"De Nibelungen" in den Nederlandschen Schouwburg te Antwerpen
Anon., 1927
Source
Ons Volk Ontwaakt, 1927-00-00 pp. 124
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Estheticus: Vorstenschool... 1936-05-20
- ◼◻◻◻◻ J.V.G.: 't Is wreed in de we... 1936-05-19
- ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S.: "De Zaak Dre... 1933-12-09
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Pelléas en Mélisan... 1927-04-05
- ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S. "Volpone", do... 1935-03-17
" De Nibelungen " in den
In den
Het Nibelungen-epos kon niet anders dan de dichters er toe brengen het in hunne moderne taal te herzingen. Het epos-zelf immers, stamt uit het hart van het volk, en vindt zijn onderwerp in de verspreide sagen. Toch wekt het verwondering als men de oud-Germaansche sagen naspoort, dat in hoofdzaak alleen « De Nibelungen » zich op het voorplan houden. Zij is ook de oudste, althans bekende sage, waarin men nog duidelijk den naklank der volkerenwisseling kan waarnemen, hier treden de heidenen en christenen nog wapenbroederlijk samen op. Daarin ligt misschien wel de diepere oorzaak van de vele bewerkingen die van « De Mytische Siegfried » ontstonden. Er bestond hier inderdaad eene grootere gelegenheid een innerlijk konflikt te verbinden aan de uiterlijke tegenstelling van heidenen en christenen, en waar de sagen dan toch maar de reflex van 'het leven van een volk zijn, wekt het minder verwondering dat de op « De Nibelungen » volgende sagen minder aantrekkingskracht schenen te bezitten voor de dramaturgen. De geschiedenis van Karel De Groote, van zijne Paladijnen, en zijne heldentochten tegen de Mooren is inderdaad uitsluitelijk christelijk, evenals de daarop volgende sage van Koning Artus, van zijne Tafelronde en de H. Graal, waarmede het christelijk ridderschap gebouwd wordt op de overblijfselen van het bijna overwonnen heidendom. Deze sagen-cyclen gaven minder gelegenheid tot dramatische conflikten, en daarom werden zij minder tot bewerking aangewend.
Het schijnt dat het bijwonen eener vertooning van
« Dat de lijn gemakkelijk te trekken was omdat de eerste schepper ze zelf scherp afgeteekend heeft en niet is gaan zweven in den nevel, waar zijne schepselen tot allegorieën zouden geworden zijn, terwijl toovermiddelen de plaats van algemeen geldige motieven zouden ingenomen hebben ».
De opvoering van « De Nibelungen » heeft ons volledig in het teeken van de romantiek geplaatst. Niet enkel en alleen het werk van
De vertolking stond op een zeer hoog peil, en wij, betwijfelen zeer of dit seizoen nog eene gelijke 'hoogte' bereikt wordt. Er was voortdurend stemming, die door ieder afzonderlijk volgehouden werd. Er was spanning ook omdat er meer gespeeld, dan gedeclameerd werd, en toch ging er van den tekst weinig of niets verloren. De groote revelatie van deze opvoering is zonder twijfel
J.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Estheticus: Vorstenschool... 1936-05-20
nederlandschen schouwburg • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Joris Diels - ◼◻◻◻◻ J.V.G.: 't Is wreed in de we... 1936-05-19
Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Joris Diels - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S.: "De Zaak Dre... 1933-12-09
Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Joris Diels - ◼◻◻◻◻ Anon.: Pelléas en Mélisan... 1927-04-05
(author) Anon. • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S. "Volpone", do... 1935-03-17
Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Joris Diels - ◼◻◻◻◻ Anon.: Pr. C. Lindemans lee... 1927-02-22
(author) Anon. • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Anon.: Lyrisch drama in 4 b... 1927-03-06
(author) Anon. • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ J.: Doolhof der Liefde... 1927-04-05
Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Paul de Mont: "De komedie van het ... 1928-10-12
Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Joris Diels - ◼◻◻◻◻ J.V.G.: De Bultenaar... 1934-05-08
Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Joris Diels