Anton van de Velde: "Tijl"
Lode Monteyne, 1926
Source
Lode Monteyne, Kritische Bijdragen. Antwerpen: Ruquoy, Delagarde en Van Uffelen, 1926, pp. 117-126.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Anton Van de Velde :... 1926-02-09
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Putman: "Loop... 1926-04-11
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "Nuanc... 1926
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Puteman: "De ... 1926
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
« TIJL »
De jongeren waartoe
Daarentegen, wat als goed theater beschouwd wordt, blijkt heel dikwijls niet veel zaaks te zijn op literair gebied. Het blijft niettemin waar, dat de machtigste dramatische meesterwerken uit de oudheid, waaraan de zgn. vernieuwers van dezen dag niet durven of kunnen tornen, zeer groote literaire kwaliteiten bezitten en hieraan hun onverwoestbaarheid te danken hebben !
We laten nu den schrijver zelf zijn standpunt verdedigen en ontleenen daarom het volgende aan zijn « verantwoording» :
« Toneel moet onze woordvoerder zijn voor de aktueele noden ideëen. 't Gewone fait-divers, het nut- en futloze «geval», het geest-verwoestende driehoeksgeleuter, dagtekenen uit vervaltijd. We wensen toneel te zien, in 't licht van fantazie, als de ideëele en plastieke weergave van wat in de gemeenschap leeft en roert.
Tusschen schrijver (ein komponist) en publiek staan regisseur en acteur (actrice). Is 't te veel gezegd, zo we de auteur tevens acteur wensen? We achten 't haast noodzakelijk. Toneel wordt geschreven om gespeeld te worden. Het schrijven impliceert dus kennis van spel. Uit de innige samenwerking van auteur-regisseur-acteur (actrice) groeit de opvoering tot homogene verbeelding en verklanking. Kunnen de dramatiek, de tragiek der huidige wereld door de verjongde gedachte anders uitgedrukt worden dan félritmies?
't Kalme wentelen van de tijd (zo begon ook déze eeuw) is nu ineens overgeslagen tot verbijsterende ritmiek. In plastiese kunst dringt dat jonge geweld door als 'n schreeuw. In woordkunst ook. En vermits toneel plastiek en woord als essentieele bestanddelen omvat, kan 't niet anders dan ritmies zijn. Dinamies-ritmies. »
* * *
Neen, het in onsamenhangende taal geschreven stuk van
Blijkbaar deelt
Tijl is niet literair... Daarom was de opvoering een verrassing en een meevaller, na een lezing, die weinig genot bood. Wel viel het op onder het spelen, hoezeer de auteur-zélf nog de gevangene is van de literatuur in haar verderfelijkste gedaante. Zijn vorige werken, -- « Christoffel», « De Gekke Gast» -- wier waarde wij niet onderschatten, vertoonden de kenmerken eener literaire oververzadiging. In Tijl daarentegen is er een te-veel en een te-weinig aan literatuur... De algemeene vorm is door zijn gebrek aan samenhang onliterair. Maar opvallend zijn de tallooze literaire bevliegingen, waaraan de auteur geen weerstand bieden kon toen hij zijn thema uitwerkte. Op de gehakte dialogeering dreef de schrijver de bloemekens van de hem eigen holle en vooze rhetoriek. Het is juist het gemis aan algemeen letterkundige waarde, die, met de vergankelijkheid van het in zijn voorbijgaande vormen willekeurig ontwikkelde thema, de leefbaarheid van dit werk in de toekomst ondermijnen.
Het ontbreekt
* * *
Een spel als « Tijl » beoordeelen naar den tekst alleen, ware zondigen door een opvallend niet-begrijpen van het wezen van het tooneel, dat een complex van velerhande kunstuitingen omvat. Nieuw is dat niet. Woord, kleur, lijn, rhythme, of zoo men wil: woordkunst, architectuur, schilderkunst, spel en dans, muziek... dragen bij, werken samen tot het ontstaan van een nieuwe, onafhankelijke eenheid : het drama...
Dat is bij
* * *
Van het procédé, dat
Wel kunnen we het verschijnen van Nele wettigen, die Tijl wenkt, zoodat hij besluit terug te keeren naar het ouderlijk huis, naar Vlaanderen, waar de geliefde als asschepoes leeft aan den haard van den franskiljon Markies Saturé de Bel-Esprit.
In het tweede bedrijf dan, poogt
Op zich-zelf beschouwd lijkt ons dit tweede bedrijf toch de meest interessante en evenwichtige tooneelen van het heele werk te bevatten.
-- De moreele en stoffelijke verwording van Vlaanderen wordt in het derde bedrijf uitgedrukt. Tijl's ouderlijk huis, dat vroeger « In den Uil » heette, werd vervormd tot een nachtkroeg. Het heet nu « Chantecler » en wordt gehouden door John, die niemand anders is dan Ahasver: een incarnatie van de internationale financie ? Lamme's vrouw heeft zich voor goud aan John verkocht. Zij lokt de klanten: vage geleerden, die in woorden zwelgen, formules lanceeren, slagwoorden uiten en niets bereiken... Het is klaar, dat de schrijver hiermee de politiekers bedoelt, die Vlaanderen met taalwetten in slaap wiegen willen... De enkel om stoffelijke genietingen bekommerde Lamme voelt eindelijk scherpe verontwaardiging. Hij voert Belleken mee. Maar nu wordt Nele, die Tijl's ouderlijk huis wilde weerzien, door een dronk haar geboden door de automaten, in slaap gedaan. Weer een gemakkelijke toepassing van een slagwoord uit een flamingantisch artikel : Vlaanderen wordt gepaaid en gesust met woorden en beloften ! Als symboliek is dat alles niet sterk.
Tijl stormt vol verwachting het oude lieve huis binnen en, zooals Jezus de schacheraars uit den tempel jaagde, drijft hij thans al de vreemden van zijn erf. Hoe groot is zijn ontgoocheling wanneer hij Nele ingesluimerd vindt. De wanhoop grijnst hem aan. Zal Nele -- Vlaanderen -- lang slapen ?... Zal ze sterven ? ... Tijl gaat heen. Doch eens keert hij terug.
In dit bedrijf, dat niet door hechte banden aan het vorige verbonden blijft en ook niet een andere zijde van het onderwerp belicht, wordt de symboliek, die doel en middel is van het stuk, niet versterkt. We vragen ons af of een door verfransching ondermijnd Vlaanderen nu precies op een nachtbar gaat gelijken. Dergelijke voorstelling biedt overeenkomst met die van menig romantisch flamingant, die in de vervlaamsching een middel zag om alle zedeloosheid te bestrijden en een dam op te werpen tegen de nieuwe ideeën. Dit streven werd uitgedrukt in het slagwoord : « Eigen taal, eigen zeden ». Het thema werd sedert
Als scenisch beeld leek ons het derde bedrijf het beste van het heele stuk en dit ondanks de tekortkomingen van den auteur, wiens simplistische symboliek heel wat minder krachtig werkte dan in den loop der vorige akte. De impressie van een bar-milieu werd wel degelijk gewekt. Die indruk was direct en stevig, dank zij vooral decors en muziek. Het expressionistisch tooneel, dat een synthese van gewaarwordingen doet ontstaan en den analytischen weg mijdt, bereikte in dit derde bedrijf een hoogtepunt, dat we nimmer in de jongere, zich expressionistisch noemende Vlaamsche dramakunst benaderd zagen.
Het vierde bedrijf is... nutteloos en bepaald zwak, van veel minder beteekenis nog dan de eerste akte die dan toch de voorstelling inleidt. Wat Ali-Baba en Robinson Crusoë op het tooneel komen doen, blijft ons een raadsel. De dwaze vertooning met Vander Zenne, die het Brusselsche gezag, dat opstandige Vlamingen ketent, incarneert, kon worden gemist. De eenige interessante zin uit dit heele bedrijf wordt door den ontmoedigden Tijl geuit, wanneer hij Robinson ontmoetend, zegt: Godlof, géén Vlaming!... Dat klinkt zoo heel anders dan de idealistische woorden van sommige Vlaamsche leiders, die zwoeren het Vlaamsche volk te zullen redden... ondanks zijn laksheid, ondanks zijn Lamme-goedzak-mentaliteit... ondanks het streven van den internationalen Ahasveer en de slaapdrankjes der met formulen schermende wereldhervormers...
Is dit versagen van « Tijl » niet een veeg teeken ? Of enkel een uiting van het wrange pessimisme, dat den schrijver van deze gekke historie en van « Christoffel » en «De zonderlinge Gast» ingeboren schijnt ?
De religieuse geest spreekt niet zuiver uit
We zouden voor
* * *
De invloed van het gewraakte realisme blijft sterk nawerken in dit als zuiver zinnebeeldig bedoeld drama.
* * *
«Tijl» blijft evenwel een interessante poging om het tooneel -- zoo uiterlijk als innerlijk -- te vernieuwen... Er is in dit stuk merkbaar een prijzenswaardig streven naar verheffing en vergeestelijking, dat echter niet tot een bevredigend welslagen voeren mocht. De première ervan vormt zeker een sensationeel feit in de geschiedenis van het nieuwste tooneel. Een «datum» was het niet, en ook geen overwinning. Misschien wel: een uitgangspunt...
(1) Das entfesselte Theater. Aufzeichnungen eines Regisseurs... 1923: Potsdam: Kiepenhauef -- 112 bl. ill.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Anton Van de Velde :... 1926-02-09
don quichotte • Anton Van de Velde • nele • Christoffel • Herman Teirlinck • Tijl • vlaanderen • velde • vlaamsche • auteur • tijl • woorden • bedrijf • De zonderlinge gast • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Putman: "Loop... 1926-04-11
Willem Putman • schrijver • (author) Lode Monteyne • Anton Van de Velde • Doode Rat • drama • auteur • bedrijf • Looping the loop • Herman Teirlinck • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "Nuanc... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • auteur • (date-month) 1926-00 • bedrijf • tijd • Herman Teirlinck • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Puteman: "De ... 1926
Willem Putman • schrijver • (author) Lode Monteyne • Anton Van de Velde • Doode Rat • drama • (date-month) 1926-00 • Herman Teirlinck • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • M. • auteur • (date-month) 1926-00 • bedrijf • woorden • (date-year) 1926 • tijd - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • auteur • (date-month) 1926-00 • bedrijf • tijd • Herman Teirlinck • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Jan Boon: Tooneelrenaissance i... 1924
Willem Putman • Gerard Walschap • Christoffel • Herman Teirlinck • vlaanderen • Anton Van de Velde • Frans Delbeke • vlaamsche • geest • De zonderlinge gast • tijd - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Willem Putman: "Het ... 1928-02-11
Willem Putman • Gerard Walschap • (author) Lode Monteyne • Frans Delbeke • Doode Rat • drama • auteur • bedrijf • woorden • Looping the loop - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
(author) Lode Monteyne • M. • drama • auteur • (date-month) 1926-00 • bedrijf • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ward Schouteden: "Je... 1927-01-09
Anton Van de Velde • schrijver • (author) Lode Monteyne • Willem Putman • drama • vlaamsche • auteur • Tijl