Gerard Walschap: "Maskaroen"
Lode Monteyne, 1927-09-24
Source
Lode Monteyne, Koorn en Kaf. Antwerpen: Het Tooneel, 1928, pp. 73-78.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ R.: De première van "Wa... 1931-11-09
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Tooneel in Vlaandere... 1926-02-26
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL IN VLAANDERE... 1926-02-01
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Michel de Ghelderode... 1927-02
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Frans Delbeke en Ger... 1926
MASKAROEN
We mochten
Niet zoo heel groot is de afstand, welke de ideeënsfeer, waarin een drama lijk «De Vuurproef» zich ontwikkelt, scheidt van het geestelijke klimaat, dat den groei van « Maskaroen » bevorderde. De zeven tafereelen van dit naar middeleeuwsche schablonen bewerkte drama, zijn evenwel geheel doordeesemd van specifiek christelijke gedachten, gevoelens en opvattingen in zake leven en dood, schuld en boete. «Maskaroen» wortelt diep in het geloofsleven en bepaaldelijk in het zeer eigenaardig gebied der volksche mystiek.
In het middeleeuwsch wagenspel van «Mascheroene», waarvan slechts een kort fragment bewaard bleef door het feit, dat het ingelascht werd in het bekende mirakelspel van «Mariken van Nimwegen », vond
Ook
Maar dergelijke gedachtenwisseling kan enkel bewijzen, dat het bewuste gebruik van oudere kunstvormen, eenerzijds den auteur belemmert in de vrije ontplooiing van zijn gedachten, en anderzijds den toeschouwer enkel boeien kan als een literaire curiositeit.
In deze tafereelen heeft de auteur zoowel van zijn scheppend vernuft als van zijn groote literaire begaafdheden treffende bewijzen gegeven. Hij teekent met scherpe lijnen de beroering, die er in de hel ontstaat zoodra Lucifer beseft, hoe de dood van den Messias, die onder de Joden schijnt opgestaan te zijn, een einde stellen zou aan zijn heerschappij over de zielen. Maskaroen neemt de taak op zich om het verlossingsoffer te verijdelen. Hij wil trachten, dat Jesus niet ter dood zal worden gebracht... ofwel, dat Hij zich uit wanhoop zelfmoorden gaat. Het eerste plan geeft aanleiding tot het ontstaan van een actie, die zich naast het eigenlijk drama ontwikkelt. Maskaroen zal Pilatus' vrouw in droom verschijnen. Zooals de eerste mensch viel door toedoen van de vrouw, zal nu de verlossing belet worden door Fametternella, die -- haar naam duidt er op -- het eeuwig-vrouwelijke incarneert. Het is een tooneel vernuftig van opzet, doch tamelijk zwak van uitwerking temeer daar zoo weinig blijkt van het eeuwig-vrouwelijke bij Fametternella. Maar merkwaardig, èn door vinding èn door uitwerking, is het gedeelte, waarin Maskaroen allen oproept, die, om de eens ontvangen weldaden, Jezus gunstig gestemd moeten zijn en derhalve zijn genade zullen verlangen... Doch zelfs de Duivel heeft te hoog een dunk gehad omtrent de menschelijke dankbaarheid, want zij, die door Christus werden genezen, sluiten zich geestdriftig bij zijn joelende vijanden aan... Maar dergelijk tooneel, hoe dramatisch het ook is, staat buiten de ontwikkeling van het hoofdconflict, net als heel het tweede tafereel, dat bij een der ingangen van de hel werd gesitueerd en waaraan groote picturale eigenschappen niet kunnen worden ontzegd. Daarin verwezenlijkt de schrijver een geanimeerde voorstelling van de gedachte, die de volkstraditie verspreidde omtrent het uitzicht der Hel. Het aldus gerealiseerde beeld wekte in ons de herinnering aan het beeldhouwwerk, waardoor in den Calvarieberg van de Sint-Pauluskerk te Antwerpen, de straf der Verdoemden staat voorgesteld... Eveneens maar onrechtstreeks met de ontwikkeling van het hoofdmotief verbonden, is het tafereel waarin Maskaroen optreedt tegen den Dood en zijn trawanten, die verblijd zijn omdat zij weldra Jezus' ziel zullen mogen meevoeren. De Duivel blijft de redeneerende advokaat, dien we kennen en de Dood moet het in opzicht van welsprekendheid niet bij hem afleggen. En na den vernuftigen redetwist wonen we de neerlaag bij van den Duivel, die Jezus' dood verneemt, terwijl de knokkelige Maaier en zijn scharminkelige helpers een doodendans uitvoeren -- een plastisch hoogtepunt in het stuk! In verband met de ontwikkeling van het drama is dit alles maar bijwerk. Van het groote conflict kunnen we enkel de resultaten vaststellen (de dood van Jezus) en verder zien we al wat Maskaroen onderneemt om de plannen van God te dwarsboomen. Vóór het laatste tafereel aanbreekt komt de Duivel niet in kontakt met God. Hij bestrijdt derhalve slechts de middelen, die de Heer ter verlossing van het menschdom aanwendt. Daaruit ontstaan als het ware kleinere drama's lijk deze waarop we reeds wezen en die op-zich-zelf genoeg scenische kwaliteiten bezitten om den toeschouwer te interesseeren en te boeien. Hierbij komt dan nog, dat de auteur beschikt over een sterke zeggingskracht, die al zijn personages, doch voornamelijk Maskaroen ten goede komt, en over een niet te onderschatten beeldend vermogen, dat hij uitviert in tafereelen; waarvan de kleur, de lijn en ook de perspectief aan schilderijen van oude meesters schijnen ontleend te zijn.
«Maskaroen»
(1) «Maskaroen» werd voor 't eerst gespeeld te Antwerpen, in Sint-Jan Berchmanscollege, door het Katholiek tooneel, op 24 September 1927.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ R.: De première van "Wa... 1931-11-09
Gerard Walschap • Frans Delbeke • dood • auteur • Lente • De Vuurproef • gerard walschap - ◼◻◻◻◻ Anon.: Tooneel in Vlaandere... 1926-02-26
Gerard Walschap • Frans Delbeke • 's Levens vier seizoenen • auteur • Lente • De Vuurproef - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL IN VLAANDERE... 1926-02-01
Gerard Walschap • Frans Delbeke • 's Levens vier seizoenen • auteur • Lente • De Vuurproef - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Michel de Ghelderode... 1927-02
toeschouwer • (author) Lode Monteyne • tafereelen • drama • dood • auteur • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Frans Delbeke en Ger... 1926
Flirt • (author) Lode Monteyne • gerard walschap • Frans Delbeke • Gerard Walschap - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Timmermans en Veterm... 1927-03-26
drama • (author) Lode Monteyne • auteur • conflict • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Putman: "Het ... 1928-02-11
drama • Gerard Walschap • (author) Lode Monteyne • Frans Delbeke • Flirt • auteur • conflict - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Anton van de Velde: ... 1926
Gerard Walschap • (author) Lode Monteyne • Frans Delbeke • drama • auteur • De Vuurproef - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Frans Delbeke en Ger... 1925-04-04
Gerard Walschap • geheel • Frans Delbeke • 's Levens vier seizoenen • Lente • De Vuurproef - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: Het ge... 1926-04-03
drama • (author) Lode Monteyne • jezus • tafereelen • toeschouwer