VOLKSTOONEEL
Karel Van de Woestijne, 1922-09-27
Source
N.R.C, 1922-09-27
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL... 1922-04-27
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Schouwburgiana... 1924-01-26
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: EEN TOONEELVERTOONIN... 1921-11-25
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL V... 1923-10
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-10
VOLKSTOONEEL
Brussel,
Een paar dagen geleden had alhier in het socialistisch Volkshuis de eerste plaats van de vertooningen die er om de week zullen gegeven worden. Het comité, te dien einde samengesteld, staat onder voorzitterschap van, en werd naar ik meen bijeengebracht door den oud-minister van schoone kunsten Jules Destrée. De bedoeling is, klassieke en moderne stukken te laten vertoonen ter artistieke opleiding van het volk. De poging is niet de eerste, in dien zin ondernomen: bedriegt me mijn geheugen niet, dan werden jaren geleden in hetzelfde lokaal vertooningen ingericht van het alIer-modernste werk van het Belgisch repertorium. Die voorstellingen, minder geschikt voor het eigenlijke volk, waren echter sporadisch. Thans wil men voor de arbeidende menigte doen wat te Brussel-zelf in den Parkschouwburg ieder speelseizoen ten behoeve der burgerij en vooral der burgerjeugd gebeurt, en men wil er gedeeltelijk dezelfde elementen bij gebruiken, dit is: men wil stukken met educatieve waarde laten vertoonen door de tooneelspelers die daar nog steeds het best voor geschikt lijken, die der
Het sukses was de onderneming waardig: zijn de heeren en dames van het
Want daar ligt, mijns inziens, de knoop: wat zal het volk, wat zal de toeschouwer uit de arbeidende klasse aan deze voorstellingen hebben? Zeker, en het lijdt niet den minsten twijfel: het volk zal toejuichen. Doch het volk juicht altijd toe, en niet het minst bij draken. Waarop men mij antwoordt: "Daarom willen wij juist niets dan probaat-goed werk geven". Doch het voornaamste is: zal het volk, zelfs na langen duur, onderscheid weten te maken als men het te eenzijdig opvoedt? Dat juist is heel het probleem.
Ik zei u daareven, dat sedert jaren, allang voor den oorlog, de
Wat zien wij nochtans gebeuren? Zeker die schooljeugd, die geschoolde jeugd amuseert zich bij de vertooning uitstekend. Zij heeft er deugd aan, een soms dor onderwijs verlevendigd te zien door het levende, het bewegende, het in gestalten en actatie volmaakte der vertolking. Maar daarna? Wat blijft er, na ettelijke soms heel weinige jaren van deze "educatieve" vertooningen over? Kan, natuurlijk buiten het noodlottige snobisme om,
Aldus voor de, dan toch wel eenigszins onderlegde burgerij. Wat dan te verwachten van het eigenlijke volk? - Het volk gaat niet dan naar de lagere, de practische lagere school, waar men zich, voorloopig, niet om literatuur bekommert, hetgeen geen kwaad is. Geniet het, op avond- of vakscholen, nog eenig verder onderwijs, dan is dat onderwijs van nog meer practischen aard. In zijne leesboeken vindt het niets, dat literaire voorbereiding kan heeten. Leest het op zichzelf, voor zichzelf, dan gaat zijn keus natuurlijkerwijs, hetzij naar vakliteratuur, hetzij naar ontspanningsliteratuur. Zelfs als het naar tooneelstukken grijpt, en tooneelstukken in handen krijgt die als "klassiek" gelden, dan zoekt het ook daar niets dan ontspanning in, die voortvloeit uit de voorgestelde voorvallen veel meer dan uit stijl, uit voordracht, uit karakterteekening. Het is te vreezen dat hoe beter van stijl, hoe evenwichtiger van samenstelling, hoe scherper van karakterteekening de klassieke stukken zijn, hoe minder de man uit het volk ze lusten zal. Immers, hem ontbreekt alle voorbereiding. Hij weet de stukken niet te verplaatsen in hun tijd, zoodat hij weieens stuiten zal op onbegrijpelijkheden. Verouderde zeden en gebruiken, verdaagde uitdrukkingen, verre van zijne aandacht te prikkelen, zullen zijn onbegrip vermoeien. En dit niet alleen bij lezing: veel meer nog bij de vertooning ten tooneele, die alle nadenken onmogelijk maakt en alle vergelijkende deductie uitsluit.
Voorafgaande conferenties kunnen daar weinig in verhelpen. Daargelaten dat verklarende literatoren zich al heel moeilijk kunnen verlagen tot het peil van het volk - wat hun van-zelf-sprekend lijkt is voor 't volk een arcanum -, komt het volk naar den schouwburg niet voor den conférencier, maar voor het stuk. Het luistert alleen naar het stuk, niet naar den voordrachtgever. Of beter, het luistert zoo goed als niet: het kijkt in hoofdzaak: het heeft kijkstukken noodig. Gij zegt mij dat het nochtans ook andere stukken toejuicht met bewonderenswaardige energie. Maar het volk komt naar den schouwburg om toe te juichen: de twee begrippen, kijken en juichen, zijn onafscheidbaar.
Zoodat de poging van den heer Destrée en zijne vrienden, tot feitelijke mislukking gedoemd zou zijn, doordat ze haar educatief doel niet vermag te bereiken? Ik vrees het, omdat ze te systematisch is. Vooral bij het volk bereikt men met systemen maar heel weinig. De woorden van
En in de eerste plaats dan het klassieke zoo goed als weren, vooral als het eene historische voorbereiding eischt. Bij veel van dat klassieke kan het volk zeker genieten: alle goede stukken zijn kijkstukken, dus ook de klassieke. Maar het klassieke geldt toch nog door iets anders dan door vlugge en pittige handeling! Het volk, dat niet in het verleden leeft en wiens geest door het verleden niet is gevoed, zal dus meer gebaat zijn door het tegenwoordige. Men geve derhalve aan het volk van dat tegenwoordige het beste: de werken die, goed geschreven en logisch opgebouwd, de sociale en vooral de moreele problemen van dezen tijd behandelen; of, misschien beter nog, de stukken die eenvoudig, en zonder bijbedoelingen, doodgewoon algemeen-humaan zijn, en waar het eens goed bij huilen of lachen kan, zooals bij De Twee Weezen.
En men sluite, om der wille der hoogere tooneelliteratuur, voorloopig De Twee Weezen niet uit. Ik zei het: leert het volk kiezen door aanhoudende vergelijking. Aanvankelijk zal het weinig onderscheid maken tusschen de nu ten derden male genoemde Twee Weezen en bijvoorbeeld
Er is iets anders dat de onderneming van het
Natuurlijk in afwisseling met minder werk, dat wij niet aarzelen in de drakenmenagerie onder te brengen.
Maar hebben wij niet bewezen, of nagenoeg, dat deze draken zullen eindigen met heilzamen schrik in te boezemen?
N.R.C.,
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL... 1922-04-27
beter • goed • (author) Karel Van de Woestijne • M. • Comédie Française • brussel • comédie française • (date-year) 1922 • onderneming - ◼◻◻◻◻ Anon.: Schouwburgiana... 1924-01-26
goed • brussel • De twee Weezen • De vertraagde Film • schouwburg • Ferdinand Toussaint van Boelaere • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • natuurlijk • stukken - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: EEN TOONEELVERTOONIN... 1921-11-25
brussel • (author) Karel Van de Woestijne • De twee Weezen • Georges Eekhoud • Herman Heijermans • natuurlijk • stukken • Het Volkshuis, Brussel - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL V... 1923-10
brussel • (author) Karel Van de Woestijne • M. • De vertraagde Film • comédie française • Comédie Française • Georges Eekhoud • vlaamschen schouwburg • schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-10
Jules Romains • brussel • (author) Karel Van de Woestijne • M. • De vertraagde Film • Pierre Beaumarchais • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Charles Vildrac • stukken - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL... 1922-10-27
brussel • (author) Karel Van de Woestijne • M. • comédie française • Comédie Française • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • stukken • (date-year) 1922 - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-04-28
Jules Romains • goed • (author) Karel Van de Woestijne • M. • brussel • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: GEDACHTENIS VAN PROS... 1922-07-04
goed • beter • (author) Karel Van de Woestijne • Maurice Roelants • Ferdinand Toussaint van Boelaere • (date-year) 1922 • Joost van den Vondel - ◼◻◻◻◻ Anon.: Tooneel te Brussel: ... 1926-12-12
brussel • Comédie Française • schouwburg • Tijl Uylenspiegel • vlaamschen schouwburg • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel - ◼◻◻◻◻ Cr.: Bij Dr Oscar De Gruy... 1921-10-16
M. • schouwburg • volk • Koninklijke Vlaamsche Schouwburg, Brussel • Ferdinand Toussaint van Boelaere • stukken