Tooneelrenaissance in Vlaanderen
Jan Boon, 1924
Source
Dietsche Warande en Belfort, 1924-00-00 pp. 963-966
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tooneel in België: ... 1924-08-25
- ◼◼◻◻◻ Anon.: Het Vlaamsch Volksto... 1924-10-08
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
- ◼◼◻◻◻ Aloïs de Maeyer: De Geestelike, d. i.... 1930-10
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "A... 1928-03
De tooneelrenaissance in Vlaanderen door
Preludium.
Wij waanden ons voor den oorlog rijk toen, zoo ongeveer 50 jaar na elders, het realistisch tooneel zijn intrede deed in Vlaanderen. En ik herinner me met pleizier al dat geestdriftig proza gewijd aan de zgz. realistische stukken van
Eerst kregen we tooneelauteurs die een stuk konden schrijven. En we waren blij, want sedert lange jaren zaten we daar bekommerd me: We kunnen geen tooneelstuk meer schrijven, en we waren jaloersch geworden op
En hij heeft ons tooneel vol literatuur gepropt. Maar het is goed geweest dat hij verschenen is want
Is de tijd van
Zie, daar ontstond, van de katakomben der geesten uit, een katholiek renouveau in onze letteren. Teeken van den tijd, ja, maar allereerst: het eerste teeken van den zegen der loutering door miseries en door worstelingen.
Enkelen zijn er die in tooneelwerk van dit renouveau der geesten (renouveau is zoo'n slecht woord, het is veeleer: het wegnemen van het katholieke licht van onder de korenmaat, het weer stellen van onze kunst onder de schijnwerpers van het bovenzinnelijke) reeds getuigenis gaven:
De twee eersten beperkten tot daar hun warme schoone zending: de katholieke geest weer in onze spelen, het katholieke oog weer gericht op de menschelijke conflicten. De derde bleek een Vlaamsche Griek naar aard en zin, de vierde liet dadelijk los dit geweld van Vlaamsche fantasie, dat ons gemaakt heeft tot het volk van den feestelijken geest en het weelderige oog. Er was wel weinig katholieks te bespeuren aan De gekke Gast, maar de toon was heerlijk-bitter, de verbeelding die van een modernen Vlaming.
In Christoffel huwde de ontzettende fantazie het bijtendste aller sarcasmen en de katholiekste aller wijdingen. Onze tijd van angstig speuren had deze moderne Christoffel-legende weer noodig.
Ja, het werd een merkwaardige vooravond in Vlaanderen. Want zie, daar was niet alleen het werk voor het tooneel, daar was de beweging op het tooneel. Na de doodende bezettingsjaren was gebleken hoe het katholieke liefhebbers-tooneel weelderiger opbloeide dan ooit. Er is wellicht geen land ter wereld waar het katholiek dilettantentooneel zoo levendig is als in Vlaanderen, waar het zoo'n ruim deel inneemt van het kleurige volksleven. Schoolmeester, schoenmaker, herbergier, student, boerenzoon, arbeider, doen aan tooneel. Geen drie dorpen in Vlaanderen zonder n of meer tooneelvereenigingen, geen arbeidersvereeniging zonder tooneelafdeeling, geen college of patronaat zonder tooneelgroep. Een statistiek die zou omvatten alle kringen, zou inderdaad verbazing wekken.
Het tooneel, hoe laag het peil ervan ook geruimen tijd is gebleven, is na den oorlog bij ons meer dan ooit de belangrijkste uiting geweest van het populaire leven.
Het
En er ontstond over Vlaanderen een
Vooravond. Preludium.
De hand der Voorzienigheid gleed over Vlaanderen.
Een triomf als deze avonden had Vlaanderen nog niet beleefd.
Het
Jezus werd in een stal geboren!
Zoo zal het wel voor alle eeuwen ten allen tijden zijn, dat al wat uit diepe drang en hartstochtelijk verlangen tot doelbewuste verheven roeping zich verheft in droeve staat armzalig zal verschijnen. Zoo ook op tooneelgebied.
Aldus
Het zullen nimmer de Koninklijke Schouwburgen of officieele theaters zijn, waar de bezielde droom, het diepe geloof in de heilige roeping van het tooneel in nieuwe taal zullen uitbreken, in nieuwe vormen zich openbaren. Hier zoomin als elders. - Want elk waarachtig gebeuren, al het openbarende en inspireerend nieuwe is steeds in verlaten schuwe buurten, ver van de valsche klatering van officieel goud en mondaine schittering ontstaan. Zij, die hijgend nederzaten, ten doode vermoeid van 't afloopen van kunstbeschermers en hoogst aangeslagenen in de filantropie, zij konden nimmer meer geven, dan te geven was door geld. Er dient iets van Gods adem over de wateren van stroomendverlangen te zweven om geestelijke waarden te winnen. Want tooneel eischt bovenal geloof, geloof in zijn roeping; geloof in het leven in zijn eeuwige onveranderlijkheid, zoowel als in zijn tijdelijk aspect. Want tooneel is het leven, geheven in het stralend licht van religieus belijden of doorgloeid van de lichtende idee. Gelijk aan de machtige opgaande liefde, waarmede een moeder haar kind zal heffen boven zichzelve uit, dient het tooneel het leven te omvatten en te heffen boven de oppervlakte van de gemeene gedachte uit.
Maar deze, zijn slotzin, vinden we wel het belangrijkst:
Met mij zochten velen naar straat en zaal en vroegen vaak tevergeefs. Dit al moest wel vertrouwen geven.
Ook te Brussel was het zooiets: de Pletinckxstraat, een vroeger rommelige feestzaal voor arbeidersvereenigingen die men met last en geestdrift tot een kleinen schouwburg met blijde, ongewone kleur en met een modern, maar klein tooneel had herschapen. Vierhonderd plaatsen op smalle harde zetels. - In geen schouwburg ontplofte ooit geestdriftiger applaus. Al de toeschouwers kregen het besef alsof dien avond iets was geboren dat al onze kultuurmogelijkheden op onoverzienbare wijze verruimde. Een nieuw gouden tooneeltijdperk was in Vlaanderen ingeluid. Het katholieke
Uit Antwerpen en Brussel is de triomfante tocht over het land gegaan. En de schamele menschen hebben zoo goed genoten als de filologen - die een aparte klas van menschen zijn - en als die allen die zich intellectueelen van Vlaanderen heeten.
De poort van Vlaanderen's nieuwen katholieken tooneeltijd is opengeslagen.
Marieken van Nijmegen.
Dit rijkste en christelijkste tooneelmonument der Vlaamsche middeleeuwen, het schoonste aller Maria-spelen der Europeesche tooneelliteratuur, was door het vernieuwde
En nog verder strekt de beteekenis van dit programmastuk: er werd gesproken van heraanknooping met een schitterende, tijden lang echter verloren gegane, traditie. En inderdaad, wij moesten tot voor de zestiende eeuw om daar de groote Vlaamsche tooneel-traditie terug te vinden, waarmede aaneenknooping zou mogelijk wezen. En vooral was dit de tijd der Marialegenden en Mariaspelen: de Sproke van Beatrijs, de Theophilus, Van enen Maelre, Van den Gehangene (die wonderlijk herinnert aan Guibour, het oude door
Die met trouwen
Dient onser vrouwen
Si loent 't hem wale
zooals de dichter van Beatrijs, de heerlijke onbekende, het zong.
"Marieken van Nijmegen" is heel een beeld van de vijftiende eeuw, zooals
En ook de geestigheid van den tijd in de verzuchting van deze moeye: Moechdi hier na noch hertoghe wesen. Vol groteske motieven is dit mysteriespel, naast de rankheid van den bouw, de heerlijkheid van den geest die er door straalt. Juist als de kathedralen van dienzelfden tijd versierd werden met koppen van duivels, monsters en draken. De moeye is het eerste groteske motief. Moenen, de duivel, het tweede, enormer dan het eerste. De uitteekening van die duivel in het spel is wellicht onovertroffen in de wereldliteratuur. Al wat verschillende eeuwen lang het volk den helschen viant heeft toegedicht aan eigenschappen, inzichten, kwalen en konsten, vinden we in Moenen terug. Hij is eenig en grandioos als duivel-incarnatie. Duizend monden uit het volk hebben den naamloozen dichter verteld van den duivel, en alle deze vertelsels tesamen leven hier op in de incarnatie van Moenen. Een meesterlijk folklorist zou hier maar voor 't rapen hebben.
We hooren den Proloog ons verzekeren dat die viant altijt sijn stricken ende netten spreit, en de duivel vertelt ons zelf dat hij maar n oog heeft, die is of zij uit ware gezworen, en de geesten hebben de macht niet, wat zij verloren hebben weer te volmaken, daarop hebben zij alle rechtsmacht verloren. Altijd is aan den duivel, volgens de middeleeuwen, eenig gebrek, 't zij aan 't hoofd, aan handen, of aan voeten. En daaraan zal Marieken hem straks herkennen.
Maar de middeleeuwsche duivel verschijnt altijd onder de meest aantrekkelijke gedaante, en hier bijvoorbeeld zal hij zijn voiseken versoeten en spreken aangenaam en met gekuischte woorden, en hij verschijnt tot haar om als iemand haar heeft misdaan dit ongelijk te wreken als een goed knecht. Wat hij dan allemaal kan is weer kolossaal - vijftiendeeuws: hij zal van Marieken maken der vrouwen vrauwe, hij is een meester vol consten, hij kan haar leeren de zeven vrije kunsten: rethorycke, musycke, logica, gramatica, ende geometrie, arithmetica ende alkemie, hij is bekend met vele goede gezellen, door nighermancie (de zwarte kunst) kan hij bedwongen worden - en dat leert hij haar dus niet, hij heeft felle vrees an den naam Maria, van het teeken des kruises zou hij moeten gaan loopen, hij spreekt vleiend-fijn en hoogst gemanierd: van vrou ongheblaemt fijn, van aenschijn blank, enz., en hij kent ook alle talen, en hij vloekt heerlijk de prachtige duivel. Welk volk heeft hem ergens zoo schilderachtig uitgebeeld?
Marieken dan. Zij is de middeleeuwsche, de vrouwelijke Faust. Interessanter nog dan de mannelijke Faust dier andere legende die
En nu moeten we nogeens aan
O mensche, vol gebreken ende vol sonden,
hier aen moechdi nemen exempele,
ende ter eeren deser weerdicheit sonder gronden,
den almoghenden God eeuwighen lof vermonden.
Werkelijk een point d'orgue. Want het leven van Marieken is niet voltrokken. En de naprologhe vertelt ons enkel genoeg om onze verbeelding voort te laten werken. Maar dramatisch was het ten einde. Hieraan herkent men nog eens den meester, die dit spel, geschapen in het volk, heeft gedicht.
Het verjongde
(1) De man zonder lijf werd intusschen te Brussel opgevoerd.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tooneel in België: ... 1924-08-25
wies moens • Henri Ghéon • Gerard Walschap • Marieke van Nijmegen • vlaamsche • Wies Moens • Frans Delbeke • spel • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1924 • vlaamsche volkstooneel • Jan Oscar De Gruyter • Willem Putman • volkstooneel - ◼◼◻◻◻ Anon.: Het Vlaamsch Volksto... 1924-10-08
Wies Moens • marieken • Herman van Overbeke • Marieke van Nijmegen • vlaanderen • Prosper Thuysbaert • Anton Van de Velde • Frans Delbeke • Vlaamsch Volkstooneel • (date-year) 1924 • Jan Oscar De Gruyter • volkstooneel - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
vlaamsche • Henri Ghéon • Marieke van Nijmegen • Ik dien • vlaanderen • vlaamsche volkstooneel • spel • Vlaamsch Volkstooneel • nijmegen • Jan Oscar De Gruyter • marieken • (date-year) 1924 - ◼◼◻◻◻ Aloïs de Maeyer: De Geestelike, d. i.... 1930-10
Willem Putman • Cyriel Verschaeve • Henri Ghéon • leven • Christoffel • vlaanderen • Anton Van de Velde • Vlaamsch Volkstooneel • katholieke • Jan Oscar De Gruyter • katholiek • De zonderlinge gast • tijd - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "A... 1928-03
Anton Van de Velde • leven • Christoffel • Ik dien • Herman Teirlinck • dichter • menschen • De vertraagde Film • Willem Putman • William Shakespeare • De zonderlinge gast • herman teirlinck • tijd - ◼◼◻◻◻ H.: Over Tooneelkunst: H... 1920-11-04
Willem Putman • Cyriel Verschaeve • leven • Ernest W. Schmidt • vlaamsche volkstooneel • Vlaamsch Volkstooneel • vlaamsche • Jan Oscar De Gruyter • Gaston Martens • volkstooneel - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Anton van de Velde: ... 1926
Willem Putman • Gerard Walschap • Christoffel • De zonderlinge gast • vlaanderen • Anton Van de Velde • Frans Delbeke • vlaamsche • geest • Herman Teirlinck • tijd - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Dr. J.O. De Gruyter... 1938-11-30
vlaamsche • menschen • Jan Oscar De Gruyter • Ernest W. Schmidt • vlaanderen • Vlaamsch Volkstooneel • Faust • William Shakespeare • leven • Herman Teirlinck • tijd - ◼◻◻◻◻ Pol de Mont: Stemmen over de "eer... 1924-10
marieken • Marieke van Nijmegen • Herman Teirlinck • Ernest W. Schmidt • spel • Vlaamsch Volkstooneel • herman teirlinck • (date-year) 1924 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Johan De Meester jr... 1929-07-07
Anton Van de Velde • Henri Ghéon • Marieke van Nijmegen • Ik dien • vlaanderen • De vertraagde Film • Vlaamsch Volkstooneel • marieken • Herman Teirlinck • volkstooneel