Paul de Mont: "Telescopage"
Lode Monteyne, 1927-04-09
Source
Lode Monteyne, Koorn en Kaf. Antwerpen: Het Tooneel, 1928, pp. 37-42.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◼◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "De Sp... 1928
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: Het ge... 1926-04-03
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "Nuanc... 1926
- ◼◻◻◻◻ Anon.: "Reinaert de Vos" va... 1927-05-08
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Jef Horemans: "Het W... 1927-04
« TELESCOPAGE »
« Het was toch onze bedoeling te filosofeeren... »
« Woorden wat 'n povere munt! »
In « Telescopage » dan, zien we hoe een van principes doortrokken en door menschlievendheid beheerschte Amerikaan, -- Mr Calvin Caltrop -- die eigenlijk sardines in blikjes verkoopt, aanlandt in een bergpalace, waar een zeer select en cosmopolitisch gezelschap vereenigd is. De zedepreekende Caltrop is vergezeld van zijn dochter. In het hotel treffen ze een Amerikaansch professor aan. Dit drietal moet nu het jonge Amerika voorstellen en zorgen voor een scherpe tegenstelling met het oude Europa, dat door den Franschen gezant de Lugères, met zijn zoon Guy, en door een Schotsch edelman Sir Eric Duncan en zijn zuster Lady Norah, blijkt vertegenwoordigd. Het gele gevaar wordt verpersoonlijkt door een vinnigen Japanner -- baron Kimura -- terwijl een paar Zuid-Amerikaansche kreolen op het tooneel wandelen, zichtbaar gepijnigd door het besef hunner nutteloosheid in het stuk. Terwille van de waarheid zij hier gezegd dat de kreolen af en toe dansen en flirten -- wat wellicht belangwekkend zijn kon indien zij deze hoogstgewichtige bezigheden niet achter de schermen uitvoerden.
Nu behoorde het ongetwijfeld tot de inzichten van den zich wereldwijs-wanenden auteur, een drama te scheppen, dat hem toeliet de Europeesche mentaliteit te plaatsen tegenover de Amerikaansche en er terloops op te wijzen hoe de Japanner met leedvermaak de ontaarding van het blanke element beschouwt als een voorteeken van de wereldoverheersching door het gele ras. Als een der oorzaken van verval geldt de inzijpeling van neger-invloeden, waarvan de jass het uiterlijk teeken is. Een lange tirade, waarin de jass-passie wordt gehekeld en die, op zich-zelf beschouwd, wel interessant kan schijnen, doet in het stuk aan als een hors-d'oeuvre -- een verwijt, dat we telkens weer zouden moeten formuleeren wanneer
De tegenstelling Amerika-Europa werd reeds vóór 1914, toen het wezen van de kinderen van Uncle Sam ons nog geheel vreemd was, door Fransche blijspelschrijvers als thema gebruikt voor een paar leuke stukken, waaronder we ons nog herinneren het drastische doch oppervlakkige spel « Les Transatlantiques » door
«Met deze telescoop -- zoo oreert Calvin, die blijkbaar voor dominee studeerde vóór hij sardines in blikjes verkocht! -- ben ik van plan het heele continent gezond te maken, de smerige stiklucht te verdrijven die het vergiftigt, de atmosfeer weer zuiver te maken voor uwe longen, weer heilzame begrippen in u te enten, u 'n nieuwe levenskracht in te spuiten, voor uw ziel te doen, wat Voronoff voor het lichaam doet... »
Dat is bewonderenswaardige onzin! De verwachtingen, die de schrijver omtrent den telescoop bij den toeschouwer wekt, worden nimmer verwezenlijkt. Hoe het kijken door dit toestel de menschen van oud-Europa van hun scepticisme moet genezen, heeft de auteur vergeten toe te lichten. Heel vagelijk begrijpt de toeschouwer ook, dat Calvin Caltrop ten-slotte de bekoorkracht der oude beschavingen ondergaat... De verloving tusschen Caltrop en Lady Norah en deze van Phyllis Caltrop met Guy de Lugères moge daarvoor als bewijs gelden.
In Phyllis Caltrop heeft de auteur de zgn. Amerikaansche vrijpostigheid willen verbeelden. Daarom laat hij die jonge dame zelve een huwelijksaanzoek doen aan Guy. Een paar maal zelfs werpt ze haar mantel open en vertoont zich dan in badcostuum : Zoo stelt ze zich-zelf schadeloos voor 't verbod van haar vader, waardoor ze belet wordt in avondtoilet te verschijnen. Even vreemd als willekeurig, want door niets voorbereid, doen dergelijke tooneelen aan, waardoor de zwakheid in den bouw van het stuk nog scherper wordt aangetoond. «Telescopage» is geen «theater». Het is een onbehendig gedialogeerd politiek en ethisch traktaatje, waarin de auteur vruchteloos gepoogd heeft het probleem der tegenstellingen tusschen Europa en Amerika, uit te werken, hierbij strevend naar een wijsgeerige diepzinnigheid, die hij nimmer heeft bereikt. In dit stuk preekt iedereen... Maar Calvin Caltrop en de Lugères schijnen wel de voornaamste woordvoerders te zijn. De laatste dient blijkbaar den auteur tot tolk. Hij verkondt de wijsgeerige gedachten, die
«Het geloof is de laatste toevlucht van het scepticisme ».
«Alle pogingen om het individu vrij te maken eindigen in de dictatuur van de massa.»
Hij maakt het proces van den Amerikaanschen geest, waarvan hij een zeer bizonder beeld ontwerpt in een uitlating als deze :
«Sodoma is nooit heel ver van Babel vandaan. Alle zuiver materieele cultures zijn in de geslachtsverwarring ondergegaan. Ook zij komen er toe. Zij hebben de echtscheiding vergemakkelijkt om de veelwijverij te wettigen. Zij hebben de garconnen uitgevonden om hun heimelijke driften te kamoufleeren ».
«De wetenschap verklaart niemendal, ze maakt alleen maar alles ingewikkelder»
concludeert hij:
Het oude dogma «is de erfgenaam van de hervormde gedachte geweest. De proefnemingen volgen elkaar op, en het dogma doet er telkens nieuwe ervaringen mee op. De koers van het schip kan veranderen, het roer blijft hetzelfde. Het dogma ankert ons vast in het verleden, maar houdt ons naar de toekomst gericht. »
Eigenlijk ontspoort
« Telescopage »
(1) « Telescopage » werd gecreëerd in den K.N.S. te Antwerpen op 9 April 1927.
Items that may be related to this text
- ◼◼◼◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "De Sp... 1928
schrijver • (author) Lode Monteyne • Paul de Mont • Het geding van Onze Heer • Nuances • Telescopage • mont • paul • Reinaert De Vos - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: Het ge... 1926-04-03
schrijver • (author) Lode Monteyne • Paul de Mont • Het geding van Onze Heer • Nuances • mont • paul • Reinaert De Vos - ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "Nuanc... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • Paul de Mont • mont • Nuances • auteur - ◼◻◻◻◻ Anon.: "Reinaert de Vos" va... 1927-05-08
Het geding van Onze Heer • Paul de Mont • Reinaert De Vos • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Jef Horemans: "Het W... 1927-04
(author) Lode Monteyne • (date-month) 1927-04 • auteur • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Paul de Mont : "Rein... 1925-07-13
paar • paul • Paul de Mont • Reinaert De Vos • mont - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Timmermans en Veterm... 1927-03-26
(author) Lode Monteyne • auteur • schrijver • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ J.: Doolhof der Liefde... 1927-04-05
(date-month) 1927-04 • (date-year) 1927 • Jan Oscar De Gruyter - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Michel de Ghelderode... 1927-02
(author) Lode Monteyne • auteur • schrijver • (date-year) 1927 - ◼◻◻◻◻ A.J.M. Wijdeveld: 'n Premiere te Ninov... 1930-03-28
paul • Paul de Mont • auteur • mont