Schouwburgiana
Anon., 1924-01-26
Source
Het Centrum, 1924-01-26
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL V... 1923-10
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Opening van den Koni... 1920-11-01
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: VOLKSTOONEEL... 1922-09-27
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gaston Martens : "Pr... 1924-02-24
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-10
Schouwburgiana.
Brieven uit Brussel.
Schouwburgiana.
Daar zijn in Brussel (natuurlijk) verschillende Schouwburgen en elke schouwburg heeft, behalve zijn vaste ligging, zijn vaste toelagen, zijn vaste aankondigingen, zijn vaste bedienden voor kleedkamers en plaatsaanwijziging, zijn wisselende stukken, zijn wisselende artisten, een min of meer vast publiek.
In Amsterdam en Den Haag treffen wij een min of meer overeenkomstig verschijnsel aan: de adepten van het Concertgebouw en de trouwe bezoekers van
In Brussel, gedeeltelijk metropolis, gedeeltelijk hoofdstad des rijks, gedeeltelijk oude historische stad met een rijke ziel en een roemr ijk verleden, gedeeltelijk electrische centrale van de Fransche-Belgische cultuur, gedeeltelijk oude gezellige provinciestad, gedeeltelijk oord van wereldsch vertoon, met vele daartoe geëigende behoorlijke, en weinige minder behoorlijke ontspannings-plaatsen, waar allerlei vreemdelingen vermaken komen zoeken waarvoor te hunner siege de gelegenheid of de gepaste vrijheid hun ontbreekt, in Brussel, dus middenpunt van het land, Centrum van verkeer en handel, met een nijvere, werkzame, ondernemende bevolking, bestaan er dus ontelbare schouwburgen, en het eigenaaraige ervan is misscnien wel, dat iedere schouwburg zijn heel aparte publiek heeft.
Al de vreemdelingen gaan natuurlijk naar
Natuurlijk brandde
In
Hollanders, vooral Hollandsche dames, ergeren zich aan het feit, dat er in den foyer alleen koude dranken te krijgen zijn, maar men dient rekening te houden met de gewoonten van het Brusselsch publiek, dat na afloop heel braaf als de Hagenaars of Amsterdammers lijn 3, lijn 5 of lijn zooveel naar huis neemt, maar op zijn gemak nog wat nakaart in de om
In
Er werden tot nu toe alleen klassieke werken gegeven en toen verleden jaar "l'Heure Espagnole" op het programma verscheen vond menigeen terecht, dat, hoe goed de muziek ook was, deze korte opera om zijn inhoud niet door den Muntbeugel kon. En "La Fille de Madame Angot" wekte zelfs een storm van protest op, want deze plebejische dame hoort heelemaal niet thuis in dergelijke omgeving, al heeft het publiek er haar goed ontvangen.
De jonge meisjes van goeden huize (het meisje van goeden huize is een type dat hier nog bestaat en zoo min of meer bewaakt en gechaperonneerd wordt, al begint ze te verdwijnen) begint haar intrede in de wereld gewoonlijk met "Mireille" of "Aïda" in
Het
Men speelt daar eveneens de nieuwste Fransche stukken en is er zoo kieskeurig niet als in het
Dan is er de
Daarnaast hebben wij dan voor de Vlaamsch sprekende bevolking, dus het grootste deel van het echte, oer-echte Brusselsche volk, de Vlaamsche schouwburgen.
Geen kwestie van smoking of gekleede jas; van decolleté en paarlen in het haar. "Dat ziede van hier madammeke, als 'ne mensch maar justekes taijd hét, veur zene souper, dan schiet 'em al gaawkes zijnen frak ano en anavant. We maken der niet meer ambras voor als voor de cinema...."
In den
En aangezien de molens moeten draaien en de schoorstenen moeten rooken, maken de kunstlievende bestuurder en de hooger aspireerende regisseur en de naar wereldberoemdheid hakende artisten van den nood een deugd, en als ze het een poosje geprobeerd hebben met "De Vertraagde Film", "Ik dien" met "Stoops Fecit" en "Het Kinder-nummer" dan vallen ze maar weer terug op "De Twee Weezen" of "Marie-Antoinette" of "De Roode Toovenaar", die ik weet niet hoeveel honderd opvoeringen beleefde bij uitverkochte zaal en waarvan Rezie Verschueren bijna met tranen in haar oogen en toch nog met een lichte poging tot humor verteld, dat zij zich veertien keer verkleeden moest! Veertien keer en dat in een draak.
Dan zijn er nog de Folies-Bergère, vroeger Fransch, maar nu ook Vlaamsch volkstooneel, en daar gaan de operettes hun gang. Het Duitsche en Oostenrijksche genre floreert er in al zijn vertalingen, mitsgaders de parodie en het publiek is er wel een tikje minder fijn dan in den
Over het
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL V... 1923-10
Jan Poot • muntschouwburg • Ik dien • Théâtre du Marais, Brussel • Théâtre Molière • De vertraagde Film • schouwburg • brussel • Koninklijke Muntschouwburg, Brussel • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Herman Teirlinck • publiek • Théâtre du Parc - ◼◻◻◻◻ Anon.: Opening van den Koni... 1920-11-01
(author) Anon. • Jan Poot • brussel • schouwburg • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Herman Teirlinck - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: VOLKSTOONEEL... 1922-09-27
goed • brussel • De twee Weezen • De vertraagde Film • schouwburg • Ferdinand Toussaint van Boelaere • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • natuurlijk • stukken - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gaston Martens : "Pr... 1924-02-24
goed • schouwburg • Stijn Streuvels • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • natuurlijk • publiek • Herman Teirlinck • (date-year) 1924 - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-10
Ik dien • Herman Teirlinck • brussel • De vertraagde Film • fransche • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • stukken • publiek • Théâtre du Marais, Brussel - ◼◻◻◻◻ Anon.: Tooneel te Brussel: ... 1924-07-26
(author) Anon. • goed • Ik dien • brussel • De vertraagde Film • schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Herman Teirlinck • (date-year) 1924 - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-04-28
goed • Jan Poot • brussel • Théâtre du Marais, Brussel • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Herman Teirlinck - ◼◻◻◻◻ J.B.: Ik dien... 1923-04-11
De vertraagde Film • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Herman Teirlinck • oude • Ik dien - ◼◻◻◻◻ Cr.: Het repertorium van ... 1922-06-07
Jan Poot • De vertraagde Film • schouwburg • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Herman Teirlinck - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: André Coelst : "De ... 1926-01-16
Jan Poot • schouwburg • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • publiek • Herman Teirlinck