Ernest W. Schmidt: "De twee vrienden en de vrouw"
Lode Monteyne, 1926
Source
Lode Monteyne, Kritische Bijdragen over tooneel. Antwerpen: Ruquoy, Delagarde en Van Uffelen, 1926, pp. 62-67.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Putman: "Mama... 1926
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Jef Horemans: "Slang... 1926
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
DE TWEE VRIENDEN EN DE VROUW
Ditmaal voert
« de artiest, die innerlijk afhankelijk is van een vrouw, is een verloren man ».
Ook Herman bezit niet genoeg moreele kracht om Nan tot zich te nemen. Overigens hij wil met Han samen blijven. Deze toch stelt vriendschap boven liefde.
« Een vriend als Herman geeft je veel, en vraagt je weinig ! »
Beiden gaan heen en laten het meisje aan heur lot over.
* * *
Er zijn in dit stuk zeker twee bedrijven te veel. Alles wel beschouwd zijn de eerste twee akten niet veel meer dan voorbereiding om te komen tot de zoogenaamde scène a faire, het « groote » tooneel tusschen Herman, Han en Nannie aan het einde van III... En het laatste bedrijf is volkomen nutteloos. Het kon best wegblijven. Meer concentratie en vooral minder kunstmatigheid zou het drama van
* * *
Wat bedoelde de auteur toen hij «De twee Vrienden en de Vrouw» schreef ? Wilde hij de liefde van man tot vrouw plaatsen tegenover de vriendschap ? Wilde hij nogmaals een faze dramatiseeren van het eeuwige duel der geslachten en daarvoor een oplossing voorstellen, die modern zou aandoen ?... Op een zeker oogenblik, wanneer Nannie zich in de armen van Herman gaat verschuilen, konden we veronderstellen, dat hij het eeuwige thema van de vrouw die zich tusschen twee door hechte vriendschap en gemeenschappelijke idealen verbonden mannen plaatst, ging behandelen -- op een wijze, die origineel kon zijn. Niet de motieven, waarop een stuk wordt gebouwd moeten of kunnen persé nieuw zijn... Het komt er enkel op aan, dat de uitwerking van het conflict origineel zijn zou; vermits de situaties, waarin menschen tegenover elkaar komen te staan, niet zoo verscheiden en uiteenloopend zijn als men wel meent ! In elk geval, wanneer Herman de ongelukkige Nannie onder zijn bescherming heeft genomen, maakt de vriendschap, die er tusschen de beide schilders bestaat, een crisis door. De vriendschap, of wat
De nadere beschouwing van het tooneel, dat we voor het culmineerend punt in het drama houden, brengt het bewijs dat het den schrijver zelf allerrminst klaar was omtrent zijn eigen bedoelingen, toen hij de tragedie van deze twee ploertige heerschappen en de nuttelooze vrouw ontwierp.
Wilde hij modern doen ? Het moderne would-be cynisme schilderen ? Om dit doel te bereiken bezigde hij maar ouderwetsche middelen... Om Nannie aan den dijk te kunnen zetten, babbelt Han over zijn werk en zijn machteloosheid... Slechts nieuwe liefde -- hoe gek klinkt dat woord, waar het de ploertjes geldt, die
Even artificieel is de wijze, waarop in de schilders weer het verlangen wakker wordt om naar Zweden -- het ideale land voor sjacheraars in valsche
En dan spookt nog een zeldzaam exemplaar door de vijf bedrijven... Van Impe heet hij: een moeders-zoontje, dat van huis wegliep om artiest te kunnen worden... Eerst doet hij deemoedig : dat is in het eerste bedrijf... Maar reeds van in II is hij net zoo cynisch en ploertig als de rest... Moet ook hij ertoe bijdragen om
En Adrienne ? Ook zij loopt op en af het tooneel zonder dat we snappen waarom...
Lijk in het leven... zal de auteur ons tegenwerpen... Misschien wel... Maar « tooneel » is toch iets meer dan een getrouwe weergave der naakte waarheid... De werkelijkheid op de planken is iets zeer betrekkelijks. Ze ontstaat niet, zonder dat de auteur een deel van het door directe observatie verzamelde materiaal heeft geofferd aan de conventie, die het tooneel altijd zal blijven beheerschen, en aan de eischen der stylisatie. De werkelijkheid van het tooneel eischt condensatie om een dramatische kern. Juist die dramatische kern ontbreekt bij
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
schmidt • leven • (author) Lode Monteyne • M. • liefde • Ernest W. Schmidt • auteur • (date-month) 1926-00 • bedrijf • l'Imposteur ou le Tartuffe • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
De twee vrienden en de vrouw • leven • (author) Lode Monteyne • Ernest W. Schmidt • auteur • (date-month) 1926-00 • bedrijf • schmidt • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Putman: "Mama... 1926
drama • ontstaan • (author) Lode Monteyne • vrouw • dramatische kern • wijze • auteur • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Jef Horemans: "Slang... 1926
(author) Lode Monteyne • vrouw • liefde • drama • (date-month) 1926-00 • bedrijf • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
De twee vrienden en de vrouw • Ernest W. Schmidt • leven • (author) Lode Monteyne • M. • liefde • auteur • (date-month) 1926-00 • schmidt • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
leven • (author) Lode Monteyne • vrouw • Ernest W. Schmidt • (date-month) 1926-00 • bedrijf • schmidt • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "D... 1926
leven • (author) Lode Monteyne • vrouw • liefde • auteur • (date-month) 1926-00 • bedrijf • herman • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Tolstoj: "Het levend... 1926
leven • (author) Lode Monteyne • vrouw • liefde • drama • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Karen Bramson, "Tijg... 1926
leven • (author) Lode Monteyne • vrouw • liefde • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Puteman: "De ... 1926
drama • leven • (author) Lode Monteyne • vrouw • liefde • wijze • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926