Luc Hommel : "L'amour n'est plus le maître" door "Le Petit Théâtre"
Willem Putman, 1925-01-09
Source
Willem Putman, Tooneel-groei (1921-1926): Indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. Brugge: Excelsior, 1927, pp. 252-257.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Max Deauville : "Rie... 1925-11-07
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Philippe Lambert : "... 1925-01-20
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Henri Ghéon : "Duim... 1925-01-27
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Stève Passeur : "Un... 1925-12-05
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gustave Van Zype : "... 1925-10-24
"
Nu kregen we precies de andere klok te hooren. Omdat het ook een uiterste geldt kunnen wij hier bezwaarlijk van wanklank gewagen -- en na "Rien qu'un homme", waar met alle gezag beslist een loopje werd genomen, kwam het ons vrij belangrijk voor eens de andere groep aan 't werk te hooren, groep waarvan in "
Het stuk "l'Amour n'est plus le maître" is bepaald belangrijk en boeiend. Niettemin liet het een groot gedeelte van het publiek, waaronder uw dienaar, onbevredigd. Het stuk moet m. i. geschat worden volgens een maatstaf, dien de titel en de faam van M.
Dit is duidelijk -- en het programma met 'n paar citaten uit "l'Action Nationale" laat daarover geen twijfel meer bestaan --
Hier moesten dus in botsing komen twee opposiete generatief "celle qui se laisse guider par le sentiment, l'imagination, l'exaltation passionnée; celle qui, dans le conflict le plus douloureux, après l'examen de conscience le plus réfléchi, accepte le controle de la raison, et se discipline."
Niet de waarde dezer theorieën heb ik te beoordeelen, wél de dramatische uitwerking die ons bezig houdt.
De sterke na-oorlogsche man, strevende naar tucht, willende nuttig zijn, heet in dit stuk Frangois Aubert. Bij den aanvang van het stuk, in een atmosfeer van jasz-band en modern spleen, zien wij hem aarzelen tusschen twee vrouwen, Sabine de Grède, het sentimenteele boudoir-nufje en Edmée Perrin, de kranige op eigen voet levende studente. Bemerk het alledaagsche van het gestelde geval, maar weet dat al dadelijk de dialoog doorweven is met de énoncé's van hooger genoemde tucht-principes.
Francis Aubert vraagt eerst aan de positieve en intelligente Edmée zijn vrouw te worden. Zij weigert, is nog te jong, een beetje wantrouwig, ern bovendien een beetje nijdig, omdat ze bemerkt dat Francis moeilijk weerstaan kan aan de zinberoovende bekoring van de mooie Sabine de Grède. De weigering van Edmée stuwt Francis in de armen van de lichtzinnige Sabine, die den jongen man in haar netten vangt. Als zooveel anderen zal Francis nu zijn liefdedroom uitleven.
Maar nu, in II krijgen we den knoop van het stuk. Hier spreekt M.
Derde bedrijf. Het studio van Edmée. Natuurlijk. Alleen het feit dat Francis daar terug komt wijst er ons op, hoezeer hij van de liefde niet een meester maar wel een dienaar is. In dit derde bedrijf komt het levert zelf de theorieën van II stuk slaan. Francis is hulpeloos. Hij heeft zich van de vrouw bevrijd; hij heeft bovendien een carrière ontdekt, moet naar Amerika met 'n zending die hij zeer belangrijk noemt; desondanks komt hij nu bij Edmée en vraagt haar, als een verliefde schooljongen, of hij haar uit Amerika schrijven mag. Zij rookt cigaretten en antwoordt ironisch dat ze houdt van zichtkaarten. Maar hij wil ook dat zij schrijve. Hij vraagt het met betraande oogen. Hij is, ondanks zich zelf, sentimenteel in zijn verliefdheid. En nog beter leeren wij de zwakheid| kennen van dezen sterken XXste eeuwschen jongen man, als deze aan de binnentredende mooie Sabine zegt dat hij niet durfde haar adieu te komen zeggen -- omdat zij te mooi is. Als zij zucht "Je suis si seule" -- antwoordt hij hard : "on est toujours seul", en dat zou wel flink klinken in zijn mond als wij niet wisten dat hij van Edmée liefdebrieven komt afbedelen, omdat hij niet eens de eenzaamheid van een reis naar Amerika dragen kan. Hij gaat weg zonder meer.
Sabine bepoeiert van her haar gelaat en lacht het geval weg. Het romantische nufje lijkt hier wel het meest positief -- want ziehier hoe de knappe Edmée den toestand te beheerschen weet. Zij blijft alleen achter in haar studio. Wij verwachten min of meer dat zij nonchalant een nieuwe cigaret zal opsteken en ironisch zeggen : "J'attends ses cartes postales" maar nee -- zij legt haar hoofd op tafel en snikt. Ook zij, het moderne meisje dat van de liefde chemische definitie's geeft, neemt in onderhavig geval, bij het vertrek van den geliefde, de houding aan van het achttienjarig bakvischje van alle tijden.
Na de vertooning bracht het gedrang rond de vestiaire mij in de nabijheid van een allerliefste jonge dame, die met onverholen misprijzen vertelde aan wie 't hooren wilde : "Que cette pièce est bête ! Que cette pièce m'a énervée!" Zoo oordeelt de hedendaagsche vrouwelijke jeugd over de tucht-theorieën van M.
Er zijn andere levenstoestanden, andere nooden, en misschien zijn de jonge mannen nu wat zakelijker geworden, werend uit hun liefde-uitingen sommig overtollig romantisme, maar het menschelijk hart blijft onveranderd.
Dien indruk liet het overigens zeer knap gedachten-stuk van
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Willem Putman: Max Deauville : "Rie... 1925-11-07
vrouw • Rien qu'un homme • geval • Raymond Rouleau • quun homme • rien quun • Max Deauville • (author) Willem Putman • (date-year) 1925 • man - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Philippe Lambert : "... 1925-01-20
jonge • (date-year) 1925 • dien • (date-month) 1925-01 • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Henri Ghéon : "Duim... 1925-01-27
jonge • (date-year) 1925 • (date-month) 1925-01 • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Stève Passeur : "Un... 1925-12-05
jongen man • (date-year) 1925 • (author) Willem Putman • man - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Gustave Van Zype : "... 1925-10-24
jonge • (author) Willem Putman • (date-year) 1925 • liefde - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Raymond Rouleau : De... 1926-03-15
Groupe Libre • Raymond Rouleau • groupe libre • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Dietzenschmidt : "Co... 1925-03-21
jonge • (author) Willem Putman • (date-year) 1925 • jongen - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: H. R. Lenormand: "A ... 1925-01-24
(date-year) 1925 • (date-month) 1925-01 • (author) Willem Putman - ◼◻◻◻◻ Karel Van de Woestijne: EEN TWEEDE TOONEEL-T... 1925-10
rien quun • (date-year) 1925 • groupe libre • quun homme - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Modernistische exper... 1938-11
groupe libre • jonge • Raymond Rouleau • natuurlijk • man • (author) Willem Putman