August Strindberg : "Advent" in "De Nieuwe Spieghel"
Willem Putman, 1925-01-03
Source
Willem Putman, Tooneel-groei (1921-1926): Indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. Brugge: Excelsior, 1927, pp. 16-22.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Felix Timmermans en ... 1925-09-27
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Michiel De Swaen :"D... 1925-02-21
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
- ◼◼◻◻◻ Wies Moens: Om een nieuw reperto... 1925-01
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Frans Delbeke en Ger... 1925-04-04
Ook ditmaal is de keuze van het stuk niet gelukkig.
Het is op die manier, dat men het gedaan heeft gekregen, zelfs van
De aanhef, waarin ons de oneerlijke rechter en zijn gade worden getoond, zittende in de weelde van hun gezegende velden, in de nabijheid van het blanke praalgraf, dat zij te hunner voorname rust lieten opbouwen, onder een bloeienden boom een nieuwe Adam en Eva gelijk in een nieuw Aardsch paradijs, is overweldigend. In den nacht stijgen echter de schimmen van bedrogenen en verongelijkten uit het praalgraf op en kwellen de misdadige echtelingen in hun slaap, nadat hun door een monnik gewezen is op hunner zonden veelvuldigheid : zij bedrogen hun stiefdochter Amalie en maken er thans een asschepoester van ; zij zijn zonder medelijden voor hun schoonzoon, die, wegens den slechten oogst, zijn pacht niet betalen kan ; zij beloofden God een gouden remonstrans en gaven er een in verguld zilver -- en menigmaal liet de rechter bij zijn vonnissen op oneerlijke wijze invloed op zich uitoefenen en veroordeelde zelfs onschuldigen. Desondanks is het leven hem te allen opzichte gunstig geweest en, terwijl zijn brave buurman op allerlei wijzen geplaagd wordt, ziet de rechter al zijne ondernemingen door de kans gediend. Maar nu komt de straf -- voor den rechter, en dat is maar goed ; -- doch ook voor ons publiek, en dat was na dezen prachtigen inzet jammer. Van dit oogenblik af, na de twee eerste uitstekende tooneel-beelden, lijdt de verdere ontwikkeling van het gegeven aan alle denkbare kwalen, waaronder in de eerste plaats een hopelooze langdradigheid; wij zaten vijf uur lang in den schouwburg. Verder wordt voortdurend met een verbluffende virtuositeit van de hoofdlijn afgeweken. Het is geen stuk meer. Het is een fantasie op een vaag thema, dat om zoo te zeggen geheel verloren is gegaan. En, kijk eens, het is nog niet zoo lang, dat de fantasie op onze theater-planken opnieuw is binnengeslopen (De Nacht, De Man zonder lijf, Advent) en reeds ontpopt zij zich als een tyran, die alle tooneelwetten met de voeten treedt. In elk dezer drie stukken, en wel het meest in Advent, hebben wij kunnen vaststellen, hoe de dramatische ontwikkeling "rammelt" onder der fantasie ongetoomde kuren ; en thans heeft dat ons des te meer verwonderd, doordat wij genoegzaam den sterken bouw van
Maar de vertolking verdient op zich zelf den hoogsten lof. Zij was verreweg de meest vooruitstrevende, de zuiverst artistieke, de meest consequente onder alle pogingen, ingesloten de vertooningen van Teirlinck's stukken en de stijlrijke spektakels van het "
De decoratie van
Hierop volgen nu de helle-tooneelen, in dewelke de decorateur uitsluitend witte indicatie's zet tegen de zwarte omlijsting. Prachtig was de bal-scène, als 's rechters gade haar ijdelen droom beleeft en op een troon plaats neemt als een koningin. Twee rijke witte zetels staan op een verhooging in het midden ; daartusschen danst een potsierlijk beeldje van den afgod Pan, maar vooral de speeltuigen van het orkest waaronder een reusachtige cello, waren prettig, veelal uitsluitend met witte lijnen geteekend op zwart hout -- in helle-stijl -- en dat ondermaansche strijkje vergastte ons bovendien op een onhoorbare muziek. Wij vernamen slechts het gerucht van strijkstokken op het hout. De duivel legt dit uit: deze helle-artisten waren destijds allemaal solisten en hebben in wereldsche concerten steeds te luid gespeeld; vandaar hun huidig diminuendo. In het volgend tafereel duidden vier witte pijlers de rechtbank aan -- daar spreekt de rechter zijn eigen vonnis uit en veroordeelt zijns gelijken. Meteen rees hier weer onder het publiek de spanning. Het schijnt mij, dat geheel het helle-verloop hieromheen moest geconcentreerd; dat zou de eenheid van het stuk min of meer gered hebben. Maar neen ; het motto luidde: van den hak op den tak. Het volgende beeld brengt ons opnieuw in 's rechters huis, waar wij den uitverkoop der meubelen bijwonen en
Waarom dan nog die verdere vervelende helle-tooneelen, waar de eeuwigheid over de twee boosdoeners haar zwarten mantel spreidt? En vooral: waarom nog dat slot met dien kerstboom op aarde, dat door decorateur en regisseur bepaald verwaarloosd scheen ? Bij dat slot verviel de vertooning in een onverkwikkelijk patronagegenre, waaronder ik mede rangschik het eindkoor van
We moeten kunnen onderscheiden. Dat juist kan het publiek moeilijk. Bij een slecht einde heeft het den merkwaardigsten aanhef vergeten. Stuk en vertolking verwart het dooreen en zoo zien wij voortdurend lof onthouden en lof toegezwaaid aan degenen die dat niet verdienen.
"Advent" was voor den regisseur een zeer rijke gelegenheid. Op die basis heeft
Evenzeer als de regie verdienen de decoratie van
De heele vertolking stond, in harmonieuze eenheid, op hetzelfde verheven peil. Dat juist heeft het stuk des te dieper in een afgrond gestooten.
En zooiets moest nu maar liever niet meer gebeuren.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Felix Timmermans en ... 1925-09-27
Marieke van Nijmegen • (date-year) 1925 • James Barrie • Vlaamsch Volkstooneel • regie • Johan De Meester jr. • meester jr • Théâtre du Marais, Brussel • volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Michiel De Swaen :"D... 1925-02-21
Wies Moens • Advent • De Nieuwe Spieghel • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • De nacht • (date-year) 1925 • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Tchapek : "R.U.R."... 1925-05-12
Gerard Rutten • (date-year) 1925 • De Nieuwe Spieghel • Vlaamsch Volkstooneel • Théâtre du Marais, Brussel • Johan De Meester jr. • Herman Teirlinck • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Wies Moens: Om een nieuw reperto... 1925-01
meester jr • (date-month) 1925-01 • Marieke van Nijmegen • Advent • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • De nacht • (date-year) 1925 • August Strindberg - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Frans Delbeke en Ger... 1925-04-04
(date-year) 1925 • geheel • vlaamsche volkstooneel • De Nieuwe Spieghel • Vlaamsch Volkstooneel • Herman Teirlinck • stukken • Johan De Meester jr. • Théâtre du Marais, Brussel • volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
Marieke van Nijmegen • Karel Albert • vlaamsche volkstooneel • karel albert • De Nieuwe Spieghel • Vlaamsch Volkstooneel • meester • Johan De Meester jr. • meester jr • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Johan De Meester jr... 1929-07-07
De nacht • Marieke van Nijmegen • Advent • meester jr • Vlaamsch Volkstooneel • meester • Johan De Meester jr. • publiek • Herman Teirlinck • volkstooneel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Michel De Ghelderode... 1925-12-20
meester jr • Jules Delacre • De Nieuwe Spieghel • Vlaamsch Volkstooneel • Johan De Meester jr. • publiek • (date-year) 1925 • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Willem Putman: J. M. Barrie : "La n... 1925-01-17
(date-month) 1925-01 • Jules Delacre • James Barrie • (date-year) 1925 • La nouvelle cendrillon • Théâtre du Marais, Brussel • (author) Willem Putman - ◼◼◻◻◻ Anon.: Een théâtre d'avan... 1925-05-12
Gerard Rutten • (date-year) 1925 • Jules Delacre • De Nieuwe Spieghel • Vlaamsch Volkstooneel • Herman Teirlinck • Johan De Meester jr. • Théâtre du Marais, Brussel