Het Vlaamsche Volkstooneel: "Jacob van Artevelde" te Antwerpen
P., 1927-04-23
Source
De Standaard, 1927-04-23
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◻◻ C.Q.: "Jacob van Artevelde... 1927-05-15
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Cyriel Verschaeve: "... 1928
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Het Vlaamsch Nationa... 1938-11-30
- ◼◻◻◻◻ J.B.: Katholiek Toneel te ... 1927-04-08
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Goud" van O'Neill... 1928-11
Verleden Dinsdag ging de eerste vertooning in den Katholieken Kring.
Wij hadden zoo juist het werk gelezen, toen de zoo bondige als degelijke beschouwing van
"
En, nu we toch de schaar tusschen de vingers hebben, knippen we nog dit uit de aankondiging van het
Ons komt het voor dat er over een nog in leven zijnd schrijver zelden of nooit zulk een lof werd uitgeklaroend en, toen
Al willen wij er hier met spijt aan toevoegen, dat
De oppervlakkigste studie volstaat om in "Jacob Van Artevelde" de hand van een meester te voelen: het eenvoudige inhoudsverloop en het gevoelvolle beeldrijke uitwerken ervan verraden zulks van stonden aan. Een geslaagde en volgehouden samenkoppeling dier twee factoren immers is de stevigste grondslag van elk magistraal epos.
En kan de intrige (de figuren uitschakelend) eenvoudiger, klaarder zijn? Een kind begrijpt het, net zoo goed als het zijn bouwdoos kent. Het weet dat, wanneer het (in plaats van den Meitak op zijn huisje te steken) aan de grondvesten de steunblokken begint weg te rukken, de sluitsteen losraakt en het heele werk inelkaar zakken...moet. Dat kan niet anders, "Jacob Van Artevelde" is precies hetzelfde: [???] vangt aan met een haast afgewerkt gebouw, waarop de kroonlijst nog moet geplaats; maar ieder tafereel verbrijzelt een pijler; tot bij het slot het geheel te pletter stort op jacob's hoofd.
Op dit waterklare historische gegeven rijst echter breed en hoog de diep wortelschietende uitbeelding der Gentsche groep, die hier tragedisch de heele menschheid vervangt. En hier is de essentie, de algeheele kunstwaarde van het spel. Het duizendkoppig volk stuurt zijn vertegenwoordigers af en deze spelen, concentreerend, het zwaar drama af, in een natuurlijke opeenvolging van gedachten, veeten, daden. Zelfs ware de weergegeven geschiedenis ons volkomen vreemd, dan nog zouden wij het einde makkelijk kunnen voorzien. Moderne schrijvers hebben dit procédé willen benaderen, doch zijn halsoverkop in het fatalisme gestuikt.
Jacob, de wijze, bespraakte man, ziet, over de menschen heen, aan den horizont de mogelijkheid van de verwezenlijking zijner droomen. Hij staat heel hoog en ziet die vergezichten duidelijk bereikbaar. Niemand echter begrijpt hem, zelfs niet zijn vrouw Cathelijne; die hem blindelings met eerbied, met fierheid volgt. Haar hoogmoed is dan ook een doorn in het hart van de kroegdeerne Geertrui, die, opgehitst door nijd, bij middel van haar scherpe sluwe mond, ...] Geeraert Denys, den hartstochtelijken, [???] man uit het volk, weet op te ruien tegen Jacob (door wien Cathelyne zoo hoog klom). De doodslag op Jacob sluit alles af! Maar tevens in: een zedeles voor ieder in 't algemeen en voor de vier genoemde figuren in 't bijzonder. Want ieder van hen heeft op toer zijn schuld geuit of minstens gevoeld.
Dit heeft
We waren dan ook erg benieuwd te zien hoe deze moderne opvoering zou uitvallen, te meer daar vóór den oorlog de vertooning in dezelfde zaal geen volle bevrediging gaf. Trouwens, er was veel belangstelling, al schenen, te oordeelen althans naar het uiterlijke, de meeste toehoorders recht- of onrechtstreeks met de Poësis of de Rhetorika in betrekking te staan.
Jan Paalt bracht als Van Steenbeke misschien wel de gaafste vertolking; waarom een tweede rol hem opsolferen? Maurits Hoste was een Geeraert Denys in vleesch en bloed en mag onvoorwaardelijk gelukgewenscht, terwijl wij uit de vrij talrijke nevenbezetting nog R. Verheyen willen lichten om zijne kordate actie.
De dames voldeden: Tilly Van Speybrouck was wel wat te mat als Cathelijne, terwijl Em. Demoor prachtige momenten had als Geertrui.
Een spijtig iets vonden wij het feit dat de vertooning eerst na half negen aanving en eindigde op middernacht. Zoo zal het
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◻◻ C.Q.: "Jacob van Artevelde... 1927-05-15
Cyriel Verschaeve • Jacob Van Artevelde • Staf Bruggen • artevelde • Vlaamsch Volkstooneel • verschaeve • (date-year) 1927 - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Cyriel Verschaeve: "... 1928
Cyriel Verschaeve • Jacob Van Artevelde • Albrecht Rodenbach • volk • artevelde • verschaeve • jacob - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Het Vlaamsch Nationa... 1938-11-30
Cyriel Verschaeve • Jacob Van Artevelde • Albrecht Rodenbach • Staf Bruggen • Vlaamsch Volkstooneel • verschaeve • William Shakespeare • staf bruggen - ◼◻◻◻◻ J.B.: Katholiek Toneel te ... 1927-04-08
Staf Bruggen • Vlaamsch Volkstooneel • (date-month) 1927-04 • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Goud" van O'Neill... 1928-11
Staf Bruggen • Vlaamsch Volkstooneel • staf bruggen - ◼◻◻◻◻ Anon.: Muziekpaljassen... 1930-01-04
Staf Bruggen • Vlaamsch Volkstooneel • staf bruggen - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Hamlet"... 1927-10-10
Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1927 • William Shakespeare - ◼◻◻◻◻ Jan Boon: Tooneelrenaissance i... 1924
Cyriel Verschaeve • leven • Dirk Vansina • Johann Wolfgang von Goethe • Vlaamsch Volkstooneel • volk • William Shakespeare - ◼◻◻◻◻ D.W.: Gaat u zitten... 1927-03-20
Vlaamsch Volkstooneel • leven • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Gerard Walschap: Een monographie over... 1935-11
Cyriel Verschaeve • leven • Albrecht Rodenbach • Dirk Vansina • Johann Wolfgang von Goethe • Guido Gezelle • verschaeve