André Coelst : "De schrijver en zijn publiek"
Willem Putman, 1926-01-16
Source
Willem Putman, Tooneel-groei (1921-1926): Indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. Brugge: Excelsior, 1927, pp. 113-118.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tristan Bernard : "L... 1926-01-02
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Opening van den Koni... 1920-11-01
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gogol : "Le Revizor"... 1926-02-13
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gaston Martens : "Pr... 1924-02-24
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
Een verrassing. Bij de vierde gala-voorstelling van den
Als uiting van folterenden twijfel eener jonge edelmoedige ziel is dit stuk bepaald merkwaardig. Zelf heet de auteur het: "tooneelmatige satyre in vier schetsen", daardoor best aanduidende, dat hij niet zoozeer bedoeld heeft iets nieuws te scheppen dan wel oudere vormen en op het tooneel verbruikte situaties neer te halen, ruiten stuk te slaan -- zooals
De eerste schets heet : Het publiek. Bij het halen zien wij een Oostersche markt; décor opgestel in driehoekigen vorm; ieder panneel lijkt een winkel, waar getulbande kooplieden hun waren ten toon stellen. Een groep modern aangekleede dames treedt op en drie venters prijzen in een dolle schreeuwerij hun waren. Deze wedijver dreigt te eindigen in een onderlinge vechtpartij wanneer de politie-agent in de kleedij van een Romeinsch krijger opdoemt en dreigt met proces-verbaal. Hij is echter te stillen met een goede flesch bourgogne (aan zijn neus kunt gij zien, dat hij vooral dat drankje lust) en het viertal begint een spelletje met de kaarten. Het gesprek gaat over tooneel. De kooplieden vertellen hun eischen. Een is de goede burger, die graag iets schun-nigs wil zien. De andere verpersoonlijkt den modernen snob, die alleen gediend is met iets dat volstrekt nieuw is. Een derde zegt het gezond verstand te zijn. Nadat op die wijze het publiek is uitgebeeld (de politie-agent werpt de brug tusschen "Bühne" en zaal) verschijnt in den achtergrond de grijze Aristophanes tusschen twee jongelingen, van wie de eene het recht en de andere het onrecht symboliseert. Dat wordt dan tusschen deze twee tegenstrevers een gepraat van belang, discussie waarin o. m. gezegd wordt, dat alle magistraten, geleerden, dichters, advokaten slechts "mooipraters" zijn, maar waar-uit ons vooral blijkt, dat ook deze symbolen onder "mooipraters" mogen gerangschikt. De eerste schets eindigt met een aanspraak van den politie-agent, die ons zeggen komt : "Wat gij zult te zien krijgen, is geen stuk. Het is vooral zeer verward, enz." Deze aanspraak is minder geestig omdat inderdaad wat volgt geen stuk en zeer verward is. Wij denken aan de spiritueele "conférence" waardoor
Wij moeten dus I een weinig nuttigen en nauwelijks boeienden proloog heeten. Uit de samenvatting van de verdere bedrijven hoop ik te laten blijken wat in dit werk Verward blijft, en vooral hoe het gemis aan technische eenheid van deze "tooneelmatige satyre" iets maakt, waaruit alle drama is geweerd, en dat wij best omschrijven kunnen met een zin als deze : "Kantteekeningen langs een eventueel te schrijven tooneelstuk" -- ik voeg bij : zeer, zeer interessante kantteekeningen. De tweede schets heet : De schrijver. In een stemmig grijs studio, met in den achtergrond een ruim venster dat uitzicht geeft op de zee (ik kan dit décor niet luister aanduiden dan met de benaming : Marais-décor) zit de schrijver, een jonge man in badstadkleedij, en droomt. Hij wil een stuk schrijven. Uit de klokkast wipt een vriendelijke dame, in wie wij dadelijk de fee herkennen. Zij zal hem een onderwerp bezorgen -- en inderdaad, nadat de meid van den jongen auteur, voor deze Gelegenheid ook feeëriek uitgedost, hem allerlei dramatis personae komt aanmelden, verschijnen de personages (wij denken aan
In IV zien we opnieuw den jongen auteur, ontwakend uit wat ten slotte een nachtmerrie is gebleken te zijn. Zijn meid, nu gekleed als gewone meid, meldt een jonge dame aan. Het is de Mizousse van zijn droom, lieve werkelijkheid en -- naar wij vermoeden -- aanleiding zijner droomerij. Hij omhelst haar en zegt driemaal : "Ik heb je lief". Dit is het eenig-mooie -- en zijn vrienden juichen toe van beneden en steken lampions op aan het venster. "Dus is er ook nog succès voor reine kunst", werpt het blonde meisje op. Hij antwoordt raak : "Ja, mijn vrienden juichen nu toe -- maar die gaan niet meer naar den schouwburg."
Na wat wij vroeger reeds in de kunstvertooningen van den
Voor ons antwoord op deze vraag verwijzen wij naar het , vijfde hoofdstuk van dit boek.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tristan Bernard : "L... 1926-01-02
Tristan Bernard • Titus Maccius Plautus • (date-month) 1926-01 • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • (author) Willem Putman • tristan bernard • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Anon.: Opening van den Koni... 1920-11-01
vlaamschen schouwburg • Jan Poot • Herman Teirlinck • schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gogol : "Le Revizor"... 1926-02-13
Tristan Bernard • (author) Willem Putman • Herman Teirlinck • Titus Maccius Plautus • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gaston Martens : "Pr... 1924-02-24
schouwburg • William Shakespeare • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • publiek • Herman Teirlinck • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
vlaamschen schouwburg • (author) Willem Putman • Herman Teirlinck • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Josip Kosor : "Onbek... 1926-02-20
(date-year) 1926 • Jan Poot • vlaamschen schouwburg • (author) Willem Putman • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Cr.: Het repertorium van ... 1922-06-07
vlaamschen schouwburg • Jan Poot • Herman Teirlinck • schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Anon.: De Dief... 1920-11-05
vlaamschen schouwburg • Jan Poot • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Anon.: Schouwburgiana... 1924-01-26
Jan Poot • schouwburg • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • publiek • Herman Teirlinck - ◼◻◻◻◻ Anon.: Pirandello in den Vl... 1924-10-09
vlaamschen schouwburg • Luigi Pirandello • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel