TOONEELHERVORMINGEN II
Karel Van de Woestijne, 1926-08-23
Source
N.R.C, 1926-08-23
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEELHERVORMINGEN ... 1926-08-23
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL IN VLAANDERE... 1925-02-23
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Piet Langendijk : "D... 1926-07-15
- ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-04-30
TOONEELHERVORMINGEN II
Brussel,
Na gewezen te hebben op het verschil tusschen de opvattingen over tooneel van een kleine vijftig jaar geleden en die van heden ten dage, verschil dat noodzakelijk op de insceneering werken moest - al is mijns inziens die noodzakelijkheid minder groot dan hij het voorstelt, - zal de heer
Volgens hem dient bioscoopkunst geheel buiten tooneelkunst gehouden, omdat zij eene gansch apart karakter vertoont. Bij gesproken tooneel, zegt hij, moet men anders "zien" dan bij de film. Deze, die een levend decor gebruikt, en aldus een kinderlijk gemak in de planverschuiving toelaat, biedt een nieuw genot in speelruimte, laat beter spel in de ruimte toe. Dit is, natuurlijkerwijs, niet het geval met het gesproken tooneel: het zou dan ook zijn heil moeten zoeken - ik gebruik de eigen woorden van
"De weg ligt", aldus de schrijver, "zooals bij zekere proeven met verbazende kunst reeds werd bewezen, in'n eenvoudige, haast schematische teekening der schermen: hierdoor zal het zwaartepunt terugvallen in het eigenlijke spel als gesproken tooneel". En zeer fijn doet hij opmerken, hoe sommige tooneelen, vooral stemmingstooneelen, uit klassieke werken doorgaans worden weggelaten, omdat het naturalistisch opgestelde decor de uitwerking ervan onmogelijk maakt, de imaginatie van het publiek zal het genot vaak gemakkelijker maken dan eene trouwe, maar met valsche middelen bereikte, nabootsing van de natuur.
Heel nieuw is dit intusschen niet:
Niet nieuw: ik herhaal het. Het gordijn als decoratief middel heeft
Wat het proscenium betreft, zooals door
Liet de heer
Schrijver wil niet hebben gezegd, dat hij zich aan deze of gene formule laat binden. Hij zegt: "Ver van ons het vroeger tooneelwerk te willen kleineeren of minachten; wij beschouwen dit alleen als werk in een anderen stijl en, evenals stijl, op zich zelf, geen kunst beduidt, ware het dwaas aan een kunstwerk een bedoelden stijl te verwijten om het te verwerpen".
Doch - en hier komt het voor den schrijver op aan: hij wil "de ziel der zaal terug voeren in samenspel, met het vertoon op de planken", - doch, "viert de realistische opvatting hoogtij, zoo schijnt men den toeschouwer beslist buiten het tooneel te bannen: hij kijkt op het leven als door een open venster, en het spel wil voor zijn blik verloopen, in de krachtige maar harde omgeving eener geschapen werkelijkheid.... De lichtste feil stuit dadelijk door onnatuur, en verbreekt het effen genieten".
"Het vernuftig spoelspel tusschen tooneel en zaal", zooals de schrijver het noemt, wordt dus door het al te objectieve, hoe dan ook valsche realisme verbroken. Dat men het thans weer aanknoopen wil, is een verschijnsel van dezen tijd. Waar het aanknoopingspunt gevonden?: dàt is het groote vraagstuk.
Eenheid tusschen zaal en tooneel is te verkrijgen, in de eerste plaats, door gelijkwaardigheid van geest tusschen acteurs en publiek. Het groote succes van het
Maar van niet alle tooneelschrijvers kan men gaan eischen, dat zij navolgers zouden worden van
Men bedenke het verband tusschen toeschouwers en spelers in het Grieksche tooneel: toeschouwer en speler bewogen zich op eenzelfde vlak. In de Middeleeuwen, toen "het spel op den wagen" gebeurde, waar het publiek omheen draaien kon, was het verband even nauw. Wij echter zijn er zoo gewoon aan geraakt, tooneel en zaal van elkander afgescheiden te houden, dat zelfs de openluchtvertooningen (en die, weer fijne, opmerking is van
In een tooneelgebouw nu wenscht, zooals hooger gezegd,
Zijn brochure besluit hij met een hoofdstukje over tooneeltaal, dat weer den geestelijken inhoud van het moderne tooneel betreft. Schrijver houdt het met de formule, dat men, met het oog op de vertooning, "voor den mond" moet schrijven. Doch, hij ziet zelf zeer goed in, hoe talrijk de interpretaties zijn, die men van die formule kan geven. Tooneeltaal is nu eenmaal geen synoniem van objectief realisme, niet meer voor den speler dan voor den schrijver. Te meer daar reeds met
Maar hij blijft toch zijn struisch geloof behouden, het geloof dat zijne brochure, hoe onsamenhangend ook, boeiend maakt door fijn begrip.
En die hierdoor verdiende, aanbevolen te worden.
N.R.C.,
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEELHERVORMINGEN ... 1926-08-23
walden • Herman Teirlinck • (author) Karel Van de Woestijne • hugo • Hugo Van Walden • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • Théâtre du Marais, Brussel • (date-month) 1926-08 • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
Théâtre du Marais, Brussel • spel • Vlaamsch Volkstooneel • Herman Teirlinck • Johan De Meester jr. - ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL IN VLAANDERE... 1925-02-23
Maurice Maeterlinck • Henri Ghéon • Ik dien • (author) Karel Van de Woestijne • zaal • spel • Herman Teirlinck - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Piet Langendijk : "D... 1926-07-15
spel • Vlaamsch Volkstooneel • Reinaert De Vos • Johan De Meester jr. • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-04-30
Maurice Maeterlinck • schrijver • Ik dien • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Karel Van de Woestijne • Herman Teirlinck - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
Henri Ghéon • Ik dien • zaal • spel • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-10
Henrik Ibsen • Ik dien • Herman Teirlinck • (author) Karel Van de Woestijne • stukken • publiek • Théâtre du Marais, Brussel • werken - ◼◻◻◻◻ Anon.: Een théâtre d'avan... 1925-05-12
Herman Teirlinck • zaal • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • Théâtre du Marais, Brussel - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL... 1925-09-27
zaal • (author) Karel Van de Woestijne • Vlaamsch Volkstooneel • Théâtre du Marais, Brussel • Johan De Meester jr. - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Tooneel in België: ... 1924-08-25
Henri Ghéon • Tijl Uylenspiegel • spel • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • Théâtre du Marais, Brussel