Nieuw Katholiek Tooneel in Vlaanderen
Anon., 1923-03-25
Source
Ons Volk Ontwaakt, 1923-03-25
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◻◻ Anon.: Wie is Henri Gheon?... 1923-04-08
- ◼◼◻◻◻ Lodewijk Dosfel: Henri Ghéon: zijn t... 1923-03
- ◼◼◻◻◻ Anon.: Het Vlaamsch Volksto... 1924-10-08
- ◼◻◻◻◻ Jan Boon: Tooneelrenaissance i... 1924
- ◼◻◻◻◻ Lodewijk Dosfel: Henri Ghéon: zijn p... 1923-02
Nieuw Katholiek Tooneel in Vlaanderen
Er zijn teekenen die wijzen op een gansche omwenteling in het katholiek tooneel in Vlaanderen. Moe van den ouden sleur en van de lauwe atmosfeer waren we al lang. Echt katholiek tooneel werd in onze stadstheaters niet opgevoerd, tenzij af en toe nog eens een oude moraliteit als « Elckerlyck », en wat onze liefhebberskringen en patronaten te schouwen gaven was veelal stijlloos en had geen forsche katholieke bediedenis. Tooneelwerk dat een christelijke getuigenis was en tevens de aanvoeling had met den bewogen modernen tijd werd trouwens sedert lang niet meer geschreven in Vlaanderen. Tenzij vele en verdienstelijke Bijbelspelen.
Maar ineens staan we nu aan de vernieuwing. Door een Lokersche tooneelgroep, onder de leiding van
Voor den oorlog reeds werd hij als tooneelschrijver in zijn eigen land zeer opgemerkt. Le Pain en L'Eau de Vie had hij toen geschreven. Gedurende den oorlog, op Vlaamschen grond, in de loopgrachten van den Yzer, werden zijne oogen door de genade Gods geopend voor het eeuwig licht. Hij verkondigde zijn nieuw geloof in een boek Témoignage d'un Converti en schonk, daarna in Le Correspondant een reeks prachtige brieven van zijn bekeerden vriend commandant Dupoucy, gesneuveld aan den Yzer. Eerst wat later ontdekte
La Farce du pendu dépendu werd bij de eerste opvoering (1921) reeds als het beste Fransch tooneeltuk vermeld. In 1922 nam het befaamd theater van
Onder titel Het spel van den gestrafte met den koorde leverde
Ook in het te Lokeren opgevoerde werk De Doode te Paard was een heiligenlegende door
Niet de gewone indeeling in drama's en comedie's komt bij
Schuilt er geen gevaar in dit nieuw-ontwaakte streven naar vernieuwd Roomsch-katholiek tooneel, kan er worden gevraagd, vooral omdat de heiligen er zoo'n groote plaats in veroverden. We zouden kunnen antwoorden met de woorden van den Engelschen pater F. Jonhson in een bijdrage over Heiligen op het tooneel : « Vele heiligen leefden in bewogen tijden en waren mannen en vrouwen van de daad. Sommige biographie -- wanneer die gevoelig geschreven was -- zou meer doen huiveren dan een of ander sensatie-roman. Er was geen gebrek aan algemeene menschelijkheid in hen. Zij waren werkelijke mannen en werkelijke vrouwen; geen engelen, die door een of ander ongeluk hun vleugels verloren en toen maar eenigen tijd op aarde zijn gaan ronddwalen. Het was niet voor niets dat de verrezen Heiland at en dronk met zijn leerlingen, hen verzoekende hem aan te raken en zich te overtuigen, dat hij was van vleesch en bloed » .
Sommige beoordeelaars van
Een poging die parallel loopt met deze binnenleiding van
Nog een die van ver den tocht ondernam naar de kathedraal van het geloof, die
De lijn van
In den oorlog wordt hij gekweld met het zware verlangen om een gelouterd Europa. Vóór hij De Stem schreef maakte hij nog eens zijn « inventaris » op. In hetzelfde jaar als De Stem (1916) verscheen ook Expressionisme, waarvan nu nog, de wereld over, zoo druk wordt gepraat.
In De Stem dat te Gent werd opgevoerd, heeft hij naast en tegen mekaar gesteld de generaties die de ideeën van den tijd dragen. Het is de strijd, wreed en tragisch, van den man die zich opricht naar de Waarheid en bij haar eerste aanschouwen ontzet begint te woelen in het eigen gemoed. Uit den trein waarmede hij waanzinnig vluchtte is Hans van Uhlen plots uitgestapt op aandringen van een stem, van een hoogere geestelijke macht, die hij te vergeefs poogt te ontwaren. Later is de trein ontriggeld. Voor die ramp was hij behoed.
De opvoeringen van de werken van
Het blijde succes van De Doode te Paard, Het spel van den gestrafte met den koorde en De Stem mag ons ook de verzekering geven dat we ons volk op dien weg ontmoeten. En daarom mag het hij dezen mooien en enigszins plotsen inzet niet blijven. Nu behoeven we nog te hooren de overmoedige en uitdagende nieuwe stem van jonge katholieke dramaturgen in Vlaanderen.
J. B.
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◻◻ Anon.: Wie is Henri Gheon?... 1923-04-08
(author) Anon. • Henri Ghéon • Témoignage d'un Converti • l'Eau de vie • La farce du pendu dépendu • Le pain • ghéon • katholiek • (date-year) 1923 • De doode te paard - ◼◼◻◻◻ Lodewijk Dosfel: Henri Ghéon: zijn t... 1923-03
(date-month) 1923-03 • Wies Moens • heiligen • Henri Ghéon • l'Eau de vie • Schouwtooneel • La farce du pendu dépendu • pendu dépendu • Le pain • Vlaamsch Volkstooneel • ghéon • Le pauvre sous l'escalier • (date-year) 1923 • De doode te paard - ◼◼◻◻◻ Anon.: Het Vlaamsch Volksto... 1924-10-08
(author) Anon. • Wies Moens • Prosper Thuysbaert • vlaanderen • Vlaamsch Volkstooneel • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Jan Boon: Tooneelrenaissance i... 1924
Wies Moens • Henri Ghéon • vlaanderen • Prosper Thuysbaert • Vlaamsch Volkstooneel • Jan Oscar De Gruyter • katholiek • La farce du pendu dépendu - ◼◻◻◻◻ Lodewijk Dosfel: Henri Ghéon: zijn p... 1923-02
heiligen • Henri Ghéon • La farce du pendu dépendu • Vlaamsch Volkstooneel • ghéon • (date-year) 1923 - ◼◻◻◻◻ Anon.: "Gudrun" door het Vl... 1922-04-15
(author) Anon. • Vlaamsch Volkstooneel • vlaanderen • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Anon.: Geestelijke verwarri... 1930-01-10
(author) Anon. • Vlaamsch Volkstooneel • vlaanderen - ◼◻◻◻◻ F.: Het Vlaamsch Volksto... 1920-10-11
Wies Moens • Vlaamsch Volkstooneel • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
vlaanderen • Vlaamsch Volkstooneel • Henri Ghéon • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Anon.: Tooneel in Vlaandere... 1925-03-12
(author) Anon. • Vlaamsch Volkstooneel • Jan Oscar De Gruyter