het stemmige tooneel rondom den foorwagen, bij de wonderbare verschijning der Heilige Familie. Het publiek doet dien heelen tocht mee. Na uitbundig te hebben gelachen bij de vele smakelijke zetten der eerste tooneelen, ondergaat het dan rondom den foorwagen een huivering die het nauwelijks begrijpt, zooals ook de drie koningen-drinkebroers niet begrijpen hoe zij er zoo ineens toe komen om weg te schenken al hetgene waarnaar zij reeds zoo lang hunkeren en dat zij nu eindelijk bezitten. Daar is op dat oogenblik werkelijk intense ontroering. Maar al dadelijk na dezen prachtigen inzet verslapt de belangstelling. Daar is geen stuk meer -- en dat kan de meest briljante regie niet goedmaken.
Trouwens, ook de belangstelling om de folkloristische kleur die op het werk ligt moet noodzakelijk verzwakken. Het interesse dat wij voelen voor de gesprekken van Pitje Vogel, Schrobberbeek en Suskewiet lijkt wel eenigszins op de belangstelling, waarmee wij, rustig zittende in een herberg, de doening nagaan van drie binnentredende zatlappen, die rake mopjes vertellen en den boel dreigen kort en klein te slaan. Dat boeit wel een tijdje lang -- maar op den duur gaat dat den meest inschikkelijken toehoorder vervelen. Wel, van het oogenblik af dat de geestige zetten van
Over den derden Kerstnacht zou er niets te zeggen vallen, was daar niet de heerlijke bekoring van de wandelende Onze Lieve Vrouwtjes. Het verschijnen van het kruisbeeld lijkt dan eenigszins een aanhangsel, en we kunnen dat moeilijk situeeren in een Kerstspel. De voornaamste fout echter van het stuk is dat de diverse tafereeltjes zoo veelvuldig zijn en niet stevig genoeg onderling verbonden. We konden reeds meer die opmerkingen aangaande opvoeringen van het "
Het is klaar dat wij in dit geval veel danken aan
De vertooning, hoe interessant zij ook moge genoemd, bood ons in elk geval niet de verrassing, waarop wij min of meer rekenden. Zij was een handig voorbereid en prettig opgediend mengsel van wat wij reeds zagen in Marieken van Nijmegen en De Gecroonde Leersse, en ik moet zeggen, dat geen oogenblik de indruk, die ons van genoemde vertooningen is overgebleven, werd geëvenaard,
Het specifiek Vlaamsch karakter van dit spel ligt vooral in het samengaan van jolige vroolijkheid met innige mystiek -- zooals wij dat nagaan kunnen tot op dezen dag in de Vlaamsche bedevaarten, die steeds te zelfder tijd kermissen zijn. Bij een "ommegang" in Vlaanderen draait de schetterende paardjesmolen nabij de stille kerk en het volk komt, zonder eenigen overgang, uit de geheimzinnige atmosfeer van knetterende kaarsen rondom vereerde heiligenbeelden in den jenever-en zweetreuk van tjokvolle danszalen. Zoo is er in dit stuk van
Er werd dialect gesproken -- met het logische gevolg, dat wij een mengsel kregen van Antwerpsch, Liersch, Gentsch -- net als bij de vertolking van, een stuk van
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◼◼ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL... 1925-09-27
En waar de sterre bleef stille staan • Edward Veterman • Marieke van Nijmegen • De gecroonde leersse • Felix Timmermans • (date-year) 1925 • (date-month) 1925-09 • timmermans • pitje vogel • Vlaamsch Volkstooneel • Cor van der Lugt Melsert • Gaston Martens • Johan De Meester jr. • meester jr • Théâtre du Marais, Brussel • volkstooneel - ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Michel De Ghelderode... 1925-12-20
De gecroonde leersse • Gaston Martens • vertooning • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • meester jr • (date-year) 1925 • (author) Willem Putman - ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
De gecroonde leersse • (date-year) 1925 • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: August Strindberg : ... 1925-01-03
Marieke van Nijmegen • (date-year) 1925 • James Barrie • Vlaamsch Volkstooneel • regie • Johan De Meester jr. • meester jr • Théâtre du Marais, Brussel • volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Q.: "En waar de ster..."... 1930-02-24
En waar de sterre bleef stille staan • Edward Veterman • Felix Timmermans • timmermans • Vlaamsch Volkstooneel • veterman • Johan De Meester jr. • volkstooneel - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Michiel De Swaen :"D... 1925-02-21
Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1925 • De gecroonde leersse • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Piet Langendijk : "D... 1926-07-15
De gecroonde leersse • vertooning • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tooneel in België: ... 1924-08-25
En waar de sterre bleef stille staan • Marieke van Nijmegen • Felix Timmermans • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • Théâtre du Marais, Brussel • volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Calderon's "Schouwto... 1925-05-16
Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1925 • De gecroonde leersse • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Anon.: Een théâtre d'avan... 1925-05-12
De gecroonde leersse • Théâtre du Marais, Brussel • vertooning • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • (date-year) 1925