"Hamlet"
Willem Putman, 1927-10-10
Source
Willem Putman, Tooneeldagboek, 1928-1938. Antwerpen: Globus, 1938, pp. 17-20.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Molière's "Nieuwbak... 1927-07-21
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: De Lucifer van Johan... 1937
- ◼◼◻◻◻ Pieter G. Buckinx: Het Vlaamse Volkstoo... 1931-08
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
- ◼◼◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S. "Hamlet" door... 1933-09-22
We zullen den weg der tooneel-crisis niet betreden, zonder vooraf nog aandacht te geven aan de laatste vertooningen, welke
Ook de "Hamlet" van
Laat ik even vertellen. Een lange tamelijk gecompliceerde muzikale inleiding.
Hierin dan een bonte hofhouding. Bont is zelfs weinig gezegd. In den achtergrond, op het hoogste plan des verhoogs, wuiven soldaten in roode uniformen met vlaggetjes. Zij schijnen weggeloopen uit een sprookje van duizend-en-één nacht, en brengen onmiddellijk in het ensemble der costumeering den lichten toon der operette. De officieren zitten in felle kleuren. De hovelingen hebben voortdurend extravagante "vleiende" houdingen. Polonius strompelt binnen met baard, costuum en houding van een minister-president uit een Duitsch blijspel. Claudius zelf steekt in een rood-zijden uniform met roode laarzen. Hij draagt bakkebaarden en decoratie's. Naast hem wandelt zijn preutsche gade in een soirée-kleed van alle tijden. Ophelia volgt in de houding van een meisje op haar eerste bal, een lichte blos in een wolkje van bleekgroene zijde. In het midden staat Hamlet, modern zeeofficier, slank en elegant, donker, ernstig. De operette-achtige omgeving onderlijnt dezen ernst. Het geschal der klaroenen sterft uit. Het spel begint...
De "Hamlet" van
Alles in deze interpretatie was rond hem geconcentreerd, en niet het minst naar felle antithesis werd gestreefd. Tooneel groeide uit tooneel -- maar wat jammer dat een onbegrijpelijke slordigheid hier zoo vaak stilstand bracht, terwijl in het half-duister requisieten werden bijgehaald of weggesleurd. Dit brak dikwerf de stemming. Anderzijds is het begrijpelijk dat bepaalde tooneelen in deze opvatting minder pasten. Soms ontaardde de charge in parodie. Het groteske in stijl en interpretatie doodde het tragische, dat wij ternauwernood nog aanvoelen konden. En dan vooral : de nevenpersonen bewogen zich op het rhythme van Hamlet's spel vrij onbeholpen... Staf Bruggen (Claudius) grensde op méér den één oogenblik aan de caricatuur. Was dit gewild ? Polonius (Jan Plaat) stond helemaal in het caricaturale. En dan was hier haast bestendig gemis aan omvang in het groteske, en sommige scènes werden langdradig, uitgesponnen, eentonig. "Rhythme !" verkondigt de regisseur "eenheid van rhythme !" Gij leest zooiets met hijgend verlangen eer dat het doek opgaat, en beäamt het. Maar wat wordt dan zulke stelling, als gij het rhythme bestendig verslappen voelt (soms gaf een roffelende trom ons nog een verre illusie) en als dan sommige deelen van het vertoonde precies aandoen als slecht patronage-tooneel, waar er geen quaestie is van rhythme, waar zelfs geen quaestie meer is van stijl ?
In het derde deel van het spel werd echter veel goed gemaakt. Na de huiveringwekkende wanhoopstooneelen van Ophelia, na de doodgravers-scène en het duel, groeide Fortimbras' opdagen tot een der prachtigste brokken modern tooneel, die wij in ons geheugen kunnen vastspijkeren. Bij het klinken van triomphantelijk bazuinengeschal gaat het zwarte fond-doek in de hoogte, ons niet anders toonende dan den fel verlichten witten achterwand van den schouwburg. Daarmee schijnt het ons of een versche wind ons tegenwaait. Vier krijgers, in het wit gekleed met rood kruis op de borst, dagen op uit de diepte en bezetten het hooge staketsel. Een zwaait een gouden vlag. Te midden van hen verschijnt Fortimbras. Dit was plastisch een ongemeen aangrijpend beeld -- synthese van wat
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◻◻ Willem Putman: Molière's "Nieuwbak... 1927-07-21
Lucifer • Karel Albert • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • Joost van den Vondel • (date-year) 1927 • (author) Willem Putman - ◼◼◼◻◻ Willem Putman: De Lucifer van Johan... 1937
Lucifer • Karel Albert • Vlaamsch Volkstooneel • meester • Johan De Meester jr. • Joost van den Vondel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Pieter G. Buckinx: Het Vlaamse Volkstoo... 1931-08
Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • William Shakespeare • Hamlet - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S. "Hamlet" door... 1933-09-22
Hamlet • William Shakespeare • hamlet - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: De Lucifer van Joris... 1937
Johan De Meester jr. • Lucifer • Joost van den Vondel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Calderon's "Schouwto... 1925-05-16
Karel Albert • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Marcel Achard : "Mal... 1925-11-07
Karel Albert • Johan De Meester jr. • Vlaamsch Volkstooneel • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Anon.: "Adam in ballingscha... 1928-10-05
Vlaamsch Volkstooneel • Karel Albert • Johan De Meester jr. • Lucifer • Joost van den Vondel - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Odilon-Jean Périer ... 1925-02-28
Karel Albert • Vlaamsch Volkstooneel • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman