Nieuwere dramatische kunst
Godfried Heynderickx, 1923-06
Source
Pogen, 1923-06-00 pp. 210-222
Items that may be related to this text • More...
"Nieuwere dramatische kunst"
Door
Bedoeld wordt hiermee een schets van den ontwikkelingsgang van het tooneel tot op onze dagen; enkele regelen zullen worden gewijd aan de beweging van het openlucht theater en het spelen met maskers; verder wordt er gehandeld over het theaterprobleem der twintigste eeuw.
In zijn eerste ontwikkeling is het theater geheel zelfstandig : godsdienstige gebruiken. Zoo bestonden in Griekenland de Dionysos-feesten, chorale uitvoeringen van dithyramben, waaruit ten slotte het latere drama van de groote tragici ontstond. Het wil me passend voorkomen hier even van Griekenlands grootste dramadichters te spreken, omdat ze daar staan als onsterfelijke figuren :
Eerst nog een parenthesis : In de psycho-analyse van
Dit te onderzoeken ligt echter niet op mijn weg.
De komedie was oorspronkelijk niets meer dan een uiting van overmoedige levensvreugde bij de lagere standen. Later kwam er in deze boertige satiren meer verfijndheid. Eerst toen de democratie de grootheid van den staat ten val bracht zou de komedie tot volledige ontwikkeling komen.
In Rome treffen we slechts navolging van Grieksche modellen aan.
De middeleeuwen vormen een vervaltijdperk op gebied van de tooneelkunst. In de 11e en 12e eeuw, herleving door de mysteriespelen : in de kerk, op het kerkhof, later nog erbuiten : het profane spel was geboren.
Renaissance : op navolging van Italië werden overal tuintheaters opgericht, voortreffelijk geschikt voor de weergave van de toen in zwang zijnde herdersdrama's.
Het classicisme leefde sterk op in Frankrijk :
Romantisch werd het tooneel in de 19de eeuw met
In zijn primitieve ontstaan en evolutie was het drama voor het volk. Later voor 'n meer beperkten kring : dilettanten. Toen ontstond als 't ware een strijd tüsschen dichter en publiek, doordien deze psychologische toestanden uitbeeldde in moeilijke, zinsduistere woorden, voor het volk onverstaanbaar. Vandaar commercieele en artistieke mislukking.
De beweging voor het open-lucht theater is een der voornaamste phases in de evolutie van het drama. Cheney onderscheidt drie classes. Vooreerst het klassieke type : groote architecturale constructies met massieve achtergrond. Zoo waren de Grieksche, Romeinsche en Middeneeuwsche theaters. Nu hebben we -- geconstrueerd naar dat type -- het
Heel wat is er tot nog toe op dit gebied bereikt in Vlaanderen, dank aan het optreden van
Zoolang het tooneel, uit het volk voortgekomen, tot het volk terugging, was het machtig, nuttig en groot. In een zekeren zin gaat het moderne tooneel denzelfden weg op : toenadering tusschen schrijver en speler eenerzijds en publiek anderzijds. In het «
Op het initiatief van den heer
Het spelen met maskers is niet nieuw. Voor de primitieve volkeren was het een uitdrukkingsmiddel voor hun kosmisch gevoelsleven. Deze maskers hadden stijl omdat ze steunden op de sterke fundamenten hunner religieuze dogmas, op hun cultuur. Sommige tooneeltheoretici willen terug naar het vroegere maskerspel; het is een poging om weer te komen tot stijl. Het zal den acteur dwingen tot verstrakking zijner rythmische gebaren en het tragische zal dan tragisch volgehouden worden en het komische grotesk worden. Anderen nog trachten te bereiken dat meer karaktertrekken in eenzelfde masker zouden uitgedrukt worden.
De artistieke zienswijzen nopens het theater-probleem der 20e eeuw kan men in hoofdzaak herleiden tot vereenvoudiging, suggestie en synthesis. Vereenvoudiging is noodig in 't belang van de kunst den acteur en het spel. Dan vermag de artiest door suggestie een wereld van geestelijke en aesthetiesche effecten te bekomen. De primeerende hoedanigheid van het moderne theater is de synthesis: onderling verband tusschen decors, costumes, plantatie, verlichting en spel.
« The art of the theatre », zoo schrijft hij, «is neither acting nor the play, it is not scene nor dance, but it consists of all the elements of which these things are composed : action which is the very spirit of acting, words which are the body of the play; line and color which are the very heart of the scene; rythm, which is the very essence of dance ». Ietwat later erkent hij toch dat « action is the most valuable part ».
Adolphe Appia is ook een baanbreker van de nieuwe richting geweest en hoezeer zijn werk ook verschillend moge zijn van dat van
De grootste verdienste van beiden is hierin gelegen dat zij waarlijk begrippen van tooneel-stijl hebben gegeven.
Het drie-dimensionale stage gaf enkel het soliede, het reëele, het ding dat physisch bestaan kan; ex quo 'n gevaar : photographie. Om dit illusionisme tegen te gaan, hebben de moderne artiesten nieuwe conventioneele vormen en structures op de scène aangewend en schilderden en beeldden in cubistische, futuristische en expressionistische stijl. Zooals de moderne kunstenaar overging van het representatieve tot het min of meer abstracte en de techniek van
De eerste toepassing van dit kunstprocédé gebeurde te Moscou in het theater «
« One is to retain the actor but to confine his expression to « symbolic gesture.» Another is to revive the mask. The third is a project for an « Ubermarionette » -- a gloriously facile instrument flexible and graceful beyond our conception of puppets to day through which the mind of the artist could create human movement in agreement with the « noble artificiality. »
Vooraleer het expressionisme den artist den weg had aangewezen om de physische en spiritueele onvolkomenheid van het « plastic stage » te ondervangen, werd een architecturaal geheel bereikt door verbinding van auditorium en stage en afschaffing van het proscaenium : « formal stage. » Weldra echter schiep
Het tooneelinstrument zal niet vervormd worden als er geen nieuw contact komt tusschen speler en toeschouwer. Evenwel geeft
De eerste aanwijzingen nopens 'n verandering in de verhouding van auditorium en tooneelplaats dateeren van
Hetzelfde nadeel, dat ook voor het gesproken woord bezwaren meebrengt, kan verminderd worden door naar verschillende zijden te spreken en niet zooals vroeger in eene richting.
Vreemd is het wel dat de energie voor de nieuwere theaterbeweging vooral ten goede kwam aan de studie van nieuwe producties, minder aan het schrijven van nieuwe tooneelspelen. 't Is een vrucht van den tijdgeest, waaiend over artisten en regisseurs... later over de dramatiek zelve. Het 19 eeuwsch drama is realistisch. Onder de drukking van den strijdgeest komt er kentering rond 1890. Het realisme van
Ongetwijfeld zullen er nog realistische dramas geschreven worden, maar in het nieuwste theater valt ons op : het faillite van het realisme naar vorm en inhoud en het vage uitbeelden van wat de Engelschman zóó juist uitdrukt in zijn « reality behind life. »
De dramatische vorm gaat den weg der degeneratie op : het publiek wil geen solide dramatische constructies meer, maar kleine visies van het menschdom, brokken satirieke humor, wars van de oude techniek.
Wat zal de nieuwe vorm van het drama zijn, hoe de techniek ervan? De techniek blijft : effectief-menschelijke expressie door dialogen. Naar den vorm zal het drama van morgen volkomen vrij zijn -- misschien wel anarchie! Ergo mogelijkheid van grooter expressie.... Het aesthetisch proces zal bovendien de plaats ruimen voor « stille momenten » en gecondenseerde dialoog. De dramaturg van de toekomst zal benevens het woord ook andere mediums aanwenden : beweging, kleur, muziek en dans. De overheerschende expressievorm zal het proza zijn; of het rythmisch-vrije vers met geweldige vitaliteit. Wat nu den inhoud van het nieuwe drama betreft : de illuminatie van de krachtvolle en eeuwige processen der menschelijke ziel -- ons door de psychologie van
De philosophie van het nieuwe drama kent drie scholen die met verschillend succes hun theoriën in dramatische actie omzetten.
De eerste van deze scholen is alleen gekend door de werken van haar stichter,
« that the whole play, its action, its setting and all its people, should be seen by the audience through the eyes of one character only, as the hero sees them, and should take on the quality, color, movement and motives, which his mind conceives them to possess -- may end in nothing more than an entertaining or a rather incomprehensible « Stunt».
«It cannot well escape unless it penetrates not merely what the hero thinks he thinks, but his unconscious mind as well, and represents not what he thinks but what he desires »
voegt
De tweede school gaf haar manifest « The Futurist Synthetic Theatre » uit in 1915 onderteekend door
«These, then, are the conclusions arrived at by the signers of the manifesto : First, the total abolition of the technique under the burden of which the 'passatist' theatre is dying out. Second, to place upon the 'boards' all the discovaries being made in the realms of the subconscious, in ill-defined forces, in pure abstraction, in pure cerebralism, pure fantasy. Third, the invasion of the auditorium and the spectators by the scenic action. Fourth, to fraternize warmly with the actors, who are among the only thinkers who flee every deforming cultural effort. Fifth, to abolish farce, vaudeville, pochade, drama, tragedy, and create such new forms as the 'battute in liberta' (free blows), 'simul-tanetta' (simultaneity), 'compenetration', the 'animated poem', the 'sceniefied sensation', the 'dialogued hilarity', the 'negative act', and so onward.»
De vreemde stukjes van
Scene : A garden. A bench.
He -- What a beautiful night! Let us sit down here.....
She -- How fragrant the air is!
He -- We are all alone, we two, in this vast garden. ... Aren't you afraid?
She -- No ... No ... I am so happy to be here alone with you.
A stout, Heavy-paunched Gentleman (Enters from a side-path, approaches the couple, sits down upon the bench beside them. They do not see him however, as if he were an invisible personage) -- Hum. Hum. (He stares at the maiden while she speaks)
She -- Did you feel that breeze ?
The stout, Heavy-pauched Gentleman -- Hum. Hum. (He stares at the young maiden while he speaks.)
He -- It isn't breeze.
She -- But isn't there really anybody in this garden ?
He -- Only the watchman, yonder, in his cottage. He's asleep. Come here closer.... Give me your lips... So.
The Stout, Heavy-paunched Gentleman. -- Hum. Hum. (Looks at his watch by the light of the moon, rises, walks about pensively in front of the two as they kiss, and then sits down again.)
She -- What a beautiful night f He -- How fragrant the air is!
The Stout, Heavy-paunched Gentleman. -- Hum. Hum.
He -- Why are you trembling? Did something frighten you?
She -- No, kiss me again.
The Stout, Heavy-paunched Gentleman. -- (Looks again at his watch by, the light of the moon, rises, walks behind the bench, unseen, and lightly touches first her shoulder, then his, and disappears slowly into the back ground.)
She-- What a shudder!
He -- It's getting somewhat cold....
She -- Late, too.
He -- Let's go in. What do you say?
De overblijvende school is expressionistisch. In haar extremistische vorm de « Sturm » groep -- gaat deze school over tot de absurditeit van
«It designs for the stage a musicality of word, a broad sweep, a vast simplicity, a preference for types rather than well-characterized individuality, the whole to be infused with, or suffused in, arv atmosphere of exaltation. The expressionists favor intuition rather than artifice, even in the acting. They would fill their pieces with ideas, yet shun the « thesis-play ». They would produce the impression of deep feeling, yet without what we are accustomed to term psychology in drama. Most of all they would abandon the ivory tower and seek social, universal significance. The expressionists are never seduced by romanticism as an escape from this world and from realism. Like the futurists, they deny the contributions of modern psychological study of character.
They believe it ends in an absorption with minutiae. It carries us away from « The free man delivered by the essential and by the spiritual».
Aan dit exposé dient m. i. niets toegevoegd. Duitschland heeft de voornaamste vertegenwoordigers van het expressionisme :
« Tragedy is a matter of great souls. »
Het grootsche van het nieuwe drama zal niet liggen in een sterk bovenmenschelijk figuur, maar in de eeuwige krachten van het leven. Het zal iets heel anders zijn, iets heel nieuw in methode en mechanisme, mysterieus-mooi en visionair! Psycho-analysis heeft meer bewerkt dan eenige andere factor om ons het duidelijk besef bij te brengen dat wij een eenheid uitmaken met de natuur. Wij weten nu door de wetenschap wat den Grieken én alle primitieve volkeren door het instinct bekend was.
Dan zal de nieuwe zin van s'levens bediedenis een dramatische vorm aannemen, uit ons psychisch leven ontsprongen en gedragen op de zwaarslaande vleugelen onzer fantazie. Maar wat ook de vorm van het stuk wezen zal, de inhoud zal een geestelijke hoedanigheid bezitten die ons als 't ware de sublimeering geven zal van het mysterieuse dat leeft in en rondom ons. Met die geestelijke waarden bedoel ik het werk van een even groot philosoof-propagandist als
« When you loved me I gave you the whole sun and stars to play with. I gave you eternity in a single moment, strength of the moutains in one clasp of your arms, and the volume of all the seas in one impulse of our souls. A moment only, but was it not enough ? Were you not paid then for all the rest of your struggle on earth ? Must I mend your clothes and sweep your floors as well ? Was it not enough ? I paid the price without bargaining : I bore the children without flinching : was that the reason for heaping fresh burdens upon me ? I carried the child in my arms : must I carry the father, too ? When I opened the gates of paradise were you blind ? Was it nothing to you ? When all the stars sang in your ears and all the winds swept you into the heart of heaven, were you deaf ? were you dull ? was I no more to you than a bone to a dog ? Was it not enough ? We spent eternity together; and you ask me for a little lifetime more. We possessed all the universe together and you ask me to give you my scanty wages aswell. I have given you the greatest of all things and you ask me to give you the little things. I gave you your own soul : you ask me for my body as a plaything. Was it not enough ? Was it not enough ? »
Items that may be related to this text
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Jules Delacre : Het ... 1925-06-01
Henrik Ibsen • Maurice Maeterlinck • Pierre Corneille • Jacques Copeau • Jean Racine • M. • Alfred de Musset • Jan Oscar De Gruyter • Théâtre du Vieux-Colombier, Parijs • Théâtre du Marais, Brussel