Michel de Ghelderode: "Beeldekens uit het leven van Sint-Franciscus van Assisie"
Lode Monteyne, 1927-02
Source
Lode Monteyne, Koorn en Kaf. Antwerpen: Het Tooneel, 1928, pp. 67-72.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Gerard Walschap: "Ma... 1927-09-24
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Michel De Ghelderode... 1925-12-20
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Timmermans en Veterm... 1927-03-26
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ward Schouteden: "Je... 1927-01-09
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Jef Crick: "Fra Ange... 1928-04-28
«BEELDEKENS UIT HET LEVEN VAN SINT-FRANCISCUS VAN ASSISIE »
De kunst van
Het is echter onloochenbaar dat de auteur, die zijn werk niet geheel ten onrechte overigens, een « mysteriespel» heet, den invloed van het middeleeuwsch tooneel in hooge mate heeft ondergaan. De groote vrijheden welke onze oude kunstenaars -- of ze nu schilders, tooneelschrijvers of dichters waren -- zich permitteerden ten opzichte van tijd en plaats, heeft de Ghelderode op zijn beurt toegepast. Zelfs slaagde hij er in, hier en daar, denzelfden mystischen indruk te wekken, dien wij ondergaan telkens we een middeleeuwsch spel met godsdienstigen ondergrond lezen. Maar slechts heel zelden werd deze indruk zeer zuiver en innig tegelijk. Te veel vreemde elementen kwamen het ongestoorde openbloeien fnuiken van de mystieke rozen, wier geuren de toeschouwers moet opvoeren in hooger sferen. Te zéér werd er geofferd aan uiterlijke beweging, aan de gewone dynamiek van het naar moderne opvattingen gebouwde tooneelwerk, opdat er wijding uitgaan zou van de verschillende tafereelen en deze «beeldekens» ten slotte bij den toeschouwer denzelfden diepen, vromen indruk zouden nalaten als de lezing van die grootsch-eenvoudige « Fioretti » -- of maar van de bladzijden, die de gelukzalige Jacobus de Voragine in zijn «Gulden Legende» aan het leven van Franciscus van Assisi heeft gewijd en waarin wordt verteld hoe de groote Eenvoudige tot de vogelen sprak, weigerde de kaarsen te dooven om het Licht niet te profaneeren, in den Winter honig en wijn bracht aan de bijen, de wormpjes van den grond opnam om te beletten, dat ze vertrapt zouden worden, slechts met omzichtigheid op steenen trad wijl hij meende, dat daarin een geest woonde -- en zon, maan en sterren steeds aanzette den Schepper te beminnen... Van de diepe, innige vroomheid, welke ons verrukt wanneer we het leven van Franciscus overpeinzen, vinden we toch maar luttel sporen in den op grover effecten berekende film, die
De technische eischen, waaraan elk tooneelwerk moet voldoen, hebben den schrijver heel zeker genoopt tot het verwaarloozen van juist deze elementen, die de grootste geestelijke waarde in zich besluiten en het meest geschikt waren om een zuivere atmosfeer van mystische ontheffing te scheppen. We hebben deze bron van geestelijk genot ongaarne gemist en telkens weer, naarmate elk beeldeken uit dit rijke leven in schelle kleuren vóór onze oogen werd ontvouwd, drong deze vraag zich aan ons op: Kon een zoo extatisch, een in zijn diepten zoo onstoffelijke en onaardsche leven als dit van den H. Franciscus, waarin de oogenblikken van strijd -- zijn bekeering; de bekoring door den duivel in zijn vleesch gewekt; -- eerder zeldzaam zijn, wel gedramatiseerd worden? In schijn slechts geeft het werk van
Letterlijk alles heeft de auteur willen veruiterlijken en verstoffelijken -- welk pogen dan het gebruik van velerhande «accessoires» vereischt. Wanneer in de beeldekens uit het wereldsch leven, Franciscus, midden het heidensch kabaal van de soldaten uit alle oorlogen, van den geharnasten dood en de domme menigte, de « groote smartelijke stem » verneemt, dan dalen uit den hooge kartonnen luidsprekers neer. Hun afmetingen worden grooter, naarmate de Stem luider klinken gaat. Franciscus, in wiens boezem de onrust jacht, wordt steeds vergezeld van een dansend wezen, dat de «koorts» voorstelt, die zijn lijf en zijn ziel doet rillen... De «domheid» der vormlooze massa wordt verbeeld, door met beesten-koppen getooide figuranten. De toeschouwer heeft vooral te kijken. Zijn verbeelding kan intusschen indommelen. Zijn gevoeligheid mag verstarren. Hij hoeft alleen na te gaan in hoeverre de grootte van den luidspreker in juiste verhouding staat tot het volumen van de Stem, die Franciscus waarschuwt. Hier dient de vraag gesteld, of het gebruik van al die rekwisieten niet nutteloos is... of het zelfs niet vernietigend werkt op de vrije ontplooiing van gevoel en gedachte bij den toeschouwer, die niet meer hoeft te reageeren en passief al deze beeldekens langs zijn geestesoog voorbij laat trekken. Nog vragen we of het eeuwig-menschelijke, dat in elk drama -- ook in dit Franciscus-spel -- het publiek het diepst zou moeten treffen, niet teloor gaat, vermits het scenisch beeld door vergankelijke bestaansvormen wordt bepaald...
De dichter heeft in de volgende beeldekens uit het wereldsch leven, het innerlijke Franciscus-drama uitgewerkt door middel van verpersoonlijkingen. Zoo laat hij Franciscus in aanraking komen met de verheven Christusgedachte en elders weer stelt hij het mystiek huwelijk voor van den naar hooge heiligheid hakenden man met Vrouw Armoede. Het hoeft gezegd, dat, in tegenstelling met hetgeen we heel dikwijls bij onze jongere dramatisten moesten opmerken, de symbolische bedoelingen van
Anderzijds hebben de meeste tafereelen meer illustratieve dan dramatische waarde. En waar de auteur, blijkbaar zonder opvallende opzettelijkheid, hierbij gestreefd heeft naar volksche kleurigheid en naïveteit, voelt men zien gerechtigd te wijzen op gelijkenis met de oude santjes, waarvan de makers nog niet geheel aan de bekoorkracht der middeleeuwsche gevoeligheid waren ontsnapt. Als artistiek gelouterd, én omdat de Franciscaansche geest daarin zoo levendig blijkt, én wijl de kinderlijkheid in de voorstelling van gebeurtenissen en feiten als zoo oprecht aandoet, roemen we graag het derde beeldeken uit de tweede handeling, voorstellend het innig godsdienstig leven van den verheerlijkten heilige...
Langs een stijgenden weg beweegt zich de groeiende Franciscus-figuur naar de apotheose van den zaligen Dood. De volksche humor, die af en toe de kleur der vorige beeldekens verscherpte en de pittoreske lijn kwam aandikken, wijkt hier voor zuiverder geestelijke waarden, die de auteur in zinnebeeldige vormen hult. We achten het een groote verdienste, dat hij thans al het licht op de Franciscus-figuur concentreert. En nadat de heilige stierf, rumoert de chaotische verwarring van de moderne wereld door de zaal: een wrange tegenstelling met de ontheffingsgedachte, die er groeit en rankt doorheen de beeldekens der laatste handeling, verbeeldende het opgaan van Franciscus in de Godsidee.
Het werk van
(1) Gecreëerd door het VI. Volkstooneel in Februari 1927.
Items that may be related to this text
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Gerard Walschap: "Ma... 1927-09-24
toeschouwer • (author) Lode Monteyne • tafereelen • drama • dood • auteur • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Michel De Ghelderode... 1925-12-20
Michel De Ghelderode • Van den dood die bijna stierf • dood • Jef Vervaecke • tekst - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Timmermans en Veterm... 1927-03-26
drama • (author) Lode Monteyne • auteur • schrijver • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ward Schouteden: "Je... 1927-01-09
schrijver • (author) Lode Monteyne • tafereelen • drama • auteur • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Jef Crick: "Fra Ange... 1928-04-28
drama • (author) Lode Monteyne • wezen • tafereelen • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: Het ge... 1926-04-03
drama • (author) Lode Monteyne • schrijver • tafereelen • toeschouwer - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Modernistische exper... 1938-11-30
Michel De Ghelderode • dood • Images de la vie de saint François d'Assise • ghelderode • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
drama • (author) Lode Monteyne • auteur • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Gaston Martens: "Het... 1926-04-11
drama • (author) Lode Monteyne • auteur • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "D... 1926
(author) Lode Monteyne • dood • auteur • schrijver • leven