"Maria Magdalena" van Verschaeve
E.D.W., 1929-03-24
Source
Jong Dietschland, 1929-03-24 pp. 206
Items that may be related to this text • More...
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Maria Magdalena" va... 1938-11
- ◼◻◻◻◻ J.B.: Nieuwsjes uit de too... 1929-03-25
- ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Dr. J.O. De Gruyter... 1929-02-27
- ◼◻◻◻◻ Anon.: De creatie van "Een ... 1929-03-04
- ◼◻◻◻◻ C.Q.: "Lucifer" door het V... 1929-03-05
"Maria Magdalena" van
(in première opgevoerd door het
Wie de sterk-lyrische vlucht van
In hoever nu deze bewering algemeen geldig mag genoemd worden, staat nog te bezien: zooveel is echter zeker, dat, om een tragedie woordgetrouw speelbaar te maken, er moet voorhanden zijn : het hoogste kunnen bij de spelers, en het diepste aanvoelen bij het publiek m. a. w. ideale vertolkers, ideale toehoorders. Een onverminkte opvoering als die van
Valt het dus eenerzijds te betreuren dat
Men zal echter onvoorwaardelijk toegeven dat er vanwege deze liefhebberskring heel wat durf, men kon haast zeggen : heldhaftige overmoed, noodig was, om een drama als dit in première te geven. Ook was het niet zonder een 'tikje zelfvoldaanheid, dat de moderne reklaamstijl, behalve «het nieuw dekor en de nieuwe belichting », ook « 80 uitvoerders » ze kennen hun publiek, had aangekondigd.
Dat het
Ursus acteerde boud en drastisch, al chargeerde hij bijwijlen een weinig. Jezus imponeerde als verschijning, al bestaat er een ernstig bezwaar -- religieus -- tegen de wijze waarop hij den doode overeind trekt, en -- scenisch -- tegen zijn achterbaksch verdwijnen van het tooneel. De praefectus scheen niettegenstaande goeie momenten, aanvankelijk min goed op dreef; en, in de groepen der hoogere Romeinsche officieren en der Pharizeërs, wist de zelfzekere heer van Gerven het noodige inzicht en de gewenschte zeggingstoon te brengen, terwijl enkele elementen dezer groepen blijkbaar tegen hun trol niet opgewassen waren. Ook de Noëma (die wel een beroepsactrice ikan zijn) kon geen speeleenheid bereiken in haar groepje vrouwen, waar een paar mindere rollen zeer zwakjes waren.
Het samenspel der figuratie dat doorloopend onsamenhangend was in de twee eerste bedrijven, hervatte zich vanaf het derde bedrijf en bereikte bij het tooneel der kruisiging zeer flinke momenten.
Globaal genomen, blonk de vertooning niet uit door rolvastheid, iets wat echter bij de zwaarte van het stuk zeer begrijpelijk was.
Het dekor was stemmig, behoudens de twee voorschermen met grillige teekeningen, waarvan de beteekenis me, eerlijk gezegd, totaal ontging. Het lichtspel leidde tot zeer mooie picturale effecten, ofschoon ik graag beken dat de kleurenweelde voor mij meestal als picturale begeleiding aandeed, zoodat de symboliek (wel te verstaan : indien er symboliek bedoeld was) me te eenenmale ontsnapte.
Het trappenstel maakte, met een minimum van middelen, vele tooneeltechnische moeilijkheden mogelijk, en bij de menige scèneveranderingen bleek het hier onmisbaar, hoe eenvoudig het dan ook was : een horizontale stellage die in de breedte loopt, en beurtelings, dienst doet als festijnzaal, brug (?), rots met graf, Calvarieberg, Christi-graf. Het stilhouden van Naïms uitvaart boven op die brug schijnt nochtans realistisch of symbolisch weinig aannemelijk. Langs beide zijden van den toeschouwer een trap van 7-8 treden, terwijl onzichtbare zijtrappen allerhande sorties en entrées kunnen wettigen. Wel brengt dit trappensysteem beweging en actie, het onderstreept desnoods daling, stijging en culminatie in het dramatisch gebeuren, maar de bewegingsvolheid wordt soms speelschheid en dan moet de onontbeerlijke statigheid (en is dat niet
Maar niettegenstaande deze enkele feiten, gaf deze tooneelavond, dank zij het suggestieve spel der hoofdrollen, een prachtvertooning van een meesterstuk der christelijke kunst.
Dr. E. D. W.
Items that may be related to this text
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Maria Magdalena" va... 1938-11
Cyriel Verschaeve • Johann Wolfgang von Goethe • Maria Magdalena - ◼◻◻◻◻ J.B.: Nieuwsjes uit de too... 1929-03-25
(date-year) 1929 • Cyriel Verschaeve • (date-month) 1929-03 • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Dr. J.O. De Gruyter... 1929-02-27
(date-year) 1929 • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Anon.: De creatie van "Een ... 1929-03-04
(date-year) 1929 • (date-month) 1929-03 - ◼◻◻◻◻ C.Q.: "Lucifer" door het V... 1929-03-05
(date-year) 1929 • (date-month) 1929-03 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Alph. Laudy : "De Pa... 1926-03-24
Cyriel Verschaeve • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Anon.: "De Anarchist" van R... 1929-01-13
(date-year) 1929 • Cyriel Verschaeve - ◼◻◻◻◻ P.: Het Vlaamsche Volkst... 1927-04-23
Cyriel Verschaeve • Johann Wolfgang von Goethe - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Tooneel K.N.S. "Hij ... 1929-10-26
(date-year) 1929