Jules Romains : "Knock, ou le triomphe de la médecine"
Willem Putman, 1924-05-05
Source
Willem Putman, Tooneel-groei (1921-1926): Indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. Brugge: Excelsior, 1927, pp. 137-143.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Jules Romains: "Knoc... 1926
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-04-28
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Gogol : "Le Revizor"... 1926-02-13
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Henry Soumagne : "Ba... 1924-03-04
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Jules Delacre : Het ... 1925-06-01
Te Brussel gebeurt iets wonderlijks. Het stuk van
Het bestuur van voormeld theater moest zich vooralsnog met een zeer lovende kritiek en
een zeer slappe belangstelling vergenoegen en gaf dan ook, zonder ongeduldig te worden, meer dan eene vertooning voor halve zalen; zoo bijv. Martine,
Knock bracht echter ineens zulke geestdrift naar deze sobere, paisibele schouwburgzaal, dat hierbij zelfs de tot dan toe gevolgde orde der spektakels gebroken lag, Knock deed alle voorgaande programma's in den grond zinken en triomfeerde over de geheele breedte der affiches, zooals hij, in het stuk, triomfeert over den a-medischen geestestoestand der bevolking van het kanton Saint-Maurice.
Daar zijn wondere onverklaarbare dingen : Knock kreeg burgerrecht. Elke Brusselaar moest
Knock zien ;
Het onderwerp kan nagenoeg op de volgende wijze worden samengevat : De bejaarde dokter
Parpalaid verkoopt aan den jongeren Knock een kliënteel zonder de Minste waarde. Totnogtoe
bekommerde het kanton Saint-Maurice zich weinig om zijn geneesheer, en Parpalaid heeft
daarbij even onverschillig zijn dagen gesleten en veraangenaamd in de stemmige
biljart-zaal van het "Hotel de la Clef". Gevolg : eene zeer onbelangrijke medische
bedrijvigheid. Die brave lui loopen niet bij den dokter om ziek te worden, en als ze ziek
zijn gaan ze zelfs, zonder 's dokters hulp, dood. De waarde van dezen werkkring is dus
natuurlijk : nul. Zoo gauw echter Knock het bewind in handen neemt, verandert het uitzicht
der dingen. Zijn methode is : de gezonde lui te overtuigen, dat ze ziek zijn -- "tous les
gens bien portants sont des malades qui s'ignorent !" -- en aldus het heele kanton te
brengen tot een medisch leven. Met een weinig psychologie, veel handigheid en een
volstrekte autoriteit, die zijn optreden kenschetst, gelukt dit hem uitstekend. En niet
alleen betaalt het kanton met speciën en dankbaarheid, het schenkt den dokter, die als een
god der medicijnen het hem toegedeelde perceel beheerscht en desnoods de heele menschheid
zou willen te bed neerstrekken, roem en vereering. Na drie maanden komt Parpalaid zijn
rekening met Knock vereffenen en vindt zijn geliefkoosd, stemmig "Hotel de la Clef"
herschapen in niets minder dan een modern "Medical-Hotel", waar hij ternauwernood nog
logies krijgt. Parpalaid is over de dingen die hij verneemt in zulkdanige maat verbluft, dat hij zelf, op één woord van Knock, twijfelt aan zijn eigen gezondheidstoestand, met
ontstelden blik om medische behandeling verzoekt, en aldus plaats neemt in de rij der 250
zieken, -- "die allen op dokslag negen hun temperatuur nemen" en wier algehele bestaan door
het genie van Knock geleid wordt. Dit stukje van
Dit onderwerp was voor
heeft de laatste comedie van
Delacre (Knock) en Florencie (Parpalaid) zijn twee echte komiekers en vonden ieder in deze klucht de gelegenheid dit schitterend te bewijzen. Het heele spel, van den autorit af, overheen de consultatiën, tot de slot-scène in het "Medical-hotel" was in een zeer... clownesken toon gehouden. Delacre's autoriteit schaatste in witten kiel op vervaarlijke wijze rond; de ontpopping van zijn medisch genie ging crescendo; hier en daar schoot hij er zelfs, op gelukkige wijze, zijn bekende soberheid bij in, wijl Florencie thans integendeel zijn Parpalaid-figuur omhulde in een fijne intrigeerende bescheidenheid (zoo zijn fluistergesprek met den chauffeur om de machien in beweging te brengen -- zoo vooral zijn waardige toon tegenover Knock, wanneer hij dezen ten slotte inlichtingen vraagt over diens... eventueele scrupules). Met elke rol geeft Florencie een verrassende creatie -- hij zal op die manier al maar door bewijzen, dat niets buiten zijn kleurig en veelzijdig talent ligt. Zijn eigen hygienische twijfel was dan ook een culminatiepunt.
Bij het tweede bedrijf, dat der consultatiën, moet aangeteekend, dat, ook al bedoelt de auteur ons hier de inzet te geven van Knock's duel met de collectiviteit der "malades qui s'ignorent", deze opeenvolgende leuke tooneeltjes, ondanks het kleurige spel, tot een zekere eentonigheid leidden, die de belangstelling op den duur verminderde, temeer daar wij vroeger op het tooneel reeds dikwijls dergelijke rangschikking van koddige tafreeltjes te genieten kregen in de wachtzaal van een station, bij den tandarts, bij den photograaf, en het tragisch equivalent daarvan in de gehoorzaal van den önderzoeksrechter.
De omkleeding was vol smaak ; dit maal was vooral het eerste bedrijf door zorgen omringd. Zooals reeds gezeid ging de twee-maanden-lange belangstelling van het Brusselsche publiek naar den autorit; dat wist Delacre zoo goed, dat hij, na enkele vertooningen, speciale gekleurde affiches liet uithangen, waarop niet de medicijn maar de auto triomfeerde. Het ritje was dan ook een spiritueele vondst. Hoewel de toeschouwer bij voorbaat door een bericht op een plankje verwittigd was, dat het de bedoeling was, de illusie van het auto-rijden niet te geven -- toch werden de noodige trucs hiertoe met brio gebruikt, maar zij werden dan ook als trucs voorgesteld, zonder camouflage. Het panorama-fonddoek: zonk langzaam naar beneden en de auto snorde den berg af onder vervaarlijk getoet, wijl kiekens, koeien en bomen, langs beide zijden van de beruchte machine voorbijrolden op wielkens.
Deze auto-geschiedenis zal dan vooral dezen goeden uitslag hebben bewerkt, dat het Brusselsche publiek op deze wijze een artistiek hoogstaande tooneel-onderneming, waarover in het buitenland steeds met zooveel lof gewaagd wordt, van naderbij heeft leeren kennen. Nu blijft echter nog de vraag bestaan, of een volgend stuk "zonder auto" deze belangstelling niet zal zien verzwakken.
De gustibus...
Ieder publiek, en dan voorzeker in de eerste plaats het publiek van onze hoofdstad, heeft overklaarbare luimen. Een schouwburgdirectie staat altijd voor verrassingen, en vooral in deze sfeeren is hij een wijze vader, "who knows his own child".
(1) Voor de bespreking van "Martine", zie verder het hoofdstuk : "De Stilte op het Tooneel".
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Jules Romains: "Knoc... 1926
jules romains • Jules Romains • Knock ou le Triomphe de la médecine • M. • romains • jules • Monsieur le Trouhadec saisi par la débauche • knock • Théâtre du Marais, Brussel - ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-04-28
jules romains • Jules Romains • Théâtre du Marais, Brussel • M. • romains • jules • Monsieur le Trouhadec saisi par la débauche • Jules Delacre - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Gogol : "Le Revizor"... 1926-02-13
jules romains • Jules Romains • Knock ou le Triomphe de la médecine • Henry Soumagne • Jules Delacre • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Henry Soumagne : "Ba... 1924-03-04
Ferdinand Crommelynck • Théâtre du Marais, Brussel • Henry Soumagne • Jules Delacre • (date-year) 1924 • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Jules Delacre : Het ... 1925-06-01
Jules Romains • Knock ou le Triomphe de la médecine • Jules Delacre • M. • jules • J.J. Bernard • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: TOONEEL TE BRUSSEL I... 1923-04-30
jules romains • Jules Romains • Théâtre du Marais, Brussel • M. • bedrijf • Jules Delacre - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Raymond Rouleau : De... 1926-03-15
Jules Delacre • publiek • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Fernand Crommelynck ... 1925-02-21
J.J. Bernard • Le cocu magnifique • Ferdinand Crommelynck • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Goldoni : "La Locand... 1926-03-13
Jules Delacre • M. • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Claude-Roger Marx : ... 1924-11-30
bedrijf • (date-year) 1924 • Ferdinand Crommelynck • (author) Willem Putman