"Hamlet" in 's Gravensteen door "De Gentsche Tooneelschool"
Willem Putman, 1926-05-30
Source
Willem Putman, Tooneel-groei (1921-1926): Indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. Brugge: Excelsior, 1927, pp. 415-419.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT II... 1926-06-27
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT I... 1926-06-26
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT III... 1926-06-28
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Piet Langendijk : "D... 1926-07-15
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Hamlet"... 1927-10-10
Merkwaardige poging. Zeer schoon resultaat. Een gave, rijke vertooning van der treurspelen treurspel.
Dit opstel moge dan ingeleid wezen met een eere-saluut aan
Ik kan werkelijk van deze vertooning niets dan goeds zeggen, als ik het ensemble schat als zijnde "het gezelschap der laureaten, leerlingen en oud-leerlingen der
In dezen tijd dat Hamlet zijn dolle wijsheid in verschillende hoofdsteden der wereld verkondigt in "smoking", leek deze vertooning in 's
Wat namelijk steeds een historische vertooning kenschetst is de smaakloosheid en de poverheid der kostuums. Fataal krijgen we alles behalve koninklijke gewaden -- en de geharnaste krijgers zien er vaak zoo college-student-achtig uit dat menig tragisch effect door hunne vroolijke aanwezigheid wordt bedreigd.
Er waren hier twee factoren die dat gewone euvel onderlijnden, zoodat het ons duidelijker werd dan in andere soortgelijke gevallen. Daar was : het
Ik wees op dit laatste vroeger reeds in verband met de grime -- en dan nog wel ter gelegenheid der première in open lucht van "Reinaert de Vos".
Schumacher is een zeer begaafd en zeer temperamentrijk acteur. Hij gaf van Hamlet een tragische uitbeelding. Natuurlijk moesten we aan Verkade denken, die met zooveel verfijning het "dolle", het speelsche in Hamlet onderlijnt en aan den prins van Denemarken een angel-saksische ironie geeft in zulke mate dat zijn "Hamlet" inderdaad meer twintigste eeuwsch is dan de meest raadselachtige figuur in het modernste psychologische drama. De tragische interpretatie van Schumacher viel o.m. vooral op in de scène met Ophelia, die hij prachtig en met succes speelde. In deze scène vooral weet Verkade te troubleeren (Is Hamlet gek? Is Hamlet niet gek?); en ik geloof niet dat zijn stem hier een oogenblik trilt van ontroering en verontwaardiging, zooals voortdurend doet de klare, indrukwekkende stem van Schumacher. Velen houden niet van Verkade's "Hamlet", precies om dat verfijnde, dat gewild-eentonige, dat troublant-onduidelijke. Diegenen zullen dan vermoedelijk de uitbeelding van Schumacher ten zeerste loven, precies om de groote emotie die er van uitgaat, om het klare er van en het sterke. Zijn "Hamlet" schiet "pijlen naar 't noodlot", Hij is Noorsch en kloek, en laat een blijvenden indruk na.
Hoewel zich bij dezen toon, die de algemeene toon was der vertooning, aanpassende gaf Michel Van Vlaenderen, dien ik onmiddellijk na Schumacher noem, van Polonius een uitbeelding, die wij zonder veel moeite zouden kunnen verplaatsen in Verkade's opvatting. Hij speelde met verfijnde nuanceering. Voor die hem, zooals ik, slechts als regisseur kenden, was deze prestatie een heele openbaring en zeker, een der hoogtepunten van gansch de opvoering. Ook R. Saverys wensch ik hier speciaal te vermelden. Al wat ik daar straks mopperde over grime trek ik terug voor wat Saverys' doodgraver betreft. Zijn uitspraak is vrij ruw en hij ligt wel eens overhoop met het aanblazen der h. Maar van zoo'n doodgraver vinden we dat vrij aannemelijk. Daarom loof ik zijne prestatie als de gaafste onder al de 2e plan-rollen.
Wat de uitbeeldingen betreft van M. Devemie (Claudius) en Adr. De Rese (Ophelia) -- zooals reeds gezeid, heb ik in 's
Van het décor was uitstekend gebruik gemaakt. Drie vlaggen wapperden op de torens. Op de muren drentelden soldaten rond en natuurlijk kwamen de spelers zoo een beetje van alle kanten op. Vooral merkwaardig was de regie in de groote scène met het tooneelspel, dat uitgevoerd werd op den muur en niet"gezeid" werd, maar gemimeerd met muzikale begeleiding. Deze begeleiding (ik vernam dat ze speciaal door
Hoe kun je ze dan nog eerbiedigen ?
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT II... 1926-06-27
gravensteen • hamlet • De Gentsche Tooneelschool • Gravensteen, Gent • Luc. Van de Putte • natuurlijk • Hamlet • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT I... 1926-06-26
Eduard Rutger Verkade • gravensteen • hamlet • De Gentsche Tooneelschool • Gravensteen, Gent • Luc. Van de Putte • Johan De Meester jr. • Hamlet • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT III... 1926-06-28
Oscar August Roels • Hamlet • Gravensteen, Gent • Luc. Van de Putte • hamlet • (date-year) 1926 - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Piet Langendijk : "D... 1926-07-15
vertooning • spel • Johan De Meester jr. • (date-year) 1926 • Reinaert De Vos • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Hamlet"... 1927-10-10
Johan De Meester jr. • Hamlet • (author) Willem Putman • hamlet - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: "Marieken van Nijmeg... 1928-06-20
spel • Johan De Meester jr. • décor • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEELHERVORMINGEN ... 1926-08-23
spel • Eduard Rutger Verkade • Reinaert De Vos • Johan De Meester jr. • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: De Lucifer van Johan... 1937
spel • vertooning • Johan De Meester jr. • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
spel • Johan De Meester jr. • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: De Lucifer van Joris... 1937
Johan De Meester jr. • vertooning • (author) Willem Putman